عناوین مهم :
پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 23:35

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
تبعیض در پلمب مغازه ها درباره تخلف بی حجابی انهدام یک تیم تروریستی توسط سپاه پاسداران استقلال خوزستان به لیگ برتر صعود کرد همکاری هر چه بیشتر دولت قزاقستان با قطر انقلاب به تمام گروه های سیاسی تعلق دارد از اعطای وام به سرباز ماهرها چه خبر؟ رفاو و حقوق مروم را اصلاح کنید بی حجابی درست می شود. رقیب جمهوری خواه ترامپ آمد حضور فعال بیمه سامان در نمایشگاه کار دانشگاه تهران ۳ محور چشم انداز توسعه بورس کالا در اقتصاد ملی هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری هدف گذاری شده است بانک مرکزی بلاروس خواستار پیوستن به اتحادیه پایاپای آسیایی شد بانک ایران زمین در حوزه بانکداری دیجیتال رکورد بی سابقه کسب کرد وزارت اطلاعات در خصوص متلاشی شدن شبکه‌ جاسوسی بیانیه مهم صادر کرد مجلس به وزارت کشاورزی برای کنترل قیمت مرغ تنها مهلت یک هفته ای صادر کرد تیم‌ملی بسکتبال بانوان ایران در جام ویلیام جونز برای اولین بار حضور پیدا می کنند روستایی به نام "ایران" در جنوب غربی روسیه بیمه ایران رتبه نخست جشنواره روابط‌عمومی‌های برتر صنعت بیمه را کسب کرد برترین‌های بورس کالای ایران معرفی شدند
پر بازدید ها
واکنش بانک شهر بعد از خرید پرسپولیس | ببینید مدیرعامل تامین اجتماعی سن جدید بازنشستگی را اعلام کرد نصف قیمت ماشین بخر! قسطی با 50 درصد پیش‌پرداخت بیشترین دارایی ها از آن کدام بانک هاست؟ شرایط و نحوه دریافت وام کارتخوان بانک ملت بیمه‌های تکمیلی در حال اتصال به سامانه‌های سازمان بیمه سلامت هستند بانک‌های چینی به درد سر افتادند مقام حماس: ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی را در اختیار داریم رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین آمیز است بیت کوین به قیمت جدید رسید/ ۶۶ هزار و ۴۶۹.۳۲ دلار خرید و فروش ارز صادرکنندگان در بانک ملی تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در فروردین ۱۴۰۳ بیرانوند بازی فینال را از دست داد مدیرعامل بانک پارسیان خداحافظی کرد افزایش ۶۵ درصدی درآمد تسهیلات بانک پاسارگاد در فروردین

کوچ بانک‌ها از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال


کوچ-بانک-ها-از-بانکداری-سنتی-به-بانکداری-دیجیتال
الفباخبر - گروه بانک: تحول دیجیتال و بانکداری دیجیتال از موضوعات داغ این روزهای صنعت بانکداری کشور است و تعداد قابل‌توجهی از بانک‌های کشور با جهت‌دهی وزارت اقتصاد و دارائی در حال برنامه‌ریزی برای ترسیم نقشه راه بانکداری دیجیتال خود هستند. اما با توجه به نو ظهور بودن این مفاهیم در کشور و در دنیا، این نگرانی وجود دارد که عدم درک درست از آنها منجر به هدر رفت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه شود.

به گزارش الفباخبر ، علی اصغر یوسف نژاد ،سخنگوی تلفیق بودجه در دوره دهم مجلس در گفتگویی با بیان اینکه بانکداری دیجیتال به عنوان جزئی از اقتصاد هوشمند است که به تنهایی مفهومی ندارد و به عنوان بانکداری چند کاناله هوشمند، بانک اجتماعی جذاب و همچنین بانکی با اکوسیستم دیجیتال نیز تعریف می‌شود که همان مفهوم اقتصاد هوشمند است،اظهار داشت: آنچه که در عصر حاضر تمام پدیده‌های دنیا به سمت هوشمند سازی پیش می‌روند و اقتصاد هم با همین مفهوم در حال شکل گیری است.
وی ادامه داد:بانکداری دیجیتال در سال ۱۳۹۷ به عنوان سیاست و راهبرد اصلی وزارت اقتصاد و دارائی تعیین و توسط معاونت پولی بانکی به همه بانکها ابلاغ شد. در مفهوم بانکداری دیجیتال در مفهوم کلی و ساده فرمول A+B+C=D است که A مخفف Any place, any time, any channel یعنی هر زمان، هر مکان و از هر کانالی، بعلاوه کلمه B به معنای Beyond the traditional یعنی فراتر از سنت و فراتر از آنچه تا حالا بوده و در واقع قرار است مدل کسب و کار ساختارها، روش کسب درآمد، روش انجام هزینه، روش سود آوری، روش برخورد با مشتریان را با نگاه هوشمند سازی به یک مجموعه هوشمند شامل Database و یا پایگاه داده هوشمند تبدیل کند. C یا Compound product به معنی محصولات متنوع و متعدد متناسب با خواست مشتری، متناسب با نیاز مشتری تهیه کند. مجموع این سه عبارت برابر خواهد بود با بانکداری دیجیتال (Digital banking)که جزئی از اقتصاد هوشمند است.

دبیر هیئت رئیسه مجلس دهم در ادامه افزود:از آنجایی که بانکداری دیجیتال به عنوان یک ضرورت، سبب تغییرات جدی در کیفیت و تنوع در خدمات، تسهیل، تسریع، شخصی سازی محصولات ، کاهش قیمت تمام شده، تنوع در فعالیت‌های منطبق با نیاز مشتری و مخاطب می‌گردد و در نهایت محملی برای ورود به یک کسب و کار جدید در نظام بانکی تلقی می‌شود، بنابراین لازم است برای تبیین و تشریح هر چه بهتر این رخداد مهم در پیش رو، اشاره‌ای گذرا به گذر از بانکداری سنتی به بانکداری الکترونیک و به مدل و فعالیت بانکداری فعلی که درخلال این چند سال پا به عرصه وجود گذاشته و دستخوش تغییر و تحولات جدید قرار گرفته است‌، داشته باشیم و به دنبال آن علاوه بر پرداختن به مفهوم بانکداری دیجیتال به نقش آفرینان و بازیگران اصلی در پیاده سازی این مدل از کسب و کار در بانک اشاره‌ای داشته باشیم، ضمن آنکه اگر بتوانیم بستر فرهنگی لازم را برای همکاران نظام بانکی آماده کنیم تا بپذیرند که یک اتفاق مهم و جدی پیش رو خواهد بود. لازم است مفهوم بانکداری دیجیتال را به خوبی در بطن و متن سازمان به عنوان یک فرهنگ، ساری و جاری کنیم.
نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه با تاکید بر اینکه بطور کلی بانکداری دیجیتال به معنای، ارائه محصولات و خدمات مناسب، شخصی سازی شده، سفارشی سازی شده، در زمان مناسب و به طور آنی از طریق ابزارها یا کانال‌های متناسب و یکپارچه سازی شده مبتنی بر تحلیل‌های پیشرفته از داده‌های مشتریان است،تصریح کرد: اولین نکته در مورد بانکداری دیجیتال اینکه آیا پذیرش این تغییردر نظام بانکداری وجود دارد؟نهادینه شده است یا خیر؟
معاون سابق وزیراقتصاد با اشاره به اینکه دنیای امروز به سمت دیجیتالی شدن در حرکت است که صنعت بانکداری هم از این قاعده مستثنی نیست ،خاطرنشان کرد:نظام بانکداری درکشورما محتاج به دیجیتالی شدن است. بانکداری سنتی با مشکلات عدیده ای ازجمله کمبودنقدینگی ،کاهش سود سپرده ها ،دخالت غیرکارشناسی در سیاست گذاری بانکها و… روبه روست که بانکها برای عبور از این مرحله گذار چاره ای جزرفتن به سمت بانکداری دیجیتال ندارند .
عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دوره هشتم در ادامه با تاکید بر آموزش نیروی انسانی متخصص اظهار داشت:بانکداری دیجیتال از دید مشتری وقتی کارایی پیدا می کند که هزینه ها کاهش ،دسترسی به طیف گسترده خدمات آسان شود به طوری که ارائه خدمات همسوبا خواست و ذائقه مشتری باشد که نهادهای بالادستی باید قوانین مناسب را تنظیم و به بانکها تکلیف کنند؛ چرا که ضرورت جدی در تغییر کیفیت و خدمات دربانکداری سنتی حس می شود و سیاستهای کلان قانون برنامه با وجود نظارت دولت، در تسریع ، تسهیل و تنوع خدمات مورد نیاز مشتری ایجاد شود.
عضو هیات رییسه کمیسیون ویژه اصل ۴۴قانون اساسی اذعان کرد: تغییرزیر ساخت های اولیه به عنوان پلت فرم بانکداری دیجیتال در طول سالهای گذشته دراغلب بانکها ایجاد شده که بانک ایران زمین در زمینه بانکداری دیجیتال قوی تر عمل کرده وبا مطالعه و آموزش در حال انجام این کار است که از همه بانکهای خصوصی و دولتی می خواهیم به این سمت بروند .
عضوهیات رییسه مجلس دهم در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه برای بقای بانکداری دیجیتال از جانب نهادهای بالادستی مثل وزارت اقتصاد ودارایی وهچنین بانک مرکزی اگر به صورت متمرکز ساماندهی و یکپارچه سازی کنند تاثیر قابل توجهی خواهد گذاشت ،خاطرنشان کرد:وزیر محترم اقتصاد جناب آقای دکتر خاندوزی وهمچنین جناب آقای دکتر صالح آبادی ریاست محترم بانک مرکزی انسانهای مطلعی هستند . این مساله رو به عنوان موضوع اصلی دراقتصاد ملی و در نظام بانکداری مدنظر قرار دهند که از تجریبات همه بانکها دراین خصوص همانند بانک ایران زمین استفاده شود وبا به اشتراک گذاشتن تجربیات اجرایی ومیدانی دراختیار دیگر بانکها وروش های مناسب امروز ، فراتر از شیوه سنتی عمل کنیم.

منبع: خبرطلایی

انتهای پیام


تاریخ انتشار: پنج‌شنبه 22 مهر ماه 1400 - 11:11
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک سپه بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت