عناوین مهم :
سه‌شنبه 28 فروردین 1403 09:13

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
ایران نایب رئیس شورای حکام مرکز مدیریت اطلاعات بلایا برای آسیا شد جرم شورای رقابت علیه ۱۳ نهاد عمومی غیر دولتی اعلام شد تولید واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برنامه کاری موسسه رازی اردوغان: نتانیاهو به سرنوشت اسلوبودان میلوشویچ دچار می‌شود سقوط تولید صنعتی در آلمان بر خلاف پیش‌بینی‌ها خطر انقراض نژاد سگی که با «ماجراهای تَن‌تَن» معروف شد مجله تایم سم آلتمن را به‌عنوان «مدیرعامل سال» انتخاب کرد در هفته اخیر بیش‌از ۱۰ میلیون نفر به ایکس پیوسته‌اند وضعیت تعطیلی مدارس تهران در روز شنبه خبری مهم درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان سهم زنان از استخدام رسمی چقدر است؟ برخورد مجدد با کافه‌های متصرف به مشاعات شهری در اکباتان شهادت ۴ شهروند سوری در حمله هوایی اسرائیل نماینده مجلس: استقلال بانک مرکزی برای برخورد با تخلفات بانکی افزایش می یابد نماینده مجلس: از دلایل آلودگی هوای تهران، زباله‌سوزی است آغاز ثبت نام گاز مایع رایانه‌ای در سامانه سدف طرح ۹ اتهام جدید علیه هانتر بایدن گل‌محمدی: باید از لحاظ ذهنی و روحی آماده بازی با هوادار شویم مراسم اختتامیه لیگ‌های دوچرخه کشور با حمایت بیمه ملت برگزار شد
پر بازدید ها
حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد قسطی گواهینامه بگیرید / ماهی ۲۵۰ تومان ناقابل! طرح برخورد با ناهنجاری اجتماعی از امروز آغاز شد بازداشت عامل سرقت مسلحانه از یک سوپرمارکت در ولنجک اولویتهای پژوهشی سال 1403 پژوهشکده بیمه *کارخانه جدید احیاء استیل فولاد بافت راه‌اندازی می‌شود* عرضه انواع محصول در بورس کالا امروز 25 فروردین خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۲۷ فروردین؛ اصلاح مواد دیگری از لایحه تجارت بررسی ساخت نیروگاه‌ سدهای خداآفرین و قیزقعله‌سی آیا اتباع خارجی در ایران می‌توانند گواهینامه داشته باشند؟ خبر مهم بانک مرکزی در مورد حذف کارت‌های بانکی دریافت وام ۳۰۰ میلیون تومانی بدون سود بانک صادرات براندازی بانک‌ها با هوش مصنوعی افزایش عرضه دام با گرم شدن هوا نقش شرکت نفت و گاز کارون در افزایش تولید مناطق نفت‌خیز جنوب

استارت واردات خودرو با خودروهای ژاپنی 580 و 870 میلیون تومانی!


استارت-واردات-خودرو-با-خودروهای-ژاپنی-580-و-870-میلیون-تومانی
الفباخبر - گروه خودرو: قیمت‌گذاری خودروهای داخلی سال‌هاست که با انتقادهای فراوانی از سوی کارشناسان اقتصادی و دست‌اندرکاران صنعت خودرو روبه‌رو است به طوری‌که زیان تولید و انباشته خودروسازان را ناشی از ورود این شورا به قیمت‌گذاری محصولات داخلی می‌خوانند. حالا شورای رقابت قرار است ناظر بر ورود خودروهای خارجی به کشور هم باشد، موضوعی که باز هم مخالفان زیادی را به صف کرده است. مخالفان تاکید دارند نظارت شورای رقابت، واردات را محدود و مشروط می‌کند، حال آنکه موافقان معتقدند شورای رقابت می‌تواند به عنوان تنظیم‌گر بازار عمل کند.

به گزارش الفباخبر ، در مصوبه مجلس بر واردات بدون انتقال ارز تاکید شده است و هدف از این مصوبه نیز ممانعت از خروج بی‌رویه ارز عنوان شده است. طی سه سال‌ نیز ساماندهی منابع ارزی و جلوگیری از خروج ارز، دلیل توقف واردات خوانده شده است. حالا اما شیوا با نگاهی به عملکرد شرکت‌های خودروساز داخلی تاکید دارد که آزادسازی واردات در مقابل واردات قطعه چندان ارزبری ندارد.

بیشتر بخوانید:

 اقتصاد مقاومتی و واردات خودرو

بحث تعارض طرح ساماندهی صنعت خودرو با قانون بالا‌دستی اقتصاد مقاومتی چندان مورد توجه شورای نگهبان نبود و اعضای این شورا تضادی بین طرح یاد شده با قانون اقتصاد مقاومتی ندیدند. اما به گفته هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان بنابر گزارش مجمع تشخیص مصلحت نظام، موادی از مصوبه مجلس درباره آزادسازی واردات خودرو مغایر با قانون شناخته شد. بر اساس اظهارات سخنگوی شورای نگهبان هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نامه‌ای به شورای نگهبان ماده ۱۰ این طرح که قبلا توسط شورا تایید شده بود را مغایر با سیاست‌ حمایت از تولید ایرانی و اقتصاد مقاومتی تشخیص داده است. مغایرت ماده ۱۰ طرح ساماندهی صنعت خودرو با قوانین بالادستی حمایت از تولید ایرانی و اقتصاد مقاومتی در شرایطی مورد توجه هیات عالی مجمع تشخیص مصلحت قرار گرفته که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت معتقد است ایجاد یک بازار رقابتی از مسیر واردات نه تنها منافاتی با قانون اقتصاد مقاومتی ندارد که سبب تحکیم و بهتر اجرا شدن این قانون خواهد شد. شیوا معتقد است اگر بخواهیم از تولید داخل حمایت کنیم و محصولاتی را که در داخل تولید می‌کنیم مورد قبول مصرف‌کنندگان باشد چاره‌ای نداریم که به سمت یک بازار رقابتی حرکت کنیم. به نظر این مقام مسوول اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی به خوبی اجرا شود و این مدل اقتصادی منافع مصرف‌کنندگان را نیز تامین کند باید جهت دهی به بازار به گونه‌ای باشد که سبب تشدید رقابت در بازار شود. رئیس شورای رقابت تاکید می‌کند هدف از اقتصاد مقاومتی تولید محصولات با کیفیت است و برای این منظور باید چارچوب‌های ایجاد یک بازار رقابتی را مدنظر قرار دهیم. او ادامه می‌دهد در یک بازار انحصاری کیفیت، کارآیی و قیمت به نوعی مغفول خواهد ماند. بنابراین برای اجرای درست قانون اقتصاد مقاومتی باید ملزومات ایجاد رقابت در بازار را پیاده‌سازی کنیم. شیوا تاکید می‌کند تنها در بازار رقابتی است که کیفیت افزایش پیدا می‌کند، کارآیی بیشتر می‌شود و قیمت کاهش می‌یابد. رئیس شورای رقابت می‌گوید نبود بازار رقابتی باعث می‌شود تولید در جا بزند، کیفیت آن طور که باید و شاید رشد نکند و مساله قیمت نیز آن طور که مدنظر مصرف‌کننده است، پیش نمی‌رود، اما در یک بازار رقابتی می‌توانیم از نظر کیفیت و بهره‌وری رشد کنیم و تنها در این چنین بازاری است که قیمت‌ها به حداقل می‌رسند و منافع مصرف‌کننده تامین می‌شود.

  ایجاد بازار رقابتی از مسیر واردات

مصوبه مجلس برای برداشتن قفل واردات خودرو به کشور سبب ایجاد رقابت در بازار خودرو خواهد شد. کارشناسان معتقدند در شرایط حاضر، رقابت حلقه مفقوده بازار خودرو است. به نظر آنها بازار خودروی کشور تبدیل به یک بازار انحصاری شده و در آن منافع مصرف‌کنندگان چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. کارشناسان با اشاره به طرح مجلس می‌گویند اگر معبر جدیدی که نمایندگان مجلس برای واردات خودرو به کشور طراحی کردند، باز شود این مساله می‌تواند شرایط را برای شکستن انحصار بازار خودرو و ایجاد یک بازار رقابتی بیش از پیش فراهم کند. مساله انحصار در بازار خودرو مورد توجه روح‌الله ایزدخواه، نماینده موافق آزادسازی واردات خودرو نیز قرار دارد. این نماینده مجلس در زمان بررسی طرح در صحن علنی مجلس گفت طرح سامان‌دهی صنعت خودرو قیمت خودرو‌های خارجی را می‌شکند.

 

با تصویب این طرح، سیاستگذاری به سمت واردات خودروهای ارزان و با کیفیت به جای خودروهای گران و اشرافی در دستورکار قرار می گیرد و به همین جهت فعالان بازار خودرو در حال برنامه ریزی برای واردات یاریس و کرولا از برند معتبر ژاپنی تویوتا هستند که به ترتیب 12 و 18 هزار دلار قیمت دارد و با تعرفه موثر 110 درصدی کنونی انتظار می رود با قیمت های تقریبی 580 و 870 میلیون تومانی به دست مصرف کننده نهایی برسد.

باتوجه به امکان واردات توسط اشخاص، واردکننده ها نمی توانند سودهای غیرمنطقی بر این محصولات ببندند. در دوران وزارت صمت نعمت زاده، به بهانه ساختگی خدمات پس از فروش؛ امکان واردات از عموم مردم سلب و به عده ای محدود واگذار شد. درحالیکه برندهای خوب در ایران نمایندگی داشتند و هر کس واردات انجام دهد می تواند برای دریافت خدمات به آن شرکت ها مراجعه کند.

با برنامه ریزی به سمت خودروهای ارزان و پرتیراژ، برندهای داخلی آسیب نمی بینند، اما دیگر نمی توان دنا اتومات را به قیمت کرولا فروخت و یک پله عقب نشینی قیمتی در بازار به سود همزمان مصرف کننده و تولیدکننده روی خواهد داد. از یک طرف قیمت های کارخانه اصلاح شده و شرکت های خودروساز زیان نمی کنند و از طرف دیگر، قیمت بازار عقب نشینی کرده و در میانه دو قیمت بی منطق کنونی تعادل برقرار می شود.

یاریس و کرولا در مدل های هیبرید به ترتیب 19 هزار دلار و 23 هزار دلار قیمت دارند که باتوجه به تعرفه صفر درصد و باقی ماندن برخی هزینه های واردات که اسم تعرفه ندارد، اما وجود دارد، 700 میلیون و 850 میلیون تومان به ترتیب قیمت خواهند داشت.

مصرف تویوتا کرولا هیبرید 4.1 لیتر در 100 کیلومتر و مصرف تویوتا یاریس هیبرید 3.3 لیتر در هر 100 کیلومتر است که ضمن صرف جویی سنگین در مصرف بنزین و امکان صادرات بیشتر و ارزآوری بالاتر از محل صادرات، بر آلودگی هوای شهرهای بزرگ هم تاثیر به سزایی دارد. یعنی مصرف تاکسی های کشور در صورت جایگزین شدن با این دو مدل محبوب، بیش از 75 درصد کاهش می یابد.

نتیجه گیری

کارشناسان تاثیر ممنوعیت واردات روی قیمت خودرو در بازار را از آسیب‌های جدی این مساله عنوان می‌کنند. آنها می‌گویند در شرایطی که مسیر ورود خودرو به کشور مسدود است شاهد شکل‌گیری یک بازار انحصاری هستیم و در این بازار انحصاری آن افرادی که خودرو در اختیار دارند به نوعی دست بالا را داشته و به قیمت‌سازی می‌پردازند. رضا شیوا هم به آفت بازار انحصاری و تاثیر آن روی قیمت خودرو تاکید می‌کند و می‌گوید نبود بازار رقابتی باعث می‌شود مساله قیمت آن طور که مدنظر مصرف‌کننده است، تعیین شود زیرا قیمت‌ها در بازار انحصاری و غیر‌رقابتی به دلخواه دارندگان خودرو و بر خلاف نظر مصرف‌کنندگان تعیین می‌شود. رئیس شورای رقابت معتقد است تنها در یک بازار رقابتی می‌توانیم علاوه بر رشد کیفیت و بهره‌وری شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم و قطعا این اتفاق‌ها به نفع مصرف‌کننده خواهد بود. کارشناسان می‌گویند آزادسازی واردات خودرو باعث می‌شود کلان بازار خودرو از موهبت کاهش و واقعی شدن قیمت بهره‌مند شود. آنها می‌گویند برداشتن قفل از در واردات خودرو به کشور و ورود تدریجی محصولات جدید باعث می‌شود در یک بازه زمانی کوتاه شاهد شکل‌گیری رقابت در بازار خودرو باشیم. کارشناسان اولین اثر ایجاد رقابت در بازار خودرو را تخلیه حباب قیمتی می‌دانند و گام بعدی را حرکت در جاده واقعی‌سازی قیمت‌ها در این بازار می‌خوانند.

انتهای پیام


تاریخ انتشار: یکشنبه 04 مهر ماه 1400 - 12:42
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت