عناوین مهم :
جمعه 31 فروردین 1403 06:01

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
تکلیف بیمه های تکمیلی در برنامه هفتم توسعه شفافیت ارتباطات از دستاوردهای شبکه نظارت همگانی است پرداخت خسارت ۶.۶ هزار میلیارد تومانی از سوی صنعت بیمه بیمه کوثر چگونه راه 9 ماهه را در 3 ماه پیمود/بیش از نیمی از سود در سه ماهه پایانی سال فصل جدید همکاری های مشترک بانک سینا و بیمه سینا آغاز شد تقدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از شرکت بیمه دانا گیلان؛ مقصد هفدهمین سفر استانی مدیرعامل صندوق تامین خسارتهای بدنی سرپرست مدیریت بیمه‎‌‌های باربری، کشتی و هواپیمای بیمه ملت معرفی شد وزارت امور اقتصاد و دارایی از بانک ایران زمین تقدیر کرد شرایط دریافت وام فوری بدون ضامن بانک ملت اعلام شد کنایه سنگین مهدی ترابی به سرمربی استقلال «صحرایی» وزیر آموزش و پرورش می شود انتصاب 50 نفر در وزارتخانه صمت تکذیب شد دریافت عوارض هوشمند بر اساس نوع خودرو عضو اتاق بازرگانی ایران: نیاز به حضور بانک‌های خارجی داریم لایحه تقویت اختیارات بانک مرکزی به مجلس ارسال شد استانداری قزوین از مدیریت امور شعب استان و شعبه «خیام قزوین» بانک آینده تقدیر کرد نحوه دریافت وثیقه بانکی تغییر می کند تصمیم عجیب مهدی طارمی در تیم پورتو
پر بازدید ها
یکی از ساختمان های تاریخی دانمارک در آتش سوخت چند سوال کلیدی از وزیر کار وبسایت شخصی خود را با قالب‌های آماده پرتال حرفه‌ای بسازید آمارهای عجیب و تازه از تخریب محیط زیست/ با دست خود تیشه به ریشه ها نزنیم شیوه فعال کردن خدمات پیامکی چک‌های صیادی عملکرد عالی پست بانک در سال 1402 لیست قیمت روز انواع تلفن همراه در ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ پیام تبریک مدیرعامل شرکت بیمه حکمت صبا به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و گرامیداشت نیروی زمینی روند رسیدگی قضایی به پرونده‌های چک برگشتی آیفون SE4؛ قابلیت‌های آیفون 15 با قیمت مناسب معایب و مزایای آنتی ویروس Eset رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا؛ رستمی، اسماعیلی و ساروی در نیمه نهایی علی آبادی درباره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟ تراکنش با تلفن همراه بدون کارت بانکی در۶ بانک نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

نگاه به شرق یا نگاه به غرب؟


نگاه-به-شرق-یا-نگاه-به-غرب
الفباخبر-گروه سیاسی: دکتر سعید بیات سر مقاله چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ با عنوان «سه تکلیف مهم دولت» به قلم مهندس محسن خلیلی بنده را بر آن داشت تا حاشیه‌ای بر متن ارزشمند این بزرگوار بنویسم.

به گزارش الفباخبر، هرچند مطالعه متون این صنعتگر شریف و کارآفرین برای همگان شیرین است، اما برای من که پدرم، عموهایم و بسیاری دیگر از اقوامم کارمند و کارگر گروه صنعتی بوتان بوده‌اند، طعم دیگری دارد. محسن خان (نامی که کارمندانش در گروه صنعتی بوتان وی را خطاب می‌کردند) برای من یادآور نوستالژی دوران کودکی است. خاطرات دویدن و بازی کردن در محوطه بزرگ کارخانه‌های بوتان در آذری و چهاردانگه در تابستان‌ هر سال که همراه با پدرم هر روز سر کار می‌رفتم آنقدر برایم شیرین است که هنوز بعد از گذشت سال‌ها از بازنشسته شدن پدرم، هر وقت فرصتی پیدا می‌کنم به تنهایی به پشت درهای کارخانه می‌روم و به محوطه وسیع آن نگاه می‌کنم تا برای لحظاتی هرچند کوتاه، غصه‌های اقتصادی این روزگار را از یاد ببرم. خداوند متعال بر طول عمر این بزرگ‌مرد بیفزاید و سایر صنعت‌گران واقعی و غیر رانت‌جو را در پناه خود حفظ فرماید.

بیشتر بخوانید:

آنچه مهندس خلیلی در نتیجه ۷۰ سال فعالیت تولیدی به عنوان تکلیف دولت معرفی کرده، دقیقا همان پیش‌شرط‌‌هایی است که آخرین یافته‌های اقتصاد توسعه برای افزایش رشد اقتصادی کشورهای دنیا معرفی می‌کند. مطالعه چند هزار صفحه مقاله و کتاب از پژوهشگران برجسته اقتصاد توسعه درباره موضوع (تاثیر نهادهای اقتصادی و سیاسی بر رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه) که برای نگارش رساله خود انجام دادم، نشان می‌دهد که عامل مسلط در رشد اقتصادی، بهبود کیفیت نهادها (احترام به حقوق مالکیت مادی و معنوی، حفظ ثبات و آرامش در محیط اقتصاد کلان و به‌ویژه نرخ تورم پایین و پایدار، از بین بردن فضای نااطمینانی و تعامل منطقی با کشورها و استفاده از فرصت‌های جهانی، رفتار معتبر و پیش‌بینی‌پذیر سیاست‌گذار پولی و مالی، ایجاد فضای رقابتی در تولید کالاها و خدمات و از بین بردن انحصارهای نابجا، پیشگیری از ایجاد فضای رانت‌خواری، مبارزه با فساد اداری و...) است و این نهادها درست همان‌هایی هستند که مهندس خلیلی در طول دوران فعالیت اقتصادی خود اهمیت آنها را با پوست و استخوان درک کرده‌ است. وجود چنین نهادهایی است که می‌تواند میل به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را افزایش داده و رشد اقتصادی پایدار را تضمین کند.

نکته جالب این است که تمامی کشورهایی که طعم توسعه را چشیده‌اند (از دیکتاتورترین تا دموکرات‌ترین) همگی از همین جاده گذر کرده‌اند؛ بنابراین در مراحل آغازین توسعه، نوع نظام سیاسی کشورها هیچ اهمیتی ندارد و کافی است حاکمیت تصمیم بگیرد نهادهای اقتصادی رشد آفرین را ایجاد و تثبیت کند. بررسی آمارهای بانک جهانی از کیفیت نهادها در چین نشان می‌دهد که از سال ۱۹۹۶ به بعد، کیفیت نهادهای اقتصادی در این کشور همواره روندی صعودی داشته و در مسیر بهبود قرار گرفته؛ هرچند کیفیت نهادها در این کشور هنوز فاصله زیادی با کشور توسعه یافته‌ای همچون آمریکا دارد. به علاوه، بهبود کیفیت نهادها سبب شده تا سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در چین در طول ۳۰ سال گذشته در سطوحی بالا قرار بگیرد و به تعبیر برخی اقتصاددانان اگر فردی دوست دارد (معجزه) ببیند به چین نگاه کند.

با آنچه گفته شد، می‌خواهم به این سوال پاسخ دهم که اگر کشور ما بخواهد در مسیر صحیح توسعه قرار گیرد و به رشد اقتصادی بالا و پایدار دست یابد، باید نگاه به شرق داشته باشد یا نگاه به غرب؟ پاسخ من این است که کشورهای موفق در شرق و غرب عالم همگی یک راه را برای دستیابی به توسعه طی کرده‌اند و آن هم بهبود کیفیت نهادهای اقتصادی است؛ هرچند نظام‌ سیاسی کشورهای شرق و غرب با همدیگر تفاوت بسیار زیادی دارد. به این ترتیب، بر خلاف نظر بسیاری از اندیشمندان، بنده معتقدم بهبود شاخص دموکراسی هیچ اهمیتی در ایجاد فضای توسعه ندارد و حاکمیت‌ها با هر درجه‌ای از دموکراسی می‌توانند اقدام به بهبود کیفیت نهادهای اقتصادی کرده و به رشد اقتصادی پایدار دست یابند و مردم سرزمین خود را خوشبخت کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام


تاریخ انتشار: پنج‌شنبه 09 اردیبهشت ماه 1400 - 13:40
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت