عناوین مهم :
پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 16:08

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
زمان‌بندی عرضه های بورس کالا اعلام شد برنامه های صنعت بیمه در چارچوب تخصص گرایی پیش می رود مجلس با حساسیت ویژه ای لوایح دولت در خصوص صنعت بیمه را بررسی خواهد كرد مجلس با تمام قوا در كنار صنعت بیمه است برگزاری مراسم تقدیر از نمایندگان بیمه پاسارگاد شعبه ارومیه (اشخاص) – سازمان فروش کد ۹۴۰ راه اندازی نسخه های جدید سامانه های آماری و هوش تجاری در بیمه ایران یزدان‌دوست: موفقیت‌های بیمه ملت در سال جدید فراتر از انتظار خواهد بود/ تاکید بر ارائه محصول جدید به بازار اهدای جوایز برندگان مسابقه عمر و سرمایه‌گذاری «آفرین ساز» بیمه دی، گواهینامه‌ی ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را دریافت کرد نتایج حاصل از داده ها باید منجر به اصلاح فرآیند های خدمت رسانی گردد حضور بیمه سرمد در اولین رویداد تامین مالی نوآوری و فناوری حمایت موثر بیمه سرمد از صنعتگران استان قزوین بازدید وزیر کار از غرفه بیمه ملت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد افزایش سرمایه در بانک پارسیان فوری: وام خرید مسکن افزایش یافت موفقیت‌های شرکت در سال جدید فراتر از انتظار خواهد بود/ تاکید بر ارائه محصول جدید به بازار آغاز مهلت حساب وکالتی و واریز وجه برای مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها/ مشتریان برای افتتاح حساب این توصیه را جدی بگیرند چراغ سبز وزارت راه به خریداران مسکن سرمایه‌ای | اقساط وام خرید مسکن ۵۵۰ میلیون تومان می شود؟ آغاز مرحله اول پیش فروش خودرو
پر بازدید ها
برخورد هولناک کشتی با یک پل عظیم در امریکا حادثه آفرید بازگشت مسابقه پیشخدمت ها به پاریس پس از ۱۳ سال چرا زیر پای مدیرعامل راه آهن را خالی می کنند خریدهای اینترنتی ارزان تر از خرید از مغازه نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۵.۶ درصد رسید بیشترین سود سپرده در کدام بانک ها پرداخت می شود؟ نحوه ثبت نام وام ۲۰۰ میلیون تومانی بانک دی با سود ۱۰ درصدی کاهش نرخ بیکاری در استان کرمانشاه حساب بانکی این افراد مسدود می‌شود دبیرکل سابق سندیکا؛رئیس هیات مدیره گروه شرکت‌های “ایرانیان پوشش” شد عضو هیات مدیره بانک ملی با حکم وزیر اقتصاد منصوب شد میانگین بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت آب دریاچه ارومیه نیم متر بالا آمد خبرمهم درباره قانون بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ شرکت «بیمه تعاون» به عضویت ICC درآمد

قرارداد سوآپ گاز با ترکمنستان؛ بزرگنمایی یا واقعیت؟


قرارداد-سوآپ-گاز-با-ترکمنستان-بزرگنمایی-یا-واقعیت
الفباخبر - گروه یادداشت: كل ترانزيت گاز تركمنستان از مسير ايران، روزانه 5 ميليون متر مكعب است يعني كمي بيش از نيم درصد از كل توليد گاز ايران! حق سوآپ ايران از اين نيم درصد، آنقدر ناچيز است كه بعيد است نقش چنداني در تامين گاز پنج استان شمالي كشور هم داشته باشد.

به گزارش الفباخبر ، حميدرضا شكوهي نوشت: قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز از تركمنستان به جمهوري آذربايجان از خاك ايران كه يكشنبه امضا شد، اگرچه در نگاه اول، رخدادي مثبت است و از هرگونه تعامل با كشورهاي ديگر از جمله همسايگان بايد استقبال كرد، اما از منظري دقيق‌تر و فراتر از بزرگنمايي‌هاي معمول، مي‌توان زواياي كمتر ديده‌شده از اين قرارداد را هم مورد بررسي قرار داد تا به قضاوت دقيق‌تري برسيم. 

ابتدا بايد توجه داشته باشيم كه رابطه گازي ايران و تركمنستان رابطه خوبي نبوده و اين قرارداد در چنين شرايطي امضا شده است. در زماني كه جواد اوجي، وزير نفت فعلي، مديرعامل شركت ملي گاز بود، تركمن‌ها هر سال اول ژانويه، قيمت گاز صادراتي به ايران را افزايش مي‌دادند و از آنجا كه ايران در سرماي زمستان چاره‌اي جز تامين گاز به هر قيمتي براي استان‌هاي شمالي نداشت، به اجبار تن به مطالبه تركمن‌ها مي‌داد.

آنها در سال‌هاي متوالي در دولت احمدي‌نژاد هر سال قيمت گاز را افزايش دادند؛ به‌طوري‌كه در سال 1384 با قطع گاز موفق به افزايش 55 درصدي قيمت گاز شدند.

در سال 1386 در گام اول موفق به افزايش 87 درصدي قيمت گاز و در گام دوم موفق به افزايش 5/2 برابري قيمت گاز شدند. اين روند تا پايان دولت احمدي‌نژاد ادامه يافت و قيمت گاز صادراتي تركمنستان به ايران 9 برابر شد!

در زمان دولت روحاني و وزارت بيژن زنگنه، تركمن‌ها دوباره گاز ايران را قطع كردند كه با سفر بيژن زنگنه به عشق‌آباد و ديدارش با رييس‌جمهور تركمنستان، جريان گاز دوباره وصل شد.

بهانه آنها براي قطع گاز، بدهي انباشته شركت گاز ايران به تركمن گاز بود كه حدود 70 درصد آن از سال 1390 به‌ جا مانده بود. اما اين آخرين بار بود كه ايران مجبور به پذيرش خواست تركمنستان براي افزايش قيمت گاز مي‌شد چراكه با دستور زنگنه، تكميل خط لوله انتقال گاز نكا براي تامين گاز مناطق شمالي كشور، تسريع شد و سال بعد كه تركمنستان دوباره صادرات گاز را متوقف كرد، ايران تن به خواست اين كشور نداد چون نيازي به گاز آنها نداشت.
 
اين موضوع و البته بدهي گازي ايران، موجب ناراحتي تركمن‌ها شد... چراكه عادت داشتند هر سال پول بادآورده‌اي از راه افزايش ناگهاني قيمت گاز صادراتي به ايران به دست بياورند. به همين دليل در شرايطي كه توافق شده بود ايران پول گاز تركمنستان را پرداخت كند، تركمنستان به ديوان داوري شكايت كرد تا پول بيشتري بگيرد. 
 
نكته جالب اينجاست كه روز چهارم تيرماه 99 كه راي دادگاه اعلام شد، ايران به پرداخت غرامت به طرف مقابل محكوم نشد و تنها محكوم به پرداخت بدهي خود به تركمنستان شد كه پيش از آن هم اين بدهي را پذيرفته بود. ضمن اينكه اين بدهي، در عمل تبديل به يك وام كم‌بهره جذاب ارزي شده بود!
 
همزمان ايران هم بابت اشكال در كميت و كيفيت گاز دريافتي و جريمه قطع گاز توسط طرف تركمن، شكايتي مطرح كرد كه ديوان داوري به نفع ايران راي صادر كرد و تركمنستان مجبور به پرداخت 150 ميليون دلار جريمه به ايران شد؛ رقمي كه تركمن گاز حاضر به پذيرش آن در مذاكرات با ايران نبود!
 
مجموع اين مسائل موجب شد روابط ايران و تركمنستان در حوزه انرژي تيره شود به حدي كه وقتي وزير نفت جديد ايران به عشق آباد رفت، حتي همتاي تركمن او هم حاضر به پذيرش او نشد و اوجي مجبور به گفت‌وگو با مقامي پايين تر شد.
 
  در ميانه چنين روابط تيره‌اي، به نظر مي‌رسد نقش اصلي را در انعقاد قرارداد سوآپ گاز تركمنستان از مسير ايران، جمهوري آذربايجان ايفا كرده است.
 
حالا ايران مي‌تواند به جاي آنكه بابت سوآپ گاز تركمنستان مبلغي بگيرد، بخشي از 1.5 تا 2 ميليارد مترمكعب گاز انتقالي سالانه را به عنوان حق سوآپ بردارد و در استان‌هاي شمالي كشور كه دوباره ممكن است با كمبود گاز مواجه شوند مصرف كند.
 
سهم ايران از سوآپ گاز نامشخص است اما مروري بر ارقام نشان مي‌دهد رقم بزرگي نيست. توليد روزانه گاز ايران حدود 800 ميليون متر مكعب است اما كل ترانزيت گاز تركمنستان از مسير ايران، روزانه 5 ميليون متر مكعب است يعني كمي بيش از نيم درصد از كل توليد گاز ايران!
 
حق سوآپ ايران از اين نيم درصد، آنقدر ناچيز است كه بعيد است نقش چنداني در تامين گاز پنج استان شمالي كشور هم داشته باشد.
 
در چنين شرايطي تبليغاتي شبيه اينكه اين قرارداد، جايگاه ايران را در بازار جهاني انرژي ارتقا مي‌دهد شبيه شوخي است!
 
مهم‌ترين فايده اين قرارداد، بزرگنمايي آن در شرايط سكون فعلي است كه نشان دهد گويي كار مهمي انجام شده اما واقعيت همان است كه آمار و ارقام نشان مي‌دهد!
 
منبع: اعتماد 

انتهای پیام


تاریخ انتشار: سه‌شنبه 09 آذر ماه 1400 - 15:27
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت