عناوین مهم :
پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 18:42

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
۵۵۰ میلیون تومان پاداش به گزارشگر فرار مالیاتی ۴۰۰ میلیاردی پرداخت شد 38 ملک دولت در بورس کالا عرضه شد اعلام زمان و جزئیات عرضه بلوک ۵۱ درصدی استقلال برگزاری مزایده بلوک ۵۱ درصدی پرسپولیس در روز ۱۲ دی ماه وام‌دهی بانک مرکزی به بانک‌ها کاهش یافت چین توان انتقال تکنولوژی به خودروسازی کشور را ندارد به صرفه بودن کشت محصولات صیفی و علوفه ای از نظر اقتصادی رشد جزئی 0.01 نرخ سود در بازار بین بانکی علت توقف نماد معاملاتی ثرود چیست؟ نماد معاملاتی ثبهساز افشای اطلاعات کرد عرضه های بورس کالا امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۲ | بخوانید ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در سال آینده منتشر می شود وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۰۹/۲۵؛ تنفس هوای "ناسالم" در نخستین روز هفته شکار بی‌رویه اصلی‌ترین تهدید "باکلان" در ایران روئینگ قهرمانی جوانان و زیر ۲۳ سال آسیا| درخشش کیمیا زارعی با کسب ۲ طلا ماجرای نجات جان فوتبالیست کشورمان توسط پزشک خانم آتش سوزی انبار و مغازه‌های فروش شیشه در خیابان خیام مجریان مصنوعی در شبکه خبری هوش مصنوعی! شرایط فروش هایما ۷X ویژه دور جدید ثبت نام سامانه یکپارچه اعلام شد
پر بازدید ها
برخورد هولناک کشتی با یک پل عظیم در امریکا حادثه آفرید چرا زیر پای مدیرعامل راه آهن را خالی می کنند بیشترین سود سپرده در کدام بانک ها پرداخت می شود؟ کاهش نرخ بیکاری در استان کرمانشاه عضو هیات مدیره بانک ملی با حکم وزیر اقتصاد منصوب شد میانگین بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت خبرمهم درباره قانون بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ ۱۳ بانک دولتی از زیان خارج شدند شرکت «بیمه تعاون» به عضویت ICC درآمد افزایش ۱۳۹ درصدی سرمایه بیمه میهن دریافت مالیات از لوکس سواران و لوکس نشینان قیمت جدید دلار اعلام شد (۷ فروردین ۱۴۰۳) پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ | افزایش تردد نوروزی در آذربایجان غربی افزایش تردد ناوگان بین المللی از مرز لطف آباد با ترکمنستان

ریسک‌های نوظهور در صنعت بیمه


ریسک-های-نوظهور-در-صنعت-بیمه
الفباخبر- گروه بیمه: در حال حاضر در شرایطی زندگی می‌کنیم که علاوه بر ریسک‌های شناخته‌شده، ریسک‌های دیگری نیز وجود دارند که نوظهور هستند و هنوز به طور کامل شناخته نشده‌اند.

به گزارش الفباخبر، مفهوم ریسک در صنعت بیمه معنای متفاوتی با آن مفهومی که عموم مردم در زندگی رومزه از آن استفاده می‌کنند، دارد. 

بیشتر بخوانید:

هر نوع فعالیتی در فرآیند اجرای خود با احتمال وقوع حوادث و خطراتی همراه است که این مخاطرات ممکن است به وقوع پیوسته و خساراتی را برجای گذارد. بنابراین به احتمالی که موجب شده تا نتیجه مورد نظر حاصل نشود ریسک نام گرفته می‌شود. این امر اشاره به وضعیت ناخوشایندی دارد که ممکن است فرد و یا سازمان در معرض آن قرار گرفته و باعث به وجود آمدن زیان برای آنها شود. این وضعیت جدید می‌تواند یک حادثه زیان‌بار و یا یک عامل بازدارنده و یا هر نوع خطر یا بی‌نظمی و یا بی ثباتی در مسیر فعالیت باشد. بنابراین به طور خلاصه عدم اطمینان از وقوع خسارت و غیرقابل پیش بینی بودن وقوع پیش آمدها را ریسک می‌نامیم.

دلیل به وجود آمدن صنعت بیمه نیز ریسک‌های زندگی انسان است. بدون شک اگر ریسک در جایی وجود نداشته باشد، بیمه نیز معنایی ندارد.

تعریف فنی ریسک

اگر از لحاظ فنی بخواهیم آن را تعریف کنیم باید بگوییم که ریسک حاصل ضرب احتمال وقوع یک حادثه در عواقب ناشی از آن است. با توجه به عددی که به ریسک اختصاص می‌یابد می‌توان آن را در مقایسه با ریسک‌های دیگر ارزیابی کرد. 

ریسک‌های نوظهور

ریسک‌های نوظهور رویدادهایی بزرگ‌مقیاس، با اهمیت و ناشی از روندهای جهانی هستند که خارج از کنترل فرد یا گروهی خاص بوده، با عدم قطعیت زیاد همراه هستند و سنجش آنها دشوار است.

انواع ریسک‌های نوظهور 

۱. ریسک‌هایی که عدم قطعیت در مورد آنها بسیار زیاد است و در رابطه با تاثیرات بالقوه و فعل و انفعالات آنها با دیگر سیستم‌ها با کمبود دانش مواجه هستیم.

۲. ریسک‌هایی که پیچیدگی‌ آنها در حال افزایش است و دارای وابستگی‌های سیستماتیکی هستند که می‌توانند پیامدهای غیرخطی و شگفت‌آوری ایجاد کنند.

۳. ریسک‌هایی که موجود بوده‌اند اما زمینه و شرایط بروز آنها و در نتیجه ماهیت، احتمال و میزان تاثیر آنها تغییر می‌کند.

تفاوت‌ ریسک‌های نوظهور با ریسک‌های شناخته شده

  1. ریسک‌های شناخته شده در شرایط شناخته شده بروز می‌کنند و دارای الگوهای قابل تشخیص و رویه‌های مدیریتی هستند که کارایی آنها در طول زمان ثابت شده است. اما ریسک‌هوی نوظهور با عدم اطمینان در مورد پیامدهای احتمالی یا احتمال وقوع همراه هستند.
  2. مدیران از ریسک‌های شناخته شده و نحوه مدیریت آنها اطلاعات دارند اما در مورد ریسک‌های نوظهور چنین دانشی وجود ندارد.
  3. ریسک‌های نوظهور به تدریج برخی ویژگی‌های ریسک‌های شناخته شده را کسب می‌کنند و پس از کسب دانش لازم و مدیریت موثر می‌توانند در دسته ریسک‌های شناخته شده قرار گیرند.
  4. ارزیابی ریسک‌های نوظهور با ابزارهای فنی یا علمی ممکن است بی‌فایده باشد زیرا درک علمی از این نوع ریسک می‌تواند به سرعت تغییر کند.

تهدیدها و فرصت‌های صنعت بیمه در رابطه با ریسک‌های نوظهور

۱. عدم وجود داده‌های تاریخی و عدم کارآیی روش‌های سنتی ارزیابی و نرخ‌گذاری ریسک‌های نوظهور

۲. دشوار بودن مدل‌سازی و کمی‌سازی ریسک‌های نوظهور به دلیل کمبود دانش و اطلاعات

۳. لحاظ نشدن اثر ریسک‌های نوظهور در شرایط و ضوابط ارائه پوشش‌ بیمه‌ای، قیمت‌گذاری، ذخیره‌گیری و تنظیم سرمایه

۴. لزوم پرداخت خسارات سنگین مرتبط با برخی از ریسک‌های نوظهور با وجود این که در پرتفوی شرکت‌های بیمه پوشش داده نشده و حق بیمه‌ای برای آنها دریافت نشده است.

۵. ایجاد فرصت طراحی محصولات جدید و توسعه خطوط کسب و کار

ده ریسک نوظهور شناسایی شده در سال ۲۰۲۰ از منظر شانس وقوع

۱. حوادث شدید آب و هوایی

۲. شکست جنبش اقلیمی

۳. فجایع طبیعی

۴. نابودی تنوع زیستی

۵. فجایع زیست محیطی با عامل انسانی

۶.کلاهبرداری یا سرقت اطلاعات

۷. حملات سایبری

۸. بحران‌های آب

۹. شکست حاکمیت جهانی

۱۰. حباب‌های دارایی در یک اقتصاد بزرگ

ده ریسک نوظهور شناسایی شده در سال ۲۰۲۰ از منظر شدت تاثیر

۱. شکست جنبش اقلیمی

۲. سلاح‌های کشتار جمعی

۳. نابودی تنوع زیستی

۴. حوادث شدید آب و هوایی

۵. بحران‌های آب

۶. خرابی زیرساخت‌های اطلاعاتی

۷. فجایع طبیعی

۸. حملات سایبری

۹. فجایع زیست محیطی با عامل انسانی

۱۰. بیماری‌های عفونی

راهکارهای افزایش اثربخشی دولت و بخش عمومی در مدیریت ریسک‌های نوظهور

۱. ایجاد و توسعه شفافیت در اهداف و ابزارهای دولت برای مقابله با عدم اطمینان

۲. تعیین نقش‌ها و مسئولیت‌ها

۳. دخیل کردن ذینفعان در روند ارزیابی و تصمیم‌گیری

۴. تجمیع ریسک‌های مختلف و عناصر سازنده آنها

۵. استفاده از روش‌های مناسب ارزیابی تهدیدها و برنامه‌ریزی مناسب برای مقابله با آنها

۶. اولویت‌بندی عدم قطعیت‌ها، فرصت‌های بالقوه و تهدیدها

۷. تعیین زمان مناسب برای اقدام

۸. چابکی؟ نوآوری و خلاقیت برای اطمینان از انعطاف‌پذیری و سازگاری در مواقع لازم

۹. فراهم کردن زمینه گفتگوهای سازنده در مورد ریسک‌ها

 روش‌های مدیریت ریسک‌های نوظهور در دنیا

۱. به چالش کشیدن اطلاعات دریافتی از مدیران میانی توسط نهاد ناظر و هیات مدیره به منظور دستیابی به درک بهتر از ریسک صنعت، شرکت و سیستم مالی

۲‌. تهیه گزارش‌های سالانه از وضعیت ریسک‌های نوظهور

۳‌. استفاده از چارچوب‌ها، تعیین نقش‌ها و تقسیم وظایف

انتهای پیام


تاریخ انتشار: پنج‌شنبه 23 اردیبهشت ماه 1400 - 11:53
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت