عناوین مهم :
سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 16:56

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
بانک دی سهم خود را از " شاهد " خارج کرد واکنش ها به فلیمبرداری مخفی صداوسیما در مترو از افراد بی‌حجاب امیرعبداللهیان: سپاه پاسداران خط قرمز ماست سوءاستفاده از چک با قانون جدید از بین می‌رود بورس در نیمه معاملات شنبه / سقوط بازار ادامه دارد اخبار مهم برای بورس امروز شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ فروش ویژه خودرو بدون قرعه‌کشی سایپا آغاز شد+ جزئیات ۳دلیل غیبت ایران خودرو در مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه خودرو ایران و عربستان در مسیر تعاملات مناسب اقتصادی انقال تورم از ثروتمندان به دهک های فقیر در 2 سال اخیر شوک نرخ ارز در کوتاه مدت عامل تورم است/ رابطه تورم و جهش دلار در بلند مدت صندوق تأمین خسارت‌های بدنی بر اصل پیشگیری اهتمام ورزد نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی با بیش از ۳۵ سال خدمت بیمه سلامت ۲۰۰۰ میلیارد تومان به زوجین نابارور پرداخت کرد هفت استراتژی برای نماینده موفق بودن در صنعت بیمه بازدید مدیرعامل بیمه سرمد از نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ رشد سامانه های دیجیتال در خدمات بیمه ای بدون مراجعه حضوری / سامانه «بیمه ایران من» با بیش از یک میلیون کاربر صندوق تأمین خسارت های بدنی بر اصل پیشگیری اهتمام ورزد برگزاری دوره آموزشی حقوق بیمه برای قضات استان همدان
پر بازدید ها
سه اسطوره كشتي آمريكا سهمیه المپیک را از دست دادند رهاسازی یک شتر مار در طبیعت پیشوا! رشد ۷۷ هزار واحدی شاخص بورس استفاده از سپرده‌های متوفیان با الکترونیکی شدن مالیات بر ارث وضعیت مازاد ذخایر کالاهای اساسی کارکنان وزارت رفاه زیر خط فقر هستند تصویب دو طرح پژوهشی با موضوع وضعیت اقتصادی و حکمرانی صنعت بیمه در شورای پژوهشی پژوهشکده بیمه عرضه‌های امروز بورس کالا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ لباس جدید پرسپولیس با مالکین جدیدش را ببینید! تازه ترین ها از جهان هوش مصنوعی سرانجام بیمه تکمیلی بازنشستگان چه شد عرضه ۳۱۲ هزار تن شمش بلوم و تختال در بورس کالا شرایط فروش اقساطی جک جی ۴ جزییات و نحوه ثبت نام وام جدید بانک توسعه تعاون افزایش سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران

حدس و گمان‌های دربی


حدس-و-گمان-های-دربی
الفباخبر - گروه ورزش: در حالی که پرسپولیسی‌ها هنوز درگیر جنجال‌های پس از پایان بازی با سپاهان هستند، استقلالی‌ها علیرغم باخت به ذوب‌آهن روزهای منتهی به دربی را آرام‌تر سپری می‌کنند.

به گزارش الفباخبر ، باخت در بازی ماقبل دربی به هیچ وجه مورد پسند مربیان و هواداران هیچ کدام از دو تیم سرخابی پایتخت نیست. جو روانی حاصل از این باخت و روانه شدن سیل انتقادات به سمت کادر فنی و بازیکنان می‌تواند تا حدود زیادی تمرکز را از آنها بگیرد. اما این اتفاق این بار چندان برای آبی‌های پایتخت رخ نداده است. آنها علیرغم باخت به ذوب‌آهن روزهای آرامی را سپری می‌کنند و این فضا را مدیون جنجال‌های بازی حریف‌شان با سپاهان هستند. جایی که انتشار لحظه‌ای ویدئوهای مختلف از اتفاقاتی که به زور به یک دقیقه می‌رسد، جایی برای پرداختن به اوضاع استقلال نمی‌گذارد. حالا فرهادمجیدی که با یک مصاحبه حرفه‌ای پس از باخت مقابل ذوب‌آهن اجازه بروز حاشیه‌ای حاص از باخت تیمش را نداد، فرصت این را دارد که بازیکنانی که ذهن‌شان همچون بازیکنان پرسپولیس درگیر اتفاقات حاشیه‌ای بازی قبل‌شان نیست را برای دربی آماده کند.

بیشتر بخوانید:

 

این روزها یک گوشه از ذهن بازیکنان پرسپولیس مشغول و درگیر اتفاقات بازی باسپاهان است و یک گوشه دیگر درگیر دربی حساس روز جمعه. پس بیراه نیست اگر حدس بزنیم که این روزها تمرکز ذهنی بازیکنان استقلال برای دربی بیشتر از بازیکنان پرسپولیس است. با این حال این را هم نباید فراموش کرد که بازیکنان پرسپولیس در چند سال اخیر نشان داده‌اند که از نظر ذهنی و روانی نوسانات اندکی داشته و حتی در بازی‌های به ظاهر ساده‌تر هم کمتر از هر تیم دیگری در لیگ دچار سهل‌انگاری شده‌اند. این خصیصه را برانکو در ذهن بازیکنان پرسپولیس کاشته به گونه‌ای که برخلاف رقیبی چون استقلال کمتر در بازی‌های ساده امتیاز از دست داده است. سازمان تیمی قرمزها در چند فصل اخیر به گونه‌ای بوده که آنها کمتر از هر تیم دیگری در لیگ دچار نوسان در نتیجه‌گیری شده‌اند و بعد از باخت‌ها و شکست‌ها، با سرعت بیشتری نسبت به بقیه، از نظر ذهنی و روانی به ریکاوری رسیده‌اند. با نگاهی به این سابقه، تصور اینکه اتفاقات بازی با سپاهان بخواهد تاثیر قابل‌ توجهی بر آمادگی ذهنی و روانی بازیکنان پرسپولیس در دربی بگذارد، بدبینانه است.

 

در طرف مقابل آبی‌ها، باخت مقابل ذوب‌آهن را به پای یک اتفاق غافلگیرکننده گذاشته‌اند و چندان به آن اعتنایی ندارند. اعتماد به نفسی که نتایج استقلال در آسیا برای بازیکنان این تیم به ارمغان آورده، همچنان و علیرغم باخت به ذوب‌آهن پابرجاست. 

اگر دور بودن از حاشیه‌های بازی ماقبل دربی و مشخص نبودن ترکیب اصلی استقلال را بتوان به عنوان برتری‌های پیش از بازی این تیم در دربی تلقی کرد، از آن طرف قرمزها نیز به دلیل باخت استقلال در بازی قبل احتمالا از شرایط روحی بهتری نسبت به حریف برخوردارند‌. ضمن اینکه بازیکنان این تیم با تجربه حضور در بازی با سپاهان، اعتماد به نفس بالاتری نسبت به حریف خود دارند. 

 

با درنظر گرفتن همه این عوامل و مرور بازی‌های اخیر پرسپولیس و استقلال در آسیا و لیگ، می‌توان چند پیش‌بینی از اتفاقات درون زمین دربی انجام داد که البته پیش‌بینی کردن دربی که اغلب با اتفاقات پیش‌بینی نشده همراه بوده شهامت می‌خواهد!

 


۱- ترکیب اولیه

پیش بینی ترکیب اولیه پرسپولیس نسبت به استقلال ساده‌تر است. به فرض رسیدن مصدومان این تیم به دربی، می‌توان تقریبا مطمئن بود که یحیی همان ترکیب اولیه بازی با سپاهان را به مصاف استقلال بفرستد. شاید اگر یحیی می‌توانست وحید امیری را یک خط جلوتر داشته باشد راضی‌تر نیز بود. با این حال تنها نکته مجهول ترکیب پرسپولیس زمانی عیان می‌شود که عالیشاه به دربی نرسد. در این صورت یحیی دو گزینه دارد: یا وحید امیری را پشت مغانلو و به عنوان بازیکن آزاد جایگزین عالیشاه کند و آقایی را بعد از مدت‌ها دوری از ترکیب در دفاع چپ بگمارد که احتمال این یکی کم است و یا اینکه میلاد سرلک را در کنار کامیابی‌نیا قرار دهد و نوراللهی را همچون دربی رفت آزادتر بگذارد تا در پشت مهاجم بازی کند.

 

در مورد استقلال نیز به قطع می‌توان گفت که وریا غفوری و فرشید اسماعیلی به ترکیب اصلی برمی‌گردند. مهمترین دل‌مشغولی فرهاد احتمالا دفاع مرکزی تیمش است. اینکه چه کسی در کنار سیاوش یزدانی دربی را آغاز کند. با توجه به اشتباهات عارف غلامی در بازی با ذوب، شانس او برای بازی در ترکیب اصلی کم شده، اما آیا فرهاد حاضر است مرادمند را به جای او بازی دهد؟ دانشگر چطور؟ بعید است. نادری و میلیچ در سمت چپ قطعا بازی خواهند کرد و مسعود ریگی هم جز گزینه‌های تقریبا صد در صدی فرهاد برای دربی است. با محرومیت رضاوند، مهدی‌پور نیز به نظر در دربی فیکس بازی کند. در فاز هجومی نیز، فرهاد به احتمال زیاد از بین مطهری و دیاباته یکی را از ابتدا به میدان می‌فرستد که شانس دیاباته با توجه به توان فیزیکی او که قادر است سیدجلال را خسته و درگیر کند بیشتر است. قائدی نیز که بلاشک امید اصلی فرهاد برای دربی است نود دقیقه را بازی خواهد کرد. در این میان اینکه فرهاد بخواهد از وریا در دفاع راست استفاده کند یا هافبک راست، تکلیف نفر یازدهم ترکیب استقلال در دربی را مشخص خواهد کرد. چنانچه وریا در خط میانی بازی کند، موسوی در دفاع راست بازی می‌کند و چنانچه وریا در دفاع گمارده شود شانس بازی ارسلان مطهری افزایش می‌یابد. 

 

۲- تاکتیک

از نظر فنی برای پیش‌بینی جریان دربی جمعه،چندان نمی توان به اتفاقات تاکتیکی دربی رفت اعتنا کرد. چرا که استقلال نسبت به دربی رفت دچار تغییرات قابل توجهی در امور فنی شده و پرسپولیس نیز با سه بازیکن جدید که در فاز هجومی به کمک این تیم آمده‌اند پا به این دربی می‌گذارد. بدین ترتیب و با لحاظ کردن بازی‌های دو تیم در لیگ قهرمانان آسیا، پیش‌بینی اینکه کدام تیم در کدام منطقه زمین نسبت به حریف برتری خواهد داشت سخت است. اما می‌توان پیش‌بینی کرد که بازیکنان تکنیکی و سرعتی در این بازی تاثیرگذاری بیشتری نسبت به بقیه داشته باشند. همیشه در مورد دربی‌ها گفته می‌شود هر تیمی که میانه میدان را بگیرد برنده است اما در مورد این دربی، به نظر هر تیمی کناره‌ها را بگیرد برنده است. جنگ اصلی در دربی جمعه در کناره‌های زمین است و منظور از کناره‌ها لب خط نیست بلکه نحوه انتقال توپ از طریق بازیکنان کناری و رساندن آنها به عمق دفاع حریف است. در تاکتیک تیمی پرسپولیس مهمترین نقش را احتمالا عالیشاه یا بازیکن جایگزین او خواهد داشت و در مورد استقلال قائدی از هر بازیکن دیگری در این تیم نقش تاکتیکی مهمتری را خواهد داشت. پرسینگ شدید در میانه میدان چاره‌ای برای استفاده از پاس‌های ضربتی و سریع به کناره‌ها باقی نخواهد گذاشت. ضمن اینکه دو هافبک دفاعی دو تیم بیشتر متمایل به بازیکنان کناری حریف بازی خواهند کرد.

 

 

۳- درصد مالکیت

به احتمال زیاد، پرسپولیس بیش از استقلال صاحب توپ خواهد بود و مالکیت بیشتری را رقم خواهد زد. حداقل در نیمه اول این چنین خواهد بود. اما خوب می‌دانیم که درصد مالکیت ارتباط زیادی به این دارد که کدام تیم گل اول را بزند. در سه دربی اخیر، استقلال در همان نیمه اول دروازه پرسپولیس را باز کرده و شاید همین موضوع باعث شود تا یحیی تیمش را محتاط‌تر به زمین بفرستد. با این حال پیش‌بینی اینکه کدام تیم گل اول را می‌زند در حکم پیش بینی این است که کدام تیم کرنر اول را می‌زند و فرق چندانی در نوع این دو پیش‌بینی نیست! هر دو سخت و تقریبا نشدنی. اما برای حفظ سنت سه دربی اخیر، می‌توان روی شانس بیشتر استقلال برای زدن گل اول حساب بیشتری باز کرد! اگر قرار به امتحان شانس در شرط‌بندی باشد، نگارنده، روی شانس بیشتر استقلال در زدن گل اول حساب می‌کند!


۴- گلزنان

در بین بازیکنان دو تیم، شانس مهدی قائدی برای گلزنی را بیشتر از بقیه می‌دانم. پیش‌بینی گلزن در دربی کار سختی است اما قائدی به طرز عجیبی در مقابل پرسپولیس خوب بازی می‌کند و از نظر روانی به خوبی مدافعان پرسپولیس را آزار می‌دهد. احتمال اشتباه مدافعان پرسپولیس در مقابل قائدی وجود دارد. از آن طرف مغانلو محتمل‌ترین گزینه پرسپولیس برای گلزنی در دربی است. جنس بازی او به بازی مدافعان استقلال می‌خورد و او خوب می‌تواند از ضعف مدافعان استقلال برای گلزنی استفاده کند. باز هم در حکم یک پیش‌بینی صرف، موقعیت‌های گلزنی پرسپولیس در فواصل نزدیک به دروازه استقلال ایجاد می‌شود ولی استقلالی‌ها موقعیت‌های خطرناک خود را در فواصل دورتر(مثلا پشت نقطه پنالتی) ایجاد خواهند کرد!

 

۵- تعداد گل‌ها

این  دربی حداقل یک گل را خواهد داشت. احتمال صفر-صفر شدن دربی خیلی کم است. علاقه مربیان دو تیم به فوتبال هجومی و از طرفی نیاز آنها به برد، اجازه نخواهد داد که این دربی بدون گل شود. خط دفاع استقلال، در بازی‌های اخیر، نقطه ضعف استقلال بوده و عبور از آن برای مهاجمان پرسپولیس کار سختی نیست و از آن طرف، جنس بازی مهاجمان استقلال به مدافعان پرسپولیس می‌خورد و دفاع پرسپولیس در دربی‌های اخیر برای مهاجمان استقلال دفاع بازنشدنی نبوده. مدافعان پرسپولیس در دو فصل اخیر بیشترین آزار را از سوی مهاجمان استقلال دیده‌اند. پس خیال‌تان راحت که این دربی گل خواهد داشت و به احتمال زیاد عدد صفر جلوی اسم هیچکدام ثبت نخواهد شد!

 


۶- نتیجه

این دربی برنده خواهد داشت. هر چند بیشتر پیش‌بینی‌ها بر تساوی دربی جمعه است اما یک برد با اختلاف یک گل برای هر کدام از دو تیم، محتمل‌ترین اتفاق ممکن است. هر دو تیم نشان داده‌اند که توان بازیابی روحی بعد از خوردن گل اول را دارند. مخصوصا بازیکنان پرسپولیس آن قدر دربی بازی کرده اند که با خوردن گل اول از هم نپاشند. به همین دلیل احتمال برد یکی از دو تیم با اختلاف بیش از یک گل بسیار کم است. جریان دربی‌ها به نحوی پیش می‌رود که تیمی که گل اول را دریافت می‌کند، بی‌امان برای جبران گل خورده تلاش خواهد کرد و این موضوع موجب عقب راندن حریف می‌شود. از طرفی نیاز هر دو تیم به برد، باعث از بین رفتن برخی احتیاط‌ها و تمایل بیشتر برای گلزنی می‌شود. 

 

۷- نقش تاکتیکی مربیان

مهمترین نقش و وظیفه مربیان دو تیم اتخاذ تاکتیک مناسب  پس از رد و بدل شدن اولین گل در بازی است. هم یحیی و هم مجیدی باید با برنامه مشخص تاکتیکی برای این لحظات بازی به استقبال دربی بروند. اینکه اگر گل اول را زدند یا دریافت کردند چگونه بازیکنان خود را از نظر ذهنی و تاکتیکی در ادامه بازی هدایت کنند. عیار مربیگری یحیی و فرهاد در این دربی پس از ثبت اولین گل بازی مشخص می‌شود و مطمئنا این دو دست به دعا هستند که گل اول را تیم آنها بزند. فرهاد در کنار زمین تنهاتر از یحیی است و به همین دلیل احتمال تعویض اشتباه یا اتخاذ تصمیم تاکتیکی نامناسب در حین بازی از سوی فرهاد بیشتر است. پیش بینی می‌شود در صورت نبردن استقلال در پایان دربی فرهاد به خاطر تعویض اشتباه مورد مواخذه قرار گیرد! همچنین یحیی نیز به دلیل محافظه‌کاری بیش از حد به احتمال زیاد مورد انتقاد هواداران پرسپولیس قرار خواهد گرفت!

 

۸- اشتباهات

خستگی بازیکنان دو تیم و عدم ریکاوری مناسب احتمال بروز اشتباه فنی از سوی بازیکنان دو تیم را زیاد می‌کند. پس می‌توان منتظر یک اشتباه مهلک از سوی مدافعان یکی از دو تیم و ثبت گل بود. حالا این قرعه شوم به نام چه کسی می‌افتد الله اعلم!

منبع: ورزش‌سه

انتهای پیام


تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 اردیبهشت ماه 1400 - 13:45
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک سپه بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت