عناوین مهم :
جمعه 10 فروردین 1403 08:18

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
بازدید مدیرعامل بیمه سرمد از شعبه قم در حال آماده‌سازی بودجه سال ۱۴۰۳ هستیم انتقاد صریح فیلمساز آمریکایی از نتانیاهو؛ او «دیوانه» است سید محمدمهدی موسوی، کارشناس صنعت بیمه؛ چالش‌های صنعت بیمه در پرداخت خسارت “افت قیمت خودرو” کدامند؟ افزایش ۲ برابری فروش بیمه دی در سال جاری/ رشد ۱۴۰ درصدی سهام بیمه دی پیام رئیس کل بیمه مرکزی به مناسبت روز بصیرت پیش‌بینی بورس فردا 10 دی 1402 | بخوانید وزارت تعاون رکوردار صدور مجوز این خودرو تا پایان سال وارد بازار می‌شود تامین 100 درصد نهاده های کشاورزی با دور زدن تحریم‌ها تعلل وزارت نفت در آغاز سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در میادین گازی بیمه زندگی پویش بیست سالگی در شعبه کرج اهدا شد در جهت پیشبرد اهداف توسعه‌ای؛ تفاهم‌نامه همکاری بیمه سینا با شرکت ” توسعه دانش‌بنیان سینا ” امضا شد جلسه مجازی رئیس پژوهشکده بیمه با استاد تمام امور مالی در گروه اقتصاد و مالی دانشگاه نیواورلئان امریکا انتقاد روزنامه‌های کشور از افزایش تعرفه اینترنت مهلت ثبت‌نام وام‌های دانشجویی به پایان رسید برگزاری جشن کریسمس در این کشور ممنوع شد آغاز ثبت نام وام 400 میلیونی خودرو بدون ضامن کاهش نرخ سود وام ملی مسکن
پر بازدید ها
برخورد هولناک کشتی با یک پل عظیم در امریکا حادثه آفرید چرا زیر پای مدیرعامل راه آهن را خالی می کنند خبرمهم درباره قانون بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ | ۴۰۲۴ متقاضی مسکن روستایی در این استان به بانک معرفی شد قیمت جدید دلار اعلام شد (۷ فروردین ۱۴۰۳) معرفی عناصر و نمادهای هویت بصری اسلامی سورپرایز بانک مهر ایران برای متقاضیان وام فوری قطر: امیدواریم قطعنامه شورای امنیت به آتش‌بس دائم منجر شود جنجال شکایت پرسپولیس از سه ستاره استقلال تمامی ندارد افزایش قیمت کاکائو به بالای 9000 دلار ۵۶ قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت مدیر عامل جدید بزرگترین شرکت بیمه سطح کشور کیست؟ قیمت گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون /قیمت ارزان‌ترین و گران‌ترین گوشی‌های محبوب بازار حجم معاملات بورس کالا از ۱۵۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ گذشت

۱۲۰پرستار در مبارزه با کرونا جان باختند


۱۲۰پرستار-در-مبارزه-با-کرونا-جان-باختند
الفباخبر-گروه اجتماعی: رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: بیش از ۱۰۰ هزار پرستار به عنوان مدافعان سلامت در مبارزه با کرونا به بیماری مبتلا شدند. از این تعداد ۱۲۰ نفر جان باختند. مشکل اصلی کمبود پرستار است و با وجود ۵۳ هزار مجوز استخدامی فقط سه هزار پرستار استخدام شدند.

به گزارش الفباخبر، محمد میرزابیگی روز سه شنبه در نشست خبری روز جهانی پرستار در باغ موزه دفاع مقدس افزود: پرستاران در ۱۴ ماه گذشته ایثارگری کردند، بیش از ۱۰۰ هزار نفر آنان به کرونا مبتلا شدند، ۱۲۰ نفر در این راه جان باختند و اگر فداکاری پرستاران در مراقبت از بیماران نبود، بحران کووید۱۹ به این راحتی ها کنترل نمی شود.

بیشتر بخوانید:

وی گفت: به طور معمول همواره بین ۶ تا ۷ هزار پرستار در کشور به علت ابتلا به کرونا یا قرنطینه هستند، یا در استعلاجی به سر می برند، با این وجود به محض بهبود بر بالین بیماران حاضر می شوند و صحنه های زیبا و تعجب برانگیز فداکاری را رقم می زنند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در یکسال گذشته اتفاقات بزرگی در حوزه پرستاری افتاد، مردم قدردان پرستاران بودند و اوج آن پیام رهبر معظم انقلاب بود که دو بار در روز پرستار سال ۹۸ و ۹۹ از پرستاران قدردانی کردند و دستور دادند تا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شود.

وی گفت: رسانه ها در ۱۴ماه گذشته فداکاری های پرستاران را به خوبی منعکس کردند و از آنان تشکر می کنیم اما با وجود قدردانی مردم و مسئولان از جامعه پرستاری، آنان مطالبات بحقی دارند که از مجلس شورای اسلامی، دولت و کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری انتظار داریم به آنها توجه کنند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به پیشرفت های حوزه پرستاری در ایران گفت: در زمان پیروزی انقلاب فقط یک دانشکده پرستاری فیروزگر را داشتیم، کارشناسی ارشد و دکترای پرستاری  در کشور معنا نداشت اما اکنون ۱۹۵ دانشکده پرستاری و ۶۰ هزار دانشجوی پرستاری در مقاطع مختلف داریم.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ۱۷ دوره و گرایش تخصصی پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تعریف شده است، فارغ التحصیلان این دوره های علاوه بر فعالیت در بالین و هیئت علمی دانشگاه می توانند به عنوان هیئت  علمی بالینی در آموزش پرستار در بالین و بیمارستانها فعالیت کنند و آیین نامه هیئت علمی بالینی پرستاری نیز سالهاست اجرا می شود و پرستاران پا به پای پزشکان به سمت دوره های تخصصی و میکرو تخصصی پیش می روند.

میرزابیگی با اشاره به مشکل مزمن کمبود پرستار در ایران گفت: اوایل انقلاب نسبت پرستار به تخت بیمارستانی ۲ دهم به ازای هر تخت بود اما اکنون به ۸ دهم پرستار به ازای هر تخت رسیده است. با وجود پیشرفت های صورت گرفته اما هنوز با استاندارد جهانی ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت فاصله زیادی داریم.

وی افزود: در یکسال گذشته و بعد از کرونا با تلاش های انجام شده بیش از ۵۳ هزار مجوز استخدامی برای پرستاران اخذ شد اما با وجود توصیه سازمان برنامه و بودجه و برگزاری آزمون استخدامی توسط وزارت بهداشت حداکثر سه هزار پرستار در عمل استخدام شدند. دانشگاههای علوم پزشکی وضعیت بحرانی را درک نمی کنند و با همان روال عادی بروکراتیک ۱۰ سال پیش و ۵ سال پیش برای استخدام عمل می کنند.

رئیس کل سازمان نظام با اشاره به اهمیت فعالیت پرستاران در مبارزه با کرونا گفت: اگر مراقبت های پرستاران نبود، بحران کرونا به مراتب بیش آنچه امروز هست در ایران کشته می داد، زیرا کرونا درمان و داروی مشخصی ندارد و فقط مراقبت و مراقبت است که جان بیماران را نجات می دهد.

وی افزود: علاوه بر  پرستاران فعال در بیمارستانها، هزاران پرستار با گرایش بهداشت جامعه و جامعه نگر تربیت شده اند، ۱۷۰۰ مرکز مراقبت در منزل نیز تأسیس شده است که ۱۲۰۰ مرکز آنها فعال هستند. ۴۰۰ مرکز از آنها در بحران کرونا  به بیماران خدمت ارائه کردند نقش این مراکز در مراقبت از بیماران در منزل فوق العاده بود، نه تنها در کاهش هزینه های درمان بلکه در کاهش مسائل و مشکلات  روانی و عاطفی موثر بودند و حتی یک مورد از بیمارانی که تحت مراقبت پرستاران در منزل بودند، فوت نکردند.

میرزابیگی گفت: سازمان نظام پرستاری به نمایندگی از جامعه پرستاری اعلام برای انجام واکسیناسیون سراسری کرونا توسط پرستاران زیر نظر وزارت بهداشت اعلام کرد، با همه مراکز تصمیم گیری اعم از وزارت بهداشت، ستاد کرونا و تولید کنندگان واکسن مکاتبه کردیم تا به محض ورود و تولید هر میزان واکسن برای تسریع در واکسیناسیون اقدام کنیم و حتی یک ساعت در واکسیناسیون مردم تاخیر ایجاد نشود.

گلایه از سهمیه کم واکسن برای پرستاران

وی درباره واکسیناسیون پرستاران نیز گفت: پرستارانی که در بیمارستانها بوده اند اغلب واکسن زده اند اما با وجود سهمیه بالایی که به نظام پزشکی برای پزشکان بخش خصوصی در مطب ها و حتی منشی های مطب ها داده شد، این سهمیه به علت عملکرد معاونت بهداشتی به موقع در اختیار پرستاران بخش خصوصی و مراکز مراقبت در منزل قرار نگرفت و تازه سه روز است که اعلام کرده اند لیست پرستاران واجد شرایط را بدهیم تا سهمیه واکسن اختصاص دهند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود:  تاکنون حدود پنج هزار پرستار در استان تهران در سایت نظام پرستاری اعلام کرده اند که واکسن نگرفته اند و امیدواریم با مساعدت معاونت بهداشت وزارت بهداشت به زودی این این تعداد پرستار از مجموع ۴۵ هزار پرستار این استان واکسینه شوند و به سرعت در کل کشور این مشکل بر طرف شود تا پرستاران هم در بالین بیماران و هم واکسیناسیون سراسری بتوانند نقش خود را بهتر ایفا کنند.

میرزابیگی ادامه داد: امیدواریم تعرفه خدمات مراقبت در منزل نیز هر چه زودتر در شورای عالی بیمه تصویب شود تا این مراکز بتوانند بیشتر به مردم خدمت رسانی کنند و از بار هزینه ها و مشکلات بیماران کم شود. گر چه با اجرای طرح تحول سلامت دولت پوشش بیشتری به هزینه های درمانی داد اما با توجه به افزایش نرخ تعرفه های پزشکی در مجموع میزان پرداخت از جیب مردم بیشتر شده است. مراکز مراقبت در منزل می توانند از بار هزینه های کمرشکن سلامت بر مردم کم کنند.

وی گفت: مراکز هوم کر یا مراقبت در منزل در آلمان و بسیاری از کشورها نقش بسیار مهمی در کنترل کرونا نداشتند و در ایران نیز باید از این ظرفیت بزرگ بیشتر استفاده کنیم.

میرزابیگی افزود: سازمان نظام پرستاری بر اساس قانون و رأی جامعه پرستاری وظیفه دارد حقوق و مطالبات پرستاران را دنبال کند، شعار امسال این سازمان در سال ۱۴۰۰، هویت، همدلی حرفه ای، رفع موانع خدمتی و تامین سلامت اجتماعی است.

وی ادامه داد: در این مسیر برای کمبود نیرو تا رسیدن به استانداردهای نسبت پرستار به تخت بیمارستانی اقدام می کنیم، یکی از مشکلاتی که همواره وجود دارد این است که هر چقدر که پرستار استخدام می شود باز هم به علت ایجاد تخت های بیمارستانی جدید و بازنشستگی نیروها نیروهای استخدامی کمبودها را جبران نمی کنند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: در دولت های یازدهم و دوازهم حدود ۴۰ هزار تخت بیمارستانی اضافه شد، یعنی باید ۱۰۰ هزار پرستار برای این تخت های استخدام می شد . هر سال نیز حدود ۵ هزار  پرستار بازنشسته می شوند، به طور مداوم نیز حدود ۶ هزار پرستار بیمار و در استعلاجی هستند با این وجود فقط ۵۳ هزار مجوز استخدام صادر شد و از این مجوزها تاکنون فقط حدود سه هزار پرستار در عمل استخدام شده اند و روند کند بروکراتیک گذشته در دانشگاههای علوم پزشکی ادامه دارد. سیستم های سنتی اداری باید چابک شوند.

وی افزود: تغییر وضعیت پرستاران شرکتی و قراردادی نیز از جمله مطالبات مهم پرستاران است، اقداماتی انجام شده اما کافی نیست، پرستار شرکتی هیچ فرقی با رسمی ندارد، این مساله را از طریق دولت و مجلس دنبال می کنیم و اگر به نتیجه نرسیم از مجاری قانونی و حقوقی قضیه را پیگیری می کنیم.

استخدام های ۸۹ روزه غیر قانونی و غیر اخلاقی است

میرزابیگی ادامه داد: هنوز استخدام های ۸۹ روزه پرستاران در دانشگاههای علوم پزشکی ادامه دارد به محض اوج گرفتن کرونا اطلاعیه جذب پرستار ۸۹ روزه می دهند و با فروکش کردن آن با این نیروهای جوان و کارآمد تسویه حساب می کنند. مسئولانی که این طور رفتار می کنند، پیش خدا گیر هستند، سازمان نظام پرستاری در مورد این مساله نیز کوتاه  نمی آید و اگر دانشگاههای علوم پزشکی این روند را متوقف نکنند از مجاری حقوقی پیگیری می شود.

تناقض در اجرای قانون ارتقای بهره وری

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: دانشگاههای علوم پزشکی در اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی کوتاهی می کنند، به صورت اجباری به پرستاران ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساعت اضافه کاری اجباری می دهند و بعد می گویند چون بر اساس این قانون سقف اضافه کار ۸۰ ساعت است یا باید پول اضافه کار را نگیرید یا از مزایای قانون بهره وری محروم می شوید.

وی افزود: پرستاران یا باید بر اساس قانون ارتقای بهره وری از مزایای قانونی مثل کاهش ساعت کار، افزایش مرخصی و مزایای سختی کار و بازنشستگی پیش از موعد با ۲۰ سال برخوردار شوند یا بر اساس آیین نامه کارکنان غیر هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی در صورت فعالیت بیش از ۶۰ ساعت  به عنوان نیروی تمام وقت اضافه کار یک حقوق و مزایای اضافه دریافت کنند.

میرزابیگی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری هم اکنون مدل مراقبت پرستاری در منزل و مبانی قانونی آن را در مجلس پیگیری می کند تا با رقابت مثبت بین بیمارستان و غیر بیمارستان به سلامت بیشتر مردم و محافظت بیشتر از بیماران کمک شود.

وی گفت: سازمان تامین اجتماعی نیز در بازنشستگی پیش از موعد پرستاران اخلال ایجاد می کند، بر اساس نص صریح قانون ارتقای بهره وری، پرستاری جزو مشاغل سخت است و این نیروها بعد از ۲۰ باید بازنشسته شوند اما سازمان تامین اجتماعی می گوید چون حق بیمه مشاغل سخت را نداده اند برای برخورداری از مزایای این قانون باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بپردازند و پاداش بازنشستگی آنان را گرو می گیرند، در حالی در طول خدمت مزایای دیگر قانونی پرستاران مانند حق سختی کار و کاهش ساعت کاری را به آنان نداده اند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: سند جامع پرستاری در حال تدوین است، برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری، تسریع در استخدام پرستاران، تصویب تعرفه مراکز مراقبت در منزل در شورای عالی بیمه، احقاق حقوق پرستاران شهید خدمت در تلاشیم و از مسیرهای قانونی این مطالبات را پیگیری می کنیم.

انتهای پیام


تاریخ انتشار: سه‌شنبه 21 اردیبهشت ماه 1400 - 16:31
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت