عناوین مهم :
پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 16:25

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
شرایط ثبت نام وام بازنشستگان اعلام شد مقصد تازه رامین رضاییان مشخص شد کدام بند از بیانیه اتحادیه عرب درباره جزایر سه گانه به نفع ایران حذف شد؟ رئیس مجلس پیام تبریک صادر کرد ابلاغ برنامه هفتم سند هویتی دولت برای تحول پنج‌ ساله توسط آقای رئیس جمهور بانک مرکزی: مالیات ارزش افزوده واردات برخی اقلام کاهش می یابد پنجشنبه ها سراسر کشور تعطیل می شود؟ | تغییر ساعات کاری ادارات یک پوشش بیمه‌ای ویژه برای موتورسیکلت شما/ تخفیف بیمه ملت برای دوستداران محیط زیست حضور معاون رئیس جمهور و رئیس کل بنیاد شهید و امور ایثارگران در جمع مدیران بیمه دی پیام تبریک مدیرعامل بیمه پارسیان به مناسبت بیستمین سالروز تاسیس شرکت «بیمه تعاون» فاتح رقابت‌های سوپرلیگ کاراته پیام وزیر امور خارجه به دریادلان ارتش قیمت نفت جهانی افزایش یافت کارشناس اقتصادی: بانک مرکزی به تنهایی مسئول کنترل نرخ ارز نیست سفر رئیس جمهور به اندونزی در پیش است برنامه‌های عملیاتی بیمه دی در سال ۱۴۰۲ تبیین شدند جزئیات دیدار شهردار تهران با رئیس صدا و سیما | بخوانید برگزاریی همایش روسای حوزه های بانک ملی ‏ایران بانک گردشگری در جذب سپرده کوتاه مدت رتبه نخست را کسب کرد
پر بازدید ها
برخورد هولناک کشتی با یک پل عظیم در امریکا حادثه آفرید بازگشت مسابقه پیشخدمت ها به پاریس پس از ۱۳ سال چرا زیر پای مدیرعامل راه آهن را خالی می کنند بیشترین سود سپرده در کدام بانک ها پرداخت می شود؟ کاهش نرخ بیکاری در استان کرمانشاه دبیرکل سابق سندیکا؛رئیس هیات مدیره گروه شرکت‌های “ایرانیان پوشش” شد میانگین بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت عضو هیات مدیره بانک ملی با حکم وزیر اقتصاد منصوب شد آب دریاچه ارومیه نیم متر بالا آمد خبرمهم درباره قانون بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ ۱۳ بانک دولتی از زیان خارج شدند شرکت «بیمه تعاون» به عضویت ICC درآمد سوخت جایگزین، راه حل کاهش مصرف بنزین دریافت مالیات از لوکس سواران و لوکس نشینان افزایش ۱۳۹ درصدی سرمایه بیمه میهن
دلایل افزایش سرمایه چیست؟

بررسی افزایش سرمایه بیمه پاسارگاد


بررسی-افزایش-سرمایه-بیمه-پاسارگاد
الفباخبر - گروه بیمه: اگر در بورس مشغول به فعالیت باشید، گاهی اصطلاح افزایش سرمایه به گوشتان خورده است. شرکت‌ها به دلیل افزایش توان رقابت، توسعه فعالیت‌ها و اصلاح ساختار مالی اقدام به افزایش سرمایه می‌نمایند.

به گزارش الفباخبر ، افزایش سرمایه چندین مرحله دارد. ابتدا اعضای هیئت‌مدیره پیشنهاد افزایش سرمایه را به همراه دلایل کافی ارائه می‌نماید. پس از آن این پیشنهاد در مجمع عمومی فوق‌العاده مورد بحث قرار خواهد گرفت و پس از تصویب در مجمع در اختیار سازمان بورس قرار می‌گیرد و پس از تایید شرکت اقدام به افزایش سرمایه می‌نماید.

انواع افزایش سرمایه
اگر بخواهیم یک دسته بندی از انواع روش های افزایش سرمایه داشته باشیم،می توان ۴ دسته کلی در نظر گرفت:

از محل سود انباشته (سهام جایزه)
از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران
از محل تجدید ارزیابی دارایی ها
به روش صرف سهام

فرمول محاسبه افزایش سرمایه

برای اینکه بدانید قیمت و تعداد سهام شما پس از افزایش سرمایه چه تغییری می کند باید با فرمول های محاسبه قیمت سهام پس از افزایش سرمایه آشنایی داشته باشید. هر کدام از روش ها فرمول محاسباتی جداگانه ای دارد. در ادامه پس از توضیح هرکدام از این روش ها فرمول محاسبه قیمت و تعداد سهام را برای شما توضیح می دهیم.
افزایش سرمایه از محل سود انباشته
طبق قانون تجارت شرکت ها موظف هستند سالیانه درصدی از سود خود را نزد خود نگهداری شوند. این سود در حسابی تحت عنوان سود انباشته در صورت های مالی شرکت ثبت می شود. در مواقعی که شرکت سود انباشته مناسبی دارد، تصمیم می گیرد که افزایش سرمایه خود را از این روش انجام بدهد و با این کار منابع جدید مورد نیاز خود را تامین کند. پس در روش سود انباشته عملا جریان نقدینگی جدید به شرکت وارد نمی شود.
پس به دلیل اینکه سهامداران پولی برای سهام جدید خود پرداخت نمی کنند به سهامی که به این روش به سهامدار تعلق می گیرد، سهام جایزه هم گفته می شود. در روش سود انباشته درصد مالکیت شما در شرکت تغییری پیدا نمی کند. یعنی به همان نسبت که سرمایه شرکت زیاد می شود تعداد سهام شما نیز افزایش پیدا می کند. از نظر تئوریک میزان دارایی شما نیز تغییری نمی کند، یعنی به همان نسبت که تعداد سهام شما زیاد می شود قیمت سهام کاهش پیدا می کند. فرمول محاسبه در این روش به شرح زیر است:
مثال برای روش سودانباشته و روش آورده نقدی

روش سود انباشته:

فرض کنید قیمت سهام شرکتی ۲۰۰۰ ریال است و این شرکت از محل سود انباشته ۴۰ درصد افزایش سرمایه میدهد. طبق فرمول، قیمت هر سهم جدید به صورت زیرمحاسبه خواهد شد:

X=40/100=0.4

ریال۱۴۲۸٫۵=۰٫۴+۱/۲۰۰۰=قیمت سهم پس از افزایش سرمایه

همانطور که مشاهده می کنید اگر مثلا شما قبل از افزایش سرمایه ۱۰۰۰ سهم ۲۰۰۰ ریالی داشتید پس از آن ۱۴۰۰ سهم ۱۴۲۸ ریالی دارید که مجموع دارایی شما در این ۲ حالت یکی می شود.

روش آورده نقدی:

فرض کنید قیمت هر سهم شرکتی ۶۰۰۰ ریال است و این شرکت از محل مطالبات و آورده نقدی ۳۰۰ درصد افزایش سرمایه داده و به ازای هر سهم جدید ۱۰۰۰ ریال(یعنی همان ارزش اسمی) از سهامداران مطالبه می‌کند. قیمت هر سهم جدید و همچنین قیمت حق تقدم سهم این شرکت به صورت زیر خواهد بود:

X=300/100=3

ریال۲۲۵۰=۱+۳/(۳ *۱۰۰۰ )+۶۰۰۰=قیمت سهم پس از افزایش سرمایه

ریال۱۲۵۰=۱۰۰۰-۲۲۵۰=قیمت حق تقدم

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها
در این روش از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، شرکت دارایی های ثابت مشهود خود را نظیر زمین، ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات، سرمایه گذاری ها و … را مورد تجدید ارزیابی قرار می دهند. با این کار ارزش دارایی های شرکت در ترازنامه به روز می شود. در نتیجه از آنجایی که معادله حسابداری در ترازنامه باید برقرار باقی بماند و بدهی های شرکت نیز تغییری نکرده، سرمایه شرکت باید افزایش پیدا بکند تا این معادله برقرار بماند.

در این روش نیز پولی به شرکت وارد نمی شود و فقط یک عملیات حسابداری در صورتهای مالی شرکت رخ می دهد. در این روش نیز به همان مقدار که تعداد سهام شما افزایش پیدا می کند قیمت آن کاهش پیدا می کند، در نتیجه تغییری در دارایی شما رخ نمی دهد.

روش صرف سهام
در این روش، شرکت سهام خود را به مبلغی بیش از قیمت اسمی و از طریق پذیره نویسی به فروش رسانده و تفاوت حاصل از قیمت فروش و قیمت اسمی سهام را، به حساب اندوخته منتقل و یا در ازای آن سهام جدید، به سهامداران قبلی میدهد. بجای انتشار سهام عادی با ارزش اسمی، پذیره نویسی سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه به قیمت بازار انجام میگیرد. منظور از صرف سهام، اضافه ارزش سهام یعنی ما به التفاوت ارزش بازاری و اسمی سهام میباشد. شرکت در خصوص صرف سهام سه کار می توانند انجام دهند:

انتقال اضافه ارزش به اندوخته شرکت
تقسیم نقدی اضافه ارزش به سهامداری قبلی
دادن سهام جدید به سهامداران قبلی
در مورد فروش هم دو کار می توانند انجام دهند
فروش با حفظ حق تقدم
فروش با سلب حق تقدم
کدام نوع افزایش سرمایه برای شرکتها بهتر است؟
از آنجایی که ساختار شرکتها با یکدیگر تفاوت دارد، در نتیجه هر شرکت پیچیدگی های خاص خودش را دارد. پس نمی توان یک نسخه کلی برای همه شرکتها در نظر گرفت. اما به صورت کلی آن نوع از افزایش سرمایه که باعث شود منابع جدید به شرکت وارد شود می تواند وضعیت بهتری را برای شرکت ایجاد کند. پس افزایش سرمایه از آورده نقدی و از طریق صرف سهام می تواند به صورت کلی بهتر قلمداد شود.

همچنین روش تجدید ارزیابی دارایی ها از آنجایی که عملا پولی وارد شرکت نمی شود، صرفا یک عملیات حسابداری برای بهبود صورتهای مالی شرکت محسوب می شود. روش سود انباشته نیز مزیت اصلی که دارد این است که باعث می شود حداقل سود انباشته شرکت از آن خارج نشود و در شرکت باقی بماند و مورد استفاده قرار گیرد.

چند نکته در مورد افزایش سرمایه
هر اتفاقی که در رابطه با افزایش سرمایه یک شرکت در مجمع آن شرکت تصویب شود، شامل حال افرادی می شود که در زمان برگزاری مجمع شرکت، سهامدار آن شرکت بوده اند.
بعد از اینکه افزایش سرمایه شرکت در مجمع فوق‌العاده به تصویب رسید، موضوع در روزنامه کثیرالانتشاری که به عنوان روزنامه رسمی شرکت انتخاب شده، منتشر می‌شود. این موضوع در سامانه کدال نیز به سهامداران اطلاع رسانی می شود. همچنین فرمی برای سهامداران آن شرکت ارسال شده و از آنها درخواست می‌شود تا درصورت تمایل به استفاده از حق تقدم خود برای خرید سهام جدید، فرم مذکور را تکمیل و برای شرکت ارسال نمایند. به این فرم، اصطلاحا گواهی حق تقدم خرید سهام گفته می‌شود.
در برخی از موارد شرکتها اقدام به افزایش سرمایه ترکیبی می کنند. مثلا بخشی از آن از محل سود انباشته و بخش دیگر از طریق آورده نقدی سهامداران انجام می شود. برای محاسبه قیمت سهم در این روش، باید فرمول دو روش مزکور را با یکدیگر تلفیق کنید.
قیمت هایی که از طریق فرمول ها محاسبه می شوند قیمت تئوریک سهم می باشند. در بسیاری از مواقع در واقعیت این قیمت ها ممکن است تغییر پیدا کند. یعنی به دلیل عرضه و یا تقاضای زیاد در سهم ممکن است قیمت سهم بعد از بازگشایی بیشتر یا کمتر از قیمت تئوریک آن شود.

مزایای افزایش سرمایه

از مهم ترین دلایل افزایش سرمایه شرکت ها می توان به روند صعودی قیمت ها، نوسانات و شوک های ارزی، بالا بودن نرخ سود بانکی اشاره کرد. افزایش سرمایه می تواند اتفاق خوبی در راستای پیشرفت و توسعه شرکت و همچنین افزایش قیمت سهام و سود دهی سرمایه گذاران باشد، اما به طور قطعی هم نمی توان این رشد را تضمین کرد چه بسا ممکن است مواردی پیش بیاید و افزایش عرضه و عدم رغبت سرمایه داران شرکت برای داشتن سهام آن شرکت باعث شود قیمت جدید آن سهام بعد از افزایش سرمایه پایین بیاید و به ترتیب زبان ده شود بنابراین افزایش سرمایه همیشه برای سهامداران خوب نیست. اما به طور کل می توان گفت افزایش سرمایه اقدامی مطلوب و موثر در جهت تأمین منافع آتی سهامداران است، چون در نهایت منجر به بهبود وضعیت و یا رشد تولید و همچنین سود آوری شرکت می شود.

حال از دیگر مزایای افزایش سرمایه برای سهامداران به جز اثرات بنیادی، اثرات روانی آن بر قیمت تابلو خواهد بود به این صورت که با انتشار خبر افزایش سرمایه، توجه سهامداران به آن سهم افزایش پیدا می کند و شرکت می تواند تا زمان ثبت افزایش سرمایه مورد توجه سهامداران قرار بگیرد و سهامش را به آنها بفروشد.

تاریخچه افزایش سرمایه بیمه پاسارگاد
بیمه پاسارگاد در تاریخ ۱۸ بهمن ۸۵ با سرمایه ۴۵۰ میلیارد ریالی تاسیس و در رشته‌های اشخاص، اتومبیل، مهندسی، مسئولیت، باربری و آتش‌سوزی مشغول به کار شد.
پرطرفدارترین بیمه‌نامه‌ این شرکت بیمه نامه عمر است.
بیمه پاسارگاد در سال ۸۶ مجوز قبولی اتکایی را از بیمه مرکزی دریافت کرد.
اولین افزایش سرمایه شرکت بیمه پاسارگاد در ۳۰ شهریور ۸۹، ۴۰ درصد و در دو مرحله بوده است. که سرمایه جدید شرکت به رقم ۶۳۰ میلیارد ریال رسید و این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده های نقدی بود.
این شرکت بیمه‌ای در تاریخ ۳۰ آذر ۹۱ و با ۸۰ درصد افزایش در سه مرحله برای دومین بار سرمایه خود را افزایش داد و سرمایه شرکت بیمه پاسارگاد به رغم ١.١٣۴ میلیارد ریال رسید، که این افزایش از محل مطالبات نقدی سهامداران، سود انباشته و اندوخته سرمایه بوده است.
سومین افزایش سرمایه ۱۲۵ درصدی بیمه پاسارگاد در تاریخ ۱ شهریور ۱۳۹۴ و در دو مرحله انجام شد و این افزایش نیز از محل مطالبات و آورده‌های نقدی سهامداران، اندوخته‌های سرمایه و اندوخته افزایش سرمایه بوده است.
چهارمین و پنجمین افزایش سرمایه بیمه پاسارگاد در تاریخ ۴ بهمن ۹۷ و ۱۶ شهریور ۹۹ صورت گرفت که به این موجب سرمایه این شرکت بیمه‌ای افزایش 100 و 300 درصدی داشته است تا سرمایه این شرکت بیمه‌ای به ۲۰ هزار و ۴۱۲ میلیارد ریال برسد. هر دو افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته سرمایه بوده است.
آخرین افزایش سرمایه بیمه پاسارگاد در تاریخ ٢٢ شهریور ۱۴۰۰ در مجمع فوق‌العاده این شرکت بیمه‌ای تصویب و در مهر ماه ۱۴۰۰ مجوز افزایش سرمایه شرکت بیمه پاسارگاد صادر شد تا سرمایه این شرکت بیمه‌ای با ۳۰۰ درصد افزایش به رقم ۶۱ هزار و ٢٣۶ میلیارد ریال برسد. این افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته سرمایه ای بوده است.

بیمه_پاسارگاد_افزایش

انتهای پیام


تاریخ انتشار: دوشنبه 26 مهر ماه 1400 - 11:00
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت