عناوین مهم :
شنبه 01 اردیبهشت 1403 09:04

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
زمان‌بندی عرضه های بورس کالا اعلام شد برنامه های صنعت بیمه در چارچوب تخصص گرایی پیش می رود مجلس با حساسیت ویژه ای لوایح دولت در خصوص صنعت بیمه را بررسی خواهد كرد مجلس با تمام قوا در كنار صنعت بیمه است برگزاری مراسم تقدیر از نمایندگان بیمه پاسارگاد شعبه ارومیه (اشخاص) – سازمان فروش کد ۹۴۰ راه اندازی نسخه های جدید سامانه های آماری و هوش تجاری در بیمه ایران یزدان‌دوست: موفقیت‌های بیمه ملت در سال جدید فراتر از انتظار خواهد بود/ تاکید بر ارائه محصول جدید به بازار اهدای جوایز برندگان مسابقه عمر و سرمایه‌گذاری «آفرین ساز» بیمه دی، گواهینامه‌ی ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را دریافت کرد نتایج حاصل از داده ها باید منجر به اصلاح فرآیند های خدمت رسانی گردد حضور بیمه سرمد در اولین رویداد تامین مالی نوآوری و فناوری حمایت موثر بیمه سرمد از صنعتگران استان قزوین بازدید وزیر کار از غرفه بیمه ملت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد افزایش سرمایه در بانک پارسیان فوری: وام خرید مسکن افزایش یافت موفقیت‌های شرکت در سال جدید فراتر از انتظار خواهد بود/ تاکید بر ارائه محصول جدید به بازار آغاز مهلت حساب وکالتی و واریز وجه برای مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها/ مشتریان برای افتتاح حساب این توصیه را جدی بگیرند چراغ سبز وزارت راه به خریداران مسکن سرمایه‌ای | اقساط وام خرید مسکن ۵۵۰ میلیون تومان می شود؟ آغاز مرحله اول پیش فروش خودرو
پر بازدید ها
روند رسیدگی قضایی به پرونده‌های چک برگشتی تراکنش با تلفن همراه بدون کارت بانکی در۶ بانک زیان روزانه ۱۰۰میلیاردی به صنعت مرغداری کشور علی آبادی درباره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟ ۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم ابلاغ سهمیه مسافری سال ۱۴۰۳ مناطق آزاد تغییر رویه شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی مدیرعامل بیمه پارسیان درگذشت آیت کریمی را تسلیت گفت ۵ سناریوی احتمالی اسرائیل برای پاسخ به حمله ایران افزایش ۶ هزار واحدی شاخص بورس تهران در پایان هفته تعلیق در تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان تکریم رییس پیشین و معرفی سرپرست جدید اداره کل تدارکات و خدمات بانک توسعه تعاون بررسی قیمت خودرو محبوب سایپا (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) / شاهین در بازار چند؟ هوش مصنوعی چینی در رقابت با ChatGPT نامه همراه اول به سازمان بورس: مذاکرات با دیجی‌کالا در جریان است

طرح صیانت از فضای مجازی طرحی که فقط اسم زیبا دارد


طرح-صیانت-از-فضای-مجازی-طرحی-که-فقط-اسم-زیبا-دارد
الفباخبر - گروه اجتماعی: مدتی است که مجلس به دنبال راهی برای چیره شدن بر فضای مجازی و محدود سازی فضای سایبری است اما نمی خواهد به مانند فیلتر برخی پلتفرم های گذشته، انگ فیلترینگ به آنها بچسبد، از این رو به سراغ طرح صیانت از فضای مجازی رفته است.

به گزارش الفباخبر ، الفباخبر، نیاز به گفتن نیست، بسیاری از کاربران فضای مجازی از طریق اینترنت کسب درآمد می‌کنند و مطمئناً با تصویب این طرح ضربه بزرگی به معیشت آنها زده می‌شود، از طرفی دیگر کاربران اوقات فراغت خود را در آنجا می گذراند فراغتی که دیگر رنگ و بوی نشاط ندارد.

بیشتر بخوانید:

در ادامه تفسیر این طرح را می‌خوانید:

به زودی در مجلس طرحی به عنوان به اصطلاح صیانت از فضای مجازی تصویب می‌شود، و طی دو سال آینده اینترنتی که اکنون می شناسیم به فراموشی سپرده می شود.

این طرح دارای بند های متفاوتی بوده و تمام خلاء‌های قانونی حوزه دیجیتال و فضای مجازی را پوشش می دهد. درست است که در فضای مجازی تخلف و خلأهای قانونی وجود دارد اما تمامی بندها باید هر کدام به صورت جدا و اصولی بررسی و زیرساخت های آن فراهم گردد تا بتوان از آن استفاده کرد. به طور خلاصه کمیسیونی تشکیل و با اختیارات تام شروع به کار می کند و قادر به هر عمل، مسدود و محدود سازی در فضای مجازی است و به راحتی می تواند با قوانین خود این محدود سازی را اعمال نماید.

یکی از بندها اشاره به خدمات پایه های کاربردی دارد؛ تمامی کسب و کارهای مجازی زیر مجموعه این بند هستند و اگر وب سایتی یک درصد از ترافیک کاربران اینترنت ایران را در اختیار داشته باشد شامل خدمات پایه کاربردی میشود. با این بند به راحتی می‌توان از کار آنها جلوگیری و یا محدودیت را اعمال نمود.

بند دیگر رصد و پایش اطلاعات گذرگاه‌های مرزی است؛ به زبان ساده هر سرویسی که بخواهد به کاربران ایرانی خدمات ارائه کند(اعم از گوگل، اینستاگرام، واتساپ و ...) باید در ایران ثبت و در صورت تایید اجازه فعالیت بگیرد و با حضور یک نماینده در ایران شروع به کار نماید. ناگفته نماند که پس از تصویب این طرح تمامی اپلیکیشن ها فقط ۴ الی ۸ ماه فرصت برای ثبت خود در ایران دارند.به زبان ساده، تا یک سال آینده خبری از اینستاگرام، گوگل، جیمیل و ... در ایران نیست آن هم به صورت کاملا قانونی و عدم فیلتر. به همین راحتی!

بند قابل توجه دیگر اشاره به افزایش سهم ترافیک هر یک از خدمات پایه کاربردی داخلی از خدمات پایه کاربردی خارجی دارد. توضیح این بند بسیار ساده است یعنی هر یک از سرویس های خارجی اگر ترافیک مصرفی شان از از سرویس های داخلی بیشتر باشد به راحتی با کاهش پهنای باند و ترافیک محدود می شود. دقت کنید محدود، نه مسدود!

این طرح شیوه مدیریت و فرار رو به جلوی مدیران نالایق و ناکارآمد در ایران است. مدیرانی که به جای ایجاد رفاه و انگیزه در جامعه کورسوی امید را خاموش می کنند.

 

مجلس دیگر حامی مردم نیست

سال ها است که مردم حامی ندارند و تنها امیدشان به روزهای بهتر است، مجلسی‌ها خوب می‌دانند در این شرایط نابسامان اقتصادی دل مردم به همین چرخ زدن ها در فضای مجازی خوش است و اگر این مورد هم از آنها گرفته شود مردم بیش از پیش اعتماد خود را از دست می‌دهند. نکته جالب این ماجرا نامه وزیر ارتباطات به رئیس مجلس است. در این نامه از لفظ معضل جدید اعتمادسازی به نظام حکمرانی فضای مجازی کشور استفاده شده است. لفظی که چندان بیراه نیست! حال این نمایندگان هستند که می خواهند در کنار هم وطنان خود قرار بگیرند یا به خاطر ایجاد رانتی پر سود برای افرادی خاص رو به روی مردم.

نسخه‌ای از این طرح مجلس را اینجا بخوانید

فیلترینگ با تأخیر

در طرح قبلی، اگر خدمات پایه کاربردی خارجی (پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جست‌وجو و مرورگرها، سرویس‌های ایمیل، نقشه‌ها و مسیریاب‌ها، سرویس‌های ابری و...) شرایط اعلام شده را رعایت نمی‌کردند، براساس ماده۲۷ طرح قبلی فیلتر می‌شدند. این در حالی است که اکنون براساس تبصره۲ ماده۲۸ این اصلاحیه، خدمات پایه کاربردی خارجی که پیش از تصویب این قانون با تشخیص کمیسیون از مصادیق خدمات پایه کاربردی اثرگذار بوده‌اند، موظفند ظرف ۴‌ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، نسبت به انجام تعهدات مندرج در ماده۱۲ اقدام کنند.

در غیراین صورت، اعمال بند «ج» این ماده (فیلترینگ) برای آنها تا زمان تأمین جایگزین مناسب داخلی یا خارجی (با تشخیص کمیسیون) یا یک سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون لازم نیست. درصورت عدم‌انجام تعهدات توسط خدمات پایه کاربردی مزبور در زمان معین شده، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است ظرف مدت ۸‌ماه نسبت به ایجاد خدمات پایه کاربردی جایگزین برای آنها اقدام کند.

اما نکته‌ای که در این بخش وجود دارد این است که اگرچه به‌نظر می‌رسد تا زمان عرضه پلتفرم‌های جایگزین براساس مدت زمان تعیین شده در این تبصره، خدمات پایه کاربردی خارجی مانند اینستاگرام فیلتر نمی‌شوند، اما همین الان، حامیان طرح عنوان می‌کنند که «ما ۵جایگزین داریم که یکی از آنها روبینو با ۳۲میلیون کاربر فعال روزانه» است. بنابراین به‌نظر می‌رسد زمان درنظر گرفته شده در تغییرات جدید فرمالیته بوده و با معرفی هر نوع جایگزینی برای اینستاگرام، واتساپ یا حتی جست‌وجوگر گوگل، این سرویس‌ها می‌توانند سریعا پس از گذشت ۴‌ماه از تصویب این طرح به‌طور کامل فیلتر شوند. ضمن اینکه محدودیت یکساله عنوان شده در این تبصره، فیلتر شدن پلتفرم‌های خارجی پس از یک‌سال از تصویب این طرح را محرز کرده است.

در این تبصره به این موضوع اشاره نشده که درصورت ارائه جایگزین‌ها و فیلترینگ مثلا اینستاگرام، کسب‌وکارها چگونه می‌توانند مشتریان خارجی خود را قانع کنند که از پلتفرم‌های ایرانی استفاده کنند و چه‌کسی مسئول ضرر و زیان آنها با اجرای فیلترینگ گسترده است.

حذف عنوان کالای قاچاق

در طرح قبلی ماده‌ای دیده می‌شد (ماده۲۳) که براساس آن، واردات تجهیزات الکترونیک و هوشمند که خدمات پایه کاربردی خارجی فاقد مجوز را به‌صورت پیش‌فرض نصب کرده‌اند یا امکان نصب پیش‌فرض خدمات پایه کاربردی اثرگذار داخلی دارای مجوز را نداشته باشند، ممنوع بود و مشمول مقررات قاچاق کالاهای مجاز مشروط موضوع ماده۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌شد.

این در حالی است که براساس ماده۲۴ این اصلاحیه، «کمیسیون می‌تواند عوارض ورودی تجهیزات الکترونیکی هوشمندی که خدمات پایه کاربردی خارجی فاقد مجوز را به‌صورت پیش فرض نصب کرده‌اند، تا ۳۵درصد افزایش دهد. همچنین می‌تواند عوارض مزبور را برای تجهیزات الکترونیک هوشمندی که خدمات پایه کاربردی مجاز را به‌صورت پیش فرض نصب کرده‌اند، تا همان سقف کاهش دهد.»

این ماده در واقع، به‌معنای افزایش قیمت گوشی، تبلت و لپ‌تاپ‌هایی است که به‌عنوان مثال، گوگل(درصورت رعایت نکردن شرایط ماده۱۲) به‌طور پیش‌فرض روی آنها نصب شده است.

 

انتهای پیام


تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 مرداد ماه 1400 - 09:58
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت