عناوین مهم :
جمعه 31 فروردین 1403 22:04

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
شرایط دریافت وام قرض الحسنه ۱۸۰ میلیونی با سود صفر افزایش تسهیلات طرح «تابش» بانک مسکن تا سقف ۲ میلیارد ریال موشک «فالکون ۹» دو ماهواره ارتش آلمان را به مدار زمین برد هاشمی: منابع لازم برای ساخت مجموعه ورزشی تهران فراهم شده است جزئیات واردات ۵ میلیارد دلاری دارو به کشور آزادسازی نرخ لاستیک ابلاغ نشد جزئیات موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی استعفا کرد کاهش تراز عملیاتی بانک خاورمیانه برای سومین ماه متوالی اطلاعیه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران درباره به‌روزرسانی سامانه‌ها ابلاغ بخشنامه افزایش وام ودیعه مسکن به بانک‌ها ۲۹ دستگاه کامیون در بورس کالا معامله شد کمیسیون کشاورزی موضوع گرانی گوشت را با حضور وزیر جهاد بررسی می‌کند غلامعلی ثبات: تدوین و اجرای مقررات باید تحلیل هزینه-فایده هم داشته باشد حدود ۸ هزار هکتار از باغات چای رها شدند متن کامل لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۳ به کمیسیونهای تخصصی ابلاغ شد جعفرصادق فرید، کارشناس صنعت بیمه: مرجع مناسبی برای تعیین افت قیمت در قانون بیمه شخص‎ثالث مشخص نشده است ایران برای ورود به طرح‌های پالایشگاهی نیکاراگوئه اعلام آمادگی کرد ‍ خلاقیت منطقه ۵ در جانمایی مجدد زیر مخزنی ها و همسطح سازی آنها
پر بازدید ها
روند رسیدگی قضایی به پرونده‌های چک برگشتی علی آبادی درباره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟ تراکنش با تلفن همراه بدون کارت بانکی در۶ بانک ابلاغ سهمیه مسافری سال ۱۴۰۳ مناطق آزاد زیان روزانه ۱۰۰میلیاردی به صنعت مرغداری کشور ۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم تغییر رویه شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی ۵ سناریوی احتمالی اسرائیل برای پاسخ به حمله ایران تکریم رییس پیشین و معرفی سرپرست جدید اداره کل تدارکات و خدمات بانک توسعه تعاون تعلیق در تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان بررسی قیمت خودرو محبوب سایپا (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) / شاهین در بازار چند؟ افزایش ۶ هزار واحدی شاخص بورس تهران در پایان هفته مدیرعامل بیمه پارسیان درگذشت آیت کریمی را تسلیت گفت نامه همراه اول به سازمان بورس: مذاکرات با دیجی‌کالا در جریان است هوش مصنوعی چینی در رقابت با ChatGPT

تلاش تازه اتحادیه اروپا برای احیای مذاکرات برجامی


تلاش-تازه-اتحادیه-اروپا-برای-احیای-مذاکرات-برجامی
الفباخبر - گروه سیاسی: « انریکه مورا» فرستاده اتحادیه اروپا که مسئول هماهنگی مذاکرات هسته‌ای وین نیز است ، پنجشنبه هفته گذشته ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ به تهران آمد . تا آنطور که گفته است "اضطراری بودن" مساله از سرگیری گفت‌وگوها با ایران را مطرح کند.

رئوف پیشدار استاد دانشگاه  در یادداشتی به الفباخبر نوشت:علاوه بر اتحادیه اروپا، چین و روسیه هم از ایران خواسته اند تا به گفت و گوهای برجامی باز گردد. مذاکرات احیای برجام در وین نزدیک به چهار ماه است که با روی کار آمدن دولت جدید در ایران متوقف مانده شده است. دولت جدید ایران گفته است که به ادامه مذاکرات علاقه‌مند است ولی روی شرط تهران مبنی بر لغو همه ی تحریم‌ها قبل از شروع دوباره گفت‌وگوها، اصرار دارد.

آمریکا در حالیکه برای شروع مذاکرات حتی به صورت غیرمستقیم مانند مذاکرات وین با ایران، تقلا می‌کند، همچنان از موضع تهدید صحبت می‌کند. موضعی که ایران بارها گفته است آنرا نمی‌پذیرد. برابری حقوق یک اصل اساسی در حقوق و روابط بین‌الملل است.

« آنتونی بلینکن»، وزیر امورخارجه آمریکا چهارشنبه شب هفته گذشته ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰ در نشستی مشترک با وزیر امور خارجه اسرائیل که همتای اماراتی او نیز حضور داشت ، گفت که :« اگر مسیر دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای ایران و قدرت ها، برجام، ناکام بماند آمریکا به گزینه‌های دیگری متوسل خواهد شد.»

وزیر خارجه آمریکا نگفت چه گزینه‌های دیگری در مقابل ایران وجود دارد، هرچند همتای اسرائیلی او«یائیر لاپید» گفت که اسرائیل حق استفاده از زور را محفوظ می‌دارد.

اسراییل مدعی برنامه های هسته ای غیرنظامی ایران به شهادت سازمان ملل حداقل ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای دور از چشم جهانیان و پیمان‌های ناظر در زرادخانه‌های خود دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نهاد سازمان ملل و تنها سازمان جهانی مسئول و ناظر برنامه‌های هسته‌ای در جهان، در مقابل بارها تایید کرده است که «انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران ندیده است.»

صاحب نظران پیشتر بارها گفته‌اند که هر اقدام نظامی علیه ایران با عنایت به قدرت دفاعی ایران در حداقل به «تغییر جغرافیای منطقه خواهد انجامید و موازنه قدرت در منطقه سالهاست که به نفع ایران تغییر کرده است» و لذا تهدید نظامی نمی‌تواند‌ در برابر تهران کارساز باشد و همگی باید ایران هسته‌ای متعهد را در کنار خود بپذیرند.

ایران صاحب نظریه خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای است و در مقابل اسراییل با داشتن زرادخانه تایید شده هسته ای، در موقعیت مدعی برنامه‌های هسته‌ای ایران با تشویق و حمایت ارتجاع منطقه، از همه  نظارت‌های معمول جهانی فرار کرده است.

ایران هفته گذشته بار دیگر تأکید کرد که مرحله نخست بررسی‌ها درباره مذاکرات هسته‌ای به پایان رسیده و تهران تصمیم گرفته به مذاکرات وین ادامه دهد. هرچند «سعید خطیب‌زاده » سخنگوی وزارت امورخارجه گفت که هنوز مرحله دوم بررسی‌های مذاکرات به پایان نرسیده و بعد از آن، تاریخ از سرگیری مذاکرات اعلام می‌شود.

در مذاکرات وین آمریکا مستقیم شرکت ندارد و اتحادیه اروپا در مقام رابط عمل می کند. در متن برجام، ایران با طرفین دیگر امضاکنندگان آن توافق کرده است که یک "کمیسیون مشترک" برای نظارت بر اجرای برجام و بررسی مشکلات احتمالی تاسیس شود. وظیفه تشکیل این نهاد بر عهده اتحادیه اروپا قرار گرفت.

آمریکا که از برجام خارج شده برای برگشت به برجام شروطی گذاشته است و ایران که همچنان به این قرار داد متعهد است هم، شرایطی برای عمل به تعهداتش دارد که برخی از آنها را تعلیق کرده است. تهران اعلام کرد که آمریکا ابتدا باید تحریم‌هایی که بعد از خروج از برجام وضع کرده را لغو کند و بعد به برجام بازگردد.آمریکا نیز اعلام کرد که ایران باید تمامی تعهداتش را در چارچوب برجام اجرا کند تا این کشور به برجام برگردد و تحریم‌ها را لغو کند.

یک سناریو که پیشتر درباره آن در محافل اروپایی صحبت شده بود، همزمانی اعلان بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم ها و ابراز تعهد مجدد ایران به تعهدات برجامی اش بود.

پیشنهاد مذاکرات مستقیم و دوجانبه آمریکا و ایران برای حل اختلافات که از سوی اتحادیه اروپا مطرح شده در تهران با مخالفت روبرو شد و سرانجام با ابتکار عمل اتحادیه اروپا قرار شد که مسایل مورد اختلاف طرفین از طریق کمیسیون مشترک برجام حل شود. ایران می گوید که از آنجا که آمریکا عضو برجام نیست، نباید در مذاکرات کمیسیون مشترک شرکت کند و تنها کشورهای چین، روسیه، بریتانیا، آلمان و فرانسه می‌توانند در این مذاکرات نماینده داشته باشند با این حال در تمامی شش دور مذاکرات قبلی، نمایندگان آمریکا به شهر وین رفتند و مواضعشان را از طریق دیگر کشورهای عضو در مذاکرات مطرح کردند.

انتهای پیام


تاریخ انتشار: شنبه 24 مهر ماه 1400 - 10:10
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت