عناوین مهم :
پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 23:09

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
باشگاه استقلال به شایعه جدایی ساپینتو واکنش نشان داد آغاز همکاری مشترک بانک سپه با گروه خودروسازی سایپا ممنوعیت فعالیت بازار ارز بدون مجوز بانک مرکزی ممنوع شد معاون صندوق توسعه ملی پیشنهاد ایجاد بانک اختصاصی را ارائه نمود حکم جلب رئیس بانک مرکزی لبنان صادر شد دستور فوری وزیر کشور در خصوص برکناری مدیران دولت روحانی واکنش کنعانی به ادعاهای عجیب مقام آمریکایی نسبت به ایران کمبود دارو ناشی از کاهش واردات به دلیل عدم کاهش حقوق گمرکی است سهم ۳۶درصدی مسکن از هزینه خانوار شهری/ تقریبا نیمی از هزینه تهرانی ها صرف مسکن می شود! گمرک تخصصی فناوری اطلاعات در منطقه ویژه اقتصادی پیام ایجاد می‌شود برخی قوانین اولیه دولت‌های گذشته باعث نوسان بازار ارز و سکه می‌شود بازگشت خودرو به بورس کالا خبر خوش برای متقاضیان / ورود 100 هزار خودرو در راه است امکان پوشش ریسک، تفاوت مهم بورس با سایر بازارها پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ این کار را بکنید؛ پاداش یک میلیون تومانی بگیرید پیش‌بینی یک کارشناس از آینده بورس/ هیجان بالای افراد حقیقی در بازار سرمایه قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ افزایش می‌یابد؟ ورود سامانه بارشی جدید به کشور/خیزش گردوخاک در نقاط مختلف
پر بازدید ها
برخورد هولناک کشتی با یک پل عظیم در امریکا حادثه آفرید چرا زیر پای مدیرعامل راه آهن را خالی می کنند بیشترین سود سپرده در کدام بانک ها پرداخت می شود؟ کاهش نرخ بیکاری در استان کرمانشاه عضو هیات مدیره بانک ملی با حکم وزیر اقتصاد منصوب شد خبرمهم درباره قانون بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ ۱۳ بانک دولتی از زیان خارج شدند دریافت مالیات از لوکس سواران و لوکس نشینان ۴۰۲۴ متقاضی مسکن روستایی در این استان به بانک معرفی شد قیمت جدید دلار اعلام شد (۷ فروردین ۱۴۰۳) پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ | افزایش تردد ناوگان بین المللی از مرز لطف آباد با ترکمنستان افزایش تردد نوروزی در آذربایجان غربی باشگاه استقلال و پرسپولیس به بانک ملت و تجارت رسیدند قطر: امیدواریم قطعنامه شورای امنیت به آتش‌بس دائم منجر شود
الفباخبر گزارش می‌دهد؛

بذل و بخشش بانک‌ها از جیب مردم


بذل-و-بخشش-بانکها-از-جیب-مردم
الفباخبر - گروه بانک: در سال‌های گذشته بانک‌ها به غیر از ضرر چیزی برای ارائه به اقتصاد نداشتند. از افزایش نقدینگی و زیان انباشته تا ورود به بازارهای مالی هیچ اقدامی برای بهبود اوضاع اقتصادی نبوده است، حال این مدیران چه عملکرد مثبتی داشته‌اند که لایق پاداش هستند؟ بسیاری از بانک‌ها در این خصوص جبهه‌گیری کرده‌ و این اقدام را قانونی قلمداد کردند. درست است شاید این اقدام قانونی باشد اما چون رقم ها نجومی است باید جلوی آن گرفته شود.

به گزارش الفباخبر، به طور قطع اکثر کاربران فضای مجازی کلیپ جلسه هیئت مدیره بانک تجارت را دیدند. جلسه ای که ذکر هر صلوات ۵۰ میلیون تومان خرج برداشت. رقم های تصویبی آن هم بدون هیچ بررسی عجیب بود و از آن عجیب تر از افزایش ۵۰ میلیون، ۵۰ میلیون این رقم بود که از پاداش ۴۰۰ میلیونی آغاز و در ۵۰۰ میلیون تصویب شد! ۵۰ میلیونی که شاید از دستمزد یک سال یک کارگر بیشتر باشد.
حقوق و پاداش های نجومی مسئله‌ای است که چندین سال است که موجب تنش در جامعه شده و گویا این معضل تنها حل نشده بلکه دیگر به صورت واضح این ارقام بیان می شود. اکنون که ایران در بحران به سر می برند و وضع معیشت جامعه رو به زوال است مدیران برخی بانک‌ها با عادی جلوه دادن این ارقام سعی در شانه خالی کردن از بار این مشکل دارند و حتی ناراضی از کسری پاداش ها هستند.
زمانی که صورت های مالی بانک ها را مشاهده می کنید متوجه رد و بدل شدن این ارقام در بسیاری از بانک ها می شویم و این از بی مسئولیت مدیران ناظر است مدیرانی که تنها به جیب خود فکر می‌کنند و الباقی مسائل برای آنها اهمیتی ندارد. از طرفی سوداگری بانک ها در بازارهای مالی نظم جامعه اقتصادی را برهم زده و مشکلات را دوچندان کرده است.
با این وجود پرداخت این ارقام آن هم در این دوره سخت اقتصادی چه معنایی دارد؟ اگر دولت از جنس مردم است و به ادعایش برای حمایت از مردم باور دارد باید در این قضیه ورود کنند
بانک تجارت پاسخ داد
در پی انتشار ویدئو مذکور، محمودصفرزاده، مدیر امور مالی بانک تجارت در این خصوص توضیحاتی داد: او با اشاره به برگزاری مجامع بانک در موعد مقرر که با اخذ مجوز بانک مرکزی صورت گرفت گفت:« برگزاری مجمع 29 تیرماه 1400 تصویب صورتهای مالی و خروج از زیان انباشته بعد از سالها را در پی داشت و سود شناسایی شده بانک در بین بانکها، کم نظیر است. دستیابی به سود 91 هزار میلیارد ریالی درواسطه گری وجوه، 20 هزار میلیارد ریالی درآمدهای کارمزدی و درنهایت 189 هزار میلیارد ریالی درآمدهای عملیاتی ( با 133 درصد رشد نسبت به سال گذشته )، بیانگر این مهم است که بانک تجارت علاوه بر کسب سود عملیاتی در سال مذکور، موفق به کسب سود پایدار و باکیفیت شده است. که به لطف خداوند، تلاش همکاران، برنامه ریزی مدیران محترم ارشد بانک و همراهی دولت محترم، تداوم این روند برای سهامداران بانک تجارت نویدبخش روزهای طلایی پیش رو است. »

بیشتر بخوانید:

صفرزاده تاکید کرد:« این سود درحالی محقق شد که نه تنها داراییهای بانک کاهش پیدا نکرد بلکه با 7 درصد افزایش در دارایی‌های ثابت و بیش از 300 درصد افزایش در سرمایه‌گذاریهای بانک همراه بوده و این امر پشتوانه قابل اتکایی برای آیندگان بانک خواهد بود. در سال ۹۹ هیئت مدیره بانک تلاش کرد با اخذ ذخایر قابل توجه ( به مبلغ 83 هزار میلیارد ریال ) ساختار مالی بانک را مستحکم و بالغ بر 96 درصد از سود بانک را صرف جبران زیان انباشته ۱۳۰ هزار میلیاردی سالهای گذشته کند و با این اقدامات اساسی کمتر از نیم درصد از کل سود توزیع شد.»

صفرزاده با اشاره به شرایط بانک در سالهای اخیر گفت: « بانک از سال ۹۶ به بعد با برنامه‌ریزی‌ها و تلاشهای شبانه روزی همه مدیران و همکاران، با روند بهبود و تحول در اکثر شاخص‌ها مواجه و توانست با توقف افزایش زیان از سال ۹۷ و در ادامه در سالهای بعد با تلاشهای انجام شده در سال ۹۹ تمامی زیانهای سالهای قبل را پوشش و ذخایر بسیار بالایی برای مالیات و مطالبات بگیرد.»

مدیر امور مالی با تشریح میزان و نحوه تخصیص پاداش هیئت مدیره پرداخت و گفت: «میزان و نحوه تخصیص پاداش هیئت مدیره «بر اساس قانون اصلاح ماده (241) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت» مصوب 20/02/1395 مجلس شورای اسلامی تعیین شده است. بر همین اساس حدود 20 میلیارد ریال پاداش به اعضای هیئت مدیره قابل پرداخت بوده که طبق نظر مجمع محترم صاحبان سهام مبلغ 5 میلیارد ریال بصورت ناخالص به همه اعضای هیئت مدیره تخصیص تا پس از کسر مالیات مابقی بین 5 نفر عضو محترم هیئت مدیره تقسیم می‌شود.لازم می‌دانم اشاره کنم، به دلیل زیان انباشته بانک در سنوات گذشته علیرغم تعلق پاداش به تمامی همکاران هیچ یک از اعضای هیئت مدیره پاداشی در ۴ سال قبل دریافت نکرده‌اند و این برای اولین بار است بعد از چهار سال هیئت مدیره بانک قرار است از این پاداش بهره مند که تاکنون هم اقدامی نشده است.»
صفرزاده سود مطلوب بانک در سال گذشته که از مجموع سود ۴۰ سال قبل فراتر بود را مرهون مدیریت و برنامه ریزی صحیح مدیران ارشد و تلاش بی‌وقفه همه همکاران دانست و افزود: «تقسیم سود سهام مابین سهامداران براساس ماده 90 قانون تجارت به میزان حداقل 10 درصد سود ویژه (پس از کسر زیان‌های سنوات قبل و اندوخته) تعیین می‌شود. از آنجاییکه طبق مجوز صادره از سوی بانک مرکزی حداکثر سود قابل تقسیم به میزان 10 درصد تعیین گردیده بود، مجمع عمومی صاحبان سهام نیز ناگزیر به اجرای تکلیف صادره از سوی بانک مرکزی شد که بر همین اساس، توزیع 3 ریال سود به ازاء هر سهم در مجمع به تصویب رسید. به لطف خداوند، تلاش همکاران، برنامه ریزی مدیران محترم ارشد بانک و همراهی دولت محترم، تداوم این روند نویدبخش روزهای درخشان و توزیع بیشتر سود در سنوات آتی برای سهامداران بانک تجارت خواهد بود.»
با این حال همچنان سوال اینجاست که در شرایطی که بانکها همچنان در ضرر هستند تصویب چنین پاداش‌هایی چه معنایی دارد؟
سیستم بانکی و نظارتی فشل است
علی اکبر نیکو اقبال، کارشناس امور بانکی در این خصوص گفت:« طی بررسی‌هایی که در خصوص بانکهای کشور در سال‌های اخیر صورت گرفته است، ریسک فعالیت‌های بانکهای ما بسیار بالاست، به طوریکه حتی بازل 1-2 و3 را هم جوابگو نیستند، طبق آخرین بازل باید 14 درصد کفایت سرمایه بانکها برای پرداخت بدهی‌ها باشد، در صورتی که ما هیچ بانکی را نداریم که به این حد رسیده باشد. واقعیت این است که وضعیت نظام بانکی در کشور ما بسیار فشل است، اگر سود دهی نظام بانکی کشور خوب باشد، به جای تورم 70 درصد، تورم را به 10 درصد رسانده باشند و در اصل نظام بانکی یک بازدهی درستی داشته باشد و به طور کلی یک رشد اقتصادی را رقم زده باشد؛ این بانک مرکزی است که تنظیم می‌کند پاداش سالانه‌ای برای هیئت مدیره‌ها مصوب شود! سوال اینجاست که در چنین شرایط اقتصادی و با وجود چنین نظام بانک داری فشلی چطور پاداش‌های این چنینی برای خودشان مصوب می‌کنند؟»
وی تصریح کرد:«پاداش‌های هیئت مدیره‌ها تنها نمای جزئی از فشل بودن نظام بانکی در کشور ما است، بلکه رانت‌های اقتصادی عجیب و غریب و وام‌های نجومی بی‌در و پیکر روی دیگر سکه فشل بودن نظام بانکی ما را نشان می‌دهد. موضوع حائز اهمیت این است که دلیل اصلی وضعیت فعلی اقتصاد در کشور ما، همین فشل بودن نظام بانکی است. بزرگترین وظیفه نظام بانکی در همه کشورها حفظ ارزش پول ملی است که ما در کشورمان شاهدیم ارزش پول ملی در چه شرایطی قرار دارد. همین که رئیس بانک مرکزی می‌گوید 2/3 درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم با شرایط فعلی نشان می‌دهد که تا چه اندازه آمار‌های کذب منتشر می‌شود، دروغ‌های آماری در اقتصاد کشور ما بسیار زیاد است. وقتی 300- 400 هزار میلیارد تومان کسر بودجه وجود دارد چطور می‌توان از رشد اقتصادی حرف زد؟ با همه این اوصاف و با وجود چنین بانک داری فشلی چنین پاداش‌هایی هیچ معنی و مفهومی ندارد.»
تاکید محسنی‌اژه‌ای بر برخورد با بانک‌های متخلف
این در حالی است که همین چند روز پیش محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه گفته بود:« قراردادهای بانکی یکسان نیستند و بانک‎ها یکسان عمل نمی‌کنند و هر جا تخلف می‎کنند باید برخورد شود؛ اما درصورت لزوم باید قوانین و مقررات هم اصلاح شوند.»
رئیس دستگاه قضا با اشاره به تصمیمات و اقدامات دادستانی کل کشور و دیوان عالی کشور در برخورد با تخلف بانک‎ها در دریافت سود، بر لزوم تداوم جدی این روند با همکاری شورای فقهی بانک مرکزی تاکید کرد.
با این حال به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است که مدعی العموم در خصوص روند بانکداری در کشور برخورد جدی داشته باشد تا از این گونه بریز و بپاش‌ها جلوگیری به عمل آورد.اکنون جامعه سوال‌ها و ابهام‌های فروانی در مورد چنین پاداش‌هایی آن هم سوی بانک‌هایی مثل بانک تجارت که فشل محسوب می‌شوند، دارد.

انتهای پیام


تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 مرداد ماه 1400 - 12:39
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت