عناوین مهم :
چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 23:11

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
اتفاق تلخ برای این هوادار فوتبال در ورزشگاه رسیدن به تحول دیجیتال از مسیر تحول در رویکردها برای ایجاد تعادل و آرامش می گذرد حضور فعال بیمه سرمد در پنجمین نمایشگاه صنعت پخش ایران بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب بیمه شدند بیمه تجارت‌نو میزبان کمیته کسب و کار دیجیتال سندیکای بیمه‌گران حضور مدیرعامل بیمه دی در اولین کنفرانس ملی بازاریابی بیمه در کوتاه‌ترین زمان نماینده بیمه رازی شوید/ بیمه رازی به دنبال ارائه طرح‌های جدید از سوی نمایندگان قدردانی شرکت توزیع نیروی برق استان مازندران از خدمت‌رسانی بیمه دانا شرکت بیمه حکمت صبا موفق به کسب گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ شد بیمه سامان تنها برگزیده بیمه ای رویداد مهم فینوتکس برگزیدگان جشنواره فروش زمستانه ۱۴۰۱ اعتماد سازمان های بزرگ به بیمه سینا جزئیات سفر وزیر اقتصاد به عربستان در مدیریت معادن کشور تدبیر وجود ندارد وزارت نفت ایران و عراق تفاهمنامه همکاری امضا کردند مالکان خانه های خالی زیر ذره بین علت گرانی شیر مشخص شد ! / محصولات لبنی در مدار گرانی قفل واردات خودروهای کره‌ای شکسته شد؟ بازار پر نوسان فلزات آهنی در 2023/ ۲۰۲۳ بیشترین رشد قیمت طلا
پر بازدید ها
لباس جدید پرسپولیس با مالکین جدیدش را ببینید! افتتاح ۴ پروژه در بافت و تحول در اشتغال منطقه توسط گروه مالی گردشگری كارگاه آموزشی مطالعه و بررسی مقدماتی تجربیات سایر كشورها در حوزه ریسك‌ها و بیمه‌های سایبری آخرین تصمیمات درباره روزهای تعطیلی مدارس در سال تحصیلی/ شنبه ها تعطیل می شود یا تداوم تعطیلی پنجشنبه ها؟ عرضه ۳۱۲ هزار تن شمش بلوم و تختال در بورس کالا برگزاری آیین تکریم و معارفه مدیران کل حراست بیمه ایران توسعه هماهنگی و همکاری سازمان تأمین‌اجتماعی و دیوان عدالت اداری امارات میزبان رزمایش «پرچم صحرای 9» با مشارکت چند کشور جهان جزییات و نحوه ثبت نام وام جدید بانک توسعه تعاون افزایش سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران خرید و فروش سهام استقلال و پرسپولیس در بورس تهران تایید صلاحیت مدیران عامل شرکت های بیمه در گرو اجرای مفاد آیین نامه های شورای عالی بیمه است ایران سبد دارایی‌اش را تغییر داده است مهلت ثبت‌نام و مبلغ وام شهریه دانشجویان اعلام شد ۳۶ میلیون خدمت آزمایشگاهی رایگان به بیمه‌شدگان در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی

آشفتگی بازار مسکن و افزایش نجومی اجاره‌بها


آشفتگی-بازار-مسکن-و-افزایش-نجومی-اجاره-بها
الفباخبر - گروه مسکن: کسانی که از نعمت سرپناه محروم هستند، این روزها شرایط سخت‌تری نسبت به دیگر اقشار جامعه تجربه می‌کنند.

به گزارش الفباخبر ، وضعیت نامناسب اقتصادی، آشفتگی بازار مسکن و افزایش نجومی اجاره‌بها باعث شده مستأجران برای رهن یا اجاره خانه ناچار به پرداخت مبالغی باشند که تا کمتر از سه سال پیش برای خانه دار شدن آنها کفایت می‌کرد.
در این شرایط نابسامان، شیوع کرونا هم دردی به دردهای مستاجران اضافه کرده و نگرانی‌های آنها در خصوص یافتن سرپناهی چندماهه را افزایش داده است.
طی حدود دو سال گذشته، دغدغه مستاجران برای یافتن خانه خالی و خوش قیمت دو چندان شده است. متاسفانه اغلب صاحب خانه‌ها با سوء استفاده از شرایط موجود راهی برای سرکیسه کردن مستاجرین پیدا کرده‌اند و خانه خود را به هر قیمتی که بخواهند اجاره می‌دهند و کمتر کسی است که توان اعتراض به این وضع را داشته باشد.
با وخیم شدن اوضاع مسکن، دولت از سال پیش در قالب مصوبه ستاد ملی کرونا، با هدف حمایت از مستأجران و کنترل التهاب بازار مسکن اقدام به پرداخت تسهیلاتی به نام « ودیعه مسکن» کرده است؛ وامی که دریافت آن به آرزوی دست نیافتنی اغلب متقاضیان تبدیل شده است. از کنار شرایط سخت احراز صلاحیت متقاضیان که بگذریم، به هفت خوان بانک‌های عامل برای سنگ اندازی جلوی پای واجدین می‌رسیم که عبور از آن کار هر کسی نیست.
همه این مراحل نفس گیر باعث شده که در استان حدود سه میلیون نفری البرز کمتر از ۴۰۰ نفر موفق به دریافت وام ودیعه مسکن شوند. وامی که قرار بود مُسکنی برای دردهای بخش عمده‌ای از افراد جامعه باشد ولی حالا به زخم تازه‌ای بر دل آنها تبدیل شده است.

ودیعه مسکن به چه کسانی می‌رسد؟
یکی از متقاضیان این تسهیلات با اشاره به شرایط سخت دریافت وام ودیعه مسکن اظهار کرد: دریافت این وام سه شرط دارد. اول اینکه متقاضی باید سرپرست خانواده باشد. دوم اینکه در مقطع فعلی هیچ خانه‌ای به نام او نباشد. سوم اینکه این وام ودیعه مشمول افرادی می‌شود که تاریخ انعقاد قرارداد اجاره آنها از اول مهر ۱۳۹۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ باشد.
حالا سوال اینجاست تکلیف کسانی که تازه ازدواج کرده و با این قیمت‌های نجومی هنوز خانه‌ای برای اجاره پیدا نکرده‌اند چیست؟ جوانانی که با هزار امید و آرزو می‌خواهند دست همسرشان را بگیرند و به خانه خود بروند چه باید کنند؟
وی ادامه داد: در این شرایط که ازدواج کردن دل شیر می‌خواهد، با زحمت زیاد و صرفه جویی در سایر هزینه‌ها، ۶۰ میلیون تومان کنار گذاشته و تصور می‌کردم با دریافت ودیعه ۴۰ میلیونی می‌توانم خانه‌ای در یکی از محلات کرج پیدا کنم ولی چون حائز شرط سوم نمی‌شدم، از دریافت وام محروم شده و دیگر بعید می‌دانم با پولی که دارم بتوانم در حواشی شهر هم جایی پیدا کنم.

چه کسانی مشمول وام ودیعه مسکن نمی‌شوند؟


از ۹۰۰ هزار متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن در سال گذشته تنها ۲۲۵ هزار متقاضی موفق به دریافت وام شدند. این خبری است که محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، داده است.
به گفته او به دلیل محدود بودن زمان ثبت نام و همچنین عدم بارگذاری اطلاعات افراد در سامانه، افراد زیادی با مشکل مواجه شدند. البته نباید از کنار محدودیت منابع مالی برای پرداخت وام ودیعه گذشت.
سال گذشته فقط ۴ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت ودیعه مسکن در نظر گرفته شده بود. رقمی که گفته می‌شود امسال به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
همچنین بنا شده است که امسال سقف وام در شهر تهران ۷۰ میلیون تومان و در سایر کلان شهرها ۴۰ میلیون تومان باشد.
سقف وام در نظر گرفته شده برای شهرهای کوچک ۲۵ میلیون تومان است. با وجود این دبیر کانون بانک‌های خصوصی به تجارت‌نیوز گفته است که « اغلب بانک‌ها توان پرداخت وام با این مبلغ را ندارند.
در مجموع اینکه طبق ابلاغیه رسمی به بانک‌های عامل، بر اساس مصوبه ستاد کرونا، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند، حداکثر تا پایان آذرماه سال جاری تسهیلات را با همین مبالغ مصوب پرداخت کنند.
با این حال به دلیل بدهی مستاجران به نظام بانکی، همه متقاضیانی که سال گذشته این تسهیلات را دریافت کردند امکان ثبت نام مجدد ندارند.
شبکه بانکی علاقه‌ای به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ندارد
نکته قابل توجه در روند پرداخت تسهیلات مسکن از سال گذشته تاکنون بی‌انگیزه‌ بودن نظام بانکی کشور در مواجه با این تسهیلات و پرداخت آن به مردم بود. برای مثال پیگیری‌ها در شهریورماه گذشته و با گذشت یک ماه از طرح مشخص کرد از ۱۰ بانک مهم کشور نشان می‌دهد هنوز بخشنامه اعطای وام ودیعه مسکن به شعب ۷ بانک ابلاغ نشده و در باقی بانک‌ها که بخشنامه ابلاغ شده است، فرآیند اعطای وام هنوز آغاز نشده است.
تسهیلات ودیعه مسکن که روند پرداخت آن از سال گذشته آغاز شده بود، در سال جاری نیز تداوم یافت و بر اساس آخرین اطلاعات مخابره شده از ستاد کرونه بنا شد تا مهلت ثبت نام مستاجران برای دریافت این تسهیلات تا آذرماه سال ۱۴۰۰ تمدید شود، همچنین نظام بانکی نیز موظف است تا انتهای بهمن‌‌ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام کند.
بر اساس اظهارات محمود محمودزاده، معاون مسکن ساختمان وزارت راه و شهرسازی، تا انتهای شهریورماه سال ۱۴۰۰، یک میلیون ۲۰۰ هزار متقاضی برای تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام کرده‌اند و بر این اساس حدود ۳۴۰ هزار متقاضی مدارک خود را بارگذاری و ۱۷ هزار نفر تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کرده‌اند.
بررسی مشکلات مستاجران در روند دریافت وام ودیعه مسکن

نکته قابل توجه در روند پرداخت تسهیلات مسکن آن است که این تمام ماجرا تلقی نشده و بسیاری از متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن در حال حاضر با مشکل بسیار بزرگی مواجه شده‌اند.
در حال حاضر مستاجرانی که در سامانه ثبت نام تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام کرده‌ و شرایط دریافت تسهیلات را از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان مرجع قانونی بررسی دریافت کرده‌اند، در مرحله انتخاب بانک با پیغام قابل توجهی مواجه می‌شوند.
در حال حاضر در روند انتخاب بانک تنها ۴ بانک کوثر، اقتصاد نوین، ملل و سامان قابلیت انتخاب شدن را دارا هستند.
بر این اساس در شرایطی که متقاضی ۳ بانک اقتصادنوین، ملل و کوثر را انتخاب کند با پیغامی مبنی بر اینکه «به دلیل اتمام اعتبار بانک، در حال حاضر امکان انتخاب شعبه برای شما مقدور نمی‌باشد، لطفا در زمان دیگری مراجعه کنید مواجه می‌شود.»

انتهای پیام


تاریخ انتشار: دوشنبه 26 مهر ماه 1400 - 10:17
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک سپه بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت