عناوین مهم :
شنبه 01 اردیبهشت 1403 01:46

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
پای ماجرای چای دبش به بورس هم باز شد آمادگی کسب و کارهای ایرانی برای ارائه خدمات در کشور عراق شرایط وام بدون ضامن بازنشستگان در سال 1402 کدام است؟ پرداخت وام ارزی به این افراد دستورالعمل اجرایی تفاهمنامه همکاری وزارت جهاد کشاورزی و اتاق اصناف تدوین می‌شود مدیر عامل بیمه نوین: یک محصول جدید در حوزه بیمه عمر و سرمایه گذاری به زودی رونمایی خواهد شد جلسه کارگروه مشترک حقوقی قوه قضاییه و صنعت بیمه برگزار شد صلاحیت حرفه ای دکتر حجت بهاری فر برای تصدی سمت “ مدیرعامل شرکت بیمه حکمت صبا” تایید شد کشتارگاه‌های شهرداری دماوند و رودهن جمع آوری می‌شود شهروندان آمریکایی در حمایت از فلسطین لباس‌های برند «زارا» را دور ریختند برپایی زیارت عاشورا به مناسبت ایام فاطمیه کلیات پیش نویس آیین نامه تاسیس و فعالیت شركتهای فناور بیمه ای (اینشورتک) تلاش‌های همه جانبه برای رفع تعلیق عضويت کارت سبز ايران ادامه دارد قتل هولناک مرد جوان با سلاح سرد در خیابان سپهسالار درخواست دوباره پاپ فرانسیس برای آتش بس در غزه 7000جایگاه شارژ وسایل نقلیه برقی در تهران احداث شد توضیحات خاندوزی در خصوص به تعویق افتادن تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۳ پشت صحنه رد کلیات بودجه سال آینده چه گذشت؟ اسامی برندگان دومین دوره قرعه‌کشی دارندگان "پرسپولیس کارت" بانک شهر اعلام شد
پر بازدید ها
روند رسیدگی قضایی به پرونده‌های چک برگشتی تراکنش با تلفن همراه بدون کارت بانکی در۶ بانک علی آبادی درباره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟ ابلاغ سهمیه مسافری سال ۱۴۰۳ مناطق آزاد ۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم تغییر رویه شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی زیان روزانه ۱۰۰میلیاردی به صنعت مرغداری کشور ۵ سناریوی احتمالی اسرائیل برای پاسخ به حمله ایران تکریم رییس پیشین و معرفی سرپرست جدید اداره کل تدارکات و خدمات بانک توسعه تعاون تعلیق در تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان بررسی قیمت خودرو محبوب سایپا (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) / شاهین در بازار چند؟ مدیرعامل بیمه پارسیان درگذشت آیت کریمی را تسلیت گفت افزایش ۶ هزار واحدی شاخص بورس تهران در پایان هفته نامه همراه اول به سازمان بورس: مذاکرات با دیجی‌کالا در جریان است هوش مصنوعی چینی در رقابت با ChatGPT

تولید پلاستیک های بسته بندی مواد غذایی از نوعی جلبک بومی ایران


تولید-پلاستیک-های-بسته-بندی-مواد-غذایی-از-نوعی-جلبک-بومی-ایران
الفباخبر - گروه دانش و فناوری: محققان کشور موفق شدند از نوعی جلبک بومی خلیج فارس، پلاستیک های زیست سازگار برای بسته بندی مواد غذایی تولید کنند.

به گزارش الفباخبر ،  سالانه حدود ۳۷۰ میلیون تن پلاستیک در سطح جهان تولید می‌شود، گفت: پلاستیک‌ به ندرت در اثر تجزیه بیولوژیکی و شیمیایی از بین می‌رود و یکی از منابع عمده ایجاد زباله به شمار می رود. انباشتگی پلاستیک‌ و محصولات جانبی آن در شهرها، اقیانوس ها و آبراه ها موجب آلودگی محیط زیست شده و سلامتی انسان و حیوانات را به خطر می‌اندازد.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: برای به حداقل رساندن وابستگی به مواد پلاستیکی، ترکیبی از روش ‌های نوین و تولید مواد جدید برای جایگزینی نیاز است که تحقیقات نشان داده جلبک دریایی به عنوان ماده اولیه پلاستیک زیست تخریب پذیر مزایای زیادی دارد و می‌توان از آن برای تولید پلاستیک های زیست سازگار استفاده کرد.

توکلی افزود: در همین راستا درصدد برآمدیم تا تکنولوژی تولید پلاستیک زیست تخریب پذیر با استفاده از مواد موثره استخراج شده از جلبک های دریایی را به عنوان فراوان ترین «پلی ساکارید سولفاته» طبیعی بدست بیاوریم.

وی با تاکید بر اینکه «سدیم آلژینات» استخراج شده از دیواره سلولی جلبک قهوه ای «سارگاسوم» در ترکیب با پلیمر آنیونی «کربوکسی متیل سلولز» یک پلاستیک زیست تخریب پذیر می‌سازد، گفت: «سدیم آلژینات» به‌ عنوان یک «امولسیفایر»، عامل ژل ساز و تثبیت کننده در صنایع غذایی استفاده شده و همچنین به‌دلیل مقاومت بالای آن در برابر حرارت و نفوذپذیری اکسیژن و توانایی جذب آب، می‌تواند کاربردهای بسیاری به خصوص در زمینه بسته‌بندی مواد غذایی داشته باشد.

به گفته توکلی، سدیم آلژینات به دلیل بهره مندی از خاصیت بیوپلیمری و ارزان‌قیمت بودن و همچنین خاصیت تجزیه‌پذیری بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر بانک ملی جلبک ایران با بیان اینکه در این طرح، کلیه مراحل استخراج سدیم آلژینات از جلبک، خالص سازی آن و در ادامه تولید پلاستیک زیستی از این ماده در این مجموعه انجام شده است، افزود: پروژه تولید پلاستیک زیستی با مطالعات بیش از یک ساله خود در بانک ملی جلبک، به نتیجه رسیده است.

وی افزود: پلاستیک های زیست تخریب پذیر در روش های پیشین با استفاده از فرآیند تخمیر با به کارگیری میکروارگانیسم هایی چون باکتری E.Coli حاصل می شدند اما به دلیل نیاز به حجم تولید بالا، این روش اقتصادی نیست.

توکلی اضافه کرد: در حالی که تکنولوژی تولید پلاستیک زیستی بر پایه آلژینات، توانایی تولید پلاستیک زیستی بر پایه جلبک‌ در مقیاس صنعتی را دارد. همچنین بررسی های صورت گرفته بر روی این محصول نشان داد که پلاستیک زیستی بر پایه آلژینات طی مدت ۴ الی ۶ هفته در محیط زیست تجزیه شده و اثرات تخریبی روی خاک یا آب های زیرزمینی ندارد.

وی با تاکید بر ایجاد تغییر تحول در زمینه پلاستیک استفاده شده در صنعت بسته بندی و... به واسطه این جلبک ها، گفت: جلبک مورد استفاده در فرایند استخراج آلژینات و تولید پلاستیک زیستی بومی خلیج فارس است.

وی افزود: مهم ترین کاربرد این پلاستیک بسته بندی محصولات فاسد شدنی مانند گوشت و میوه است که علاوه بر بسته بندی بهداشتی این محصولات، باعث حفظ طراوت و تازگی آن در مدت زمان طولانی تر می شود.

وی با بیان اینکه این طرح قابلیت تولید انبوه دارد تاکید کرد: این پروژه در بانک ملی جلبک ایران به نتیجه رسیده و ثبت پتنت شده است.

انتهای پیام


تاریخ انتشار: پنج‌شنبه 22 مهر ماه 1400 - 15:19
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت