عناوین مهم :
سه‌شنبه 28 فروردین 1403 11:55

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
زمان‌بندی عرضه های بورس کالا اعلام شد برنامه های صنعت بیمه در چارچوب تخصص گرایی پیش می رود مجلس با حساسیت ویژه ای لوایح دولت در خصوص صنعت بیمه را بررسی خواهد كرد مجلس با تمام قوا در كنار صنعت بیمه است برگزاری مراسم تقدیر از نمایندگان بیمه پاسارگاد شعبه ارومیه (اشخاص) – سازمان فروش کد ۹۴۰ راه اندازی نسخه های جدید سامانه های آماری و هوش تجاری در بیمه ایران یزدان‌دوست: موفقیت‌های بیمه ملت در سال جدید فراتر از انتظار خواهد بود/ تاکید بر ارائه محصول جدید به بازار اهدای جوایز برندگان مسابقه عمر و سرمایه‌گذاری «آفرین ساز» بیمه دی، گواهینامه‌ی ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را دریافت کرد نتایج حاصل از داده ها باید منجر به اصلاح فرآیند های خدمت رسانی گردد حضور بیمه سرمد در اولین رویداد تامین مالی نوآوری و فناوری حمایت موثر بیمه سرمد از صنعتگران استان قزوین بازدید وزیر کار از غرفه بیمه ملت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد افزایش سرمایه در بانک پارسیان فوری: وام خرید مسکن افزایش یافت موفقیت‌های شرکت در سال جدید فراتر از انتظار خواهد بود/ تاکید بر ارائه محصول جدید به بازار آغاز مهلت حساب وکالتی و واریز وجه برای مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها/ مشتریان برای افتتاح حساب این توصیه را جدی بگیرند چراغ سبز وزارت راه به خریداران مسکن سرمایه‌ای | اقساط وام خرید مسکن ۵۵۰ میلیون تومان می شود؟ آغاز مرحله اول پیش فروش خودرو
پر بازدید ها
حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد طرح برخورد با ناهنجاری اجتماعی از امروز آغاز شد بازداشت عامل سرقت مسلحانه از یک سوپرمارکت در ولنجک اولویتهای پژوهشی سال 1403 پژوهشکده بیمه خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۲۷ فروردین؛ اصلاح مواد دیگری از لایحه تجارت *کارخانه جدید احیاء استیل فولاد بافت راه‌اندازی می‌شود* عرضه انواع محصول در بورس کالا امروز 25 فروردین بررسی ساخت نیروگاه‌ سدهای خداآفرین و قیزقعله‌سی آیا اتباع خارجی در ایران می‌توانند گواهینامه داشته باشند؟ خبر مهم بانک مرکزی در مورد حذف کارت‌های بانکی افزایش عرضه دام با گرم شدن هوا براندازی بانک‌ها با هوش مصنوعی دریافت وام ۳۰۰ میلیون تومانی بدون سود بانک صادرات نقش شرکت نفت و گاز کارون در افزایش تولید مناطق نفت‌خیز جنوب خوردن چند عدد تخم مرغ در هفته مجاز است؟

دلیل کم‌توجهی به ظرفیت بیمه‌های خرد چیست؟


دلیل-کم-توجهی-به-ظرفیت-بیمه-های-خرد-چیست
الفباخبر- گروه بیمه: یک پیشکسوت صنعت بیمه گفت: نقش اساسی بیمه خرد، پوشش ریسک‌های مشابه میان مردم است. البته فارغ از دسته‌بندی‌های طبقاتی (کم درآمد و مرفه ) از قبیل ریسک‌های منازل مسکونی، کسب و کار، سلامتی و درمان و حتی سرمایه‌گذاری‌های انفرادی در قالب بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری مردم است.

اگر کلید واژه دکتر فرشباف رییس کل اسبق بیمه مرکزی را "آزادسازی " و کلید واژه دکترهمتی رییس کل سابق را "خصوصی سازی " صنعت بیمه تلقی کنیم، بدون شک "بیمه‌های خرد" ازجمله نکات مورد علاقه رییس کل فعلی بیمه‌مرکزی است که در بدو پذیرش مسئولیت خود با جدیت به آن تأکید داشت.

بیشتر بخوانید:

این که اکنون این پدیده در چه جایگاه و موقعیتی ایستاده، موضوعی که احمد جرگویی از فعالان صنعت بیمه در گفت‌وگو با خبرنگار بیمه الفباخبر به آن پاسخ داده است.

الفباخبر- بیمه های خرد ازجمله محصولات بیمه است که می تواند مخاطبان فراگیری را جلب کند اما عواملی نظیرنادیده گرفتن ماهیت دقیق آن و توقعات حمایتی بیمه‌گران از طریق سندهای بالادستی با وجود گرایش‌های مثبت صنعت بیمه مانع از دسترسی به سهم واقعی آن در ضریب نفوذ بیمه شده است.اکنون بیمه‌های خرد با دامنه وسیع کاربردی خود عایدی قابل قبولی را برای بیمه‌های بازرگانی در پی نداشته است. نظر شما به عنوان کسی که در شرکت‌های بیمه البرز، بیمه نوین و رازی نقش‌آفرینی کرده، در این مورد چیست؟

تعاریف ارائه شده برای بیمه های خرد (MICRO INSURANCE ) متفاوت و ناکافی است. برخی آن را بیمه‌های ارزان و برخی بیمه‌های اقشار کم درآمد و گروهی بیم‌های انفرادی تعریف کردند، در حالی که بر هر یک از این تعاریف ایراداتی وارد است. زیرا در تعاریف مذکورجامعیت کاربرد این دسته از بیمه‌ها نادیده گرفته شده است.

با اندکی تأمل بر این تعاریف،  می توان نتیجه گرفت ماهیت اصلی بیمه‌های خرد شامل کلیه تعاریف مذکور است که باید همه اقشار جامعه اعم از آسیب پذیر (کم درآمد) و جامعه متوسط و پر درآمد را نیز در بر گیرد. به عبارت دیگر بیمه‌های خرد ، ریسک‌های انفرادی تمام آحاد جامعه در تمامی طبقات اقتصادی و اجتماعی را شامل می‌شود .

الفباخبر- به نظر می‌رسد که این موضوع طیف وسیعی از ریسک‌ها را شامل می‌شود . آیا بطور جزیی‌تر می‌توان برای آن تعریف دیگری ارایه کرد؟

نقش اساسی این نوع از بیمه، پوشش ریسک‌های مشابه میان مردم است. البته فارغ از دسته‌بندی‌های طبقاتی (کم درآمد و مرفه ) از قبیل ریسک‌های منازل مسکونی، کسب و کار، سلامتی و درمان و حتی سرمایه‌گذاری‌های انفرادی در قالب بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری مردم است.

شاید این تفاوت‌های نگرش بر بیمه‌های خرد عاملی بوده تا علی‌رغم اشتیاق و انگیزه بسیار بالای صنعت بیمه به آن‌، بسیار محجور واقع شود و در مقایسه با ضرایب نفوذ بیمه در کشورهای درحال توسعه، صنعت بیمه کشور عزیزمان از وضعیت غیرقابل قبولی برخوردار باشد.

الفباخبر- الان شاید نمود بارز بیمه‌های خرد را در تشکیل صندوق حوادث طبیعی ساختمان شاهد باشیم.

متاسفانه صنعت بیمه در ایران چشم امید به مصوبات و مساعدت های دولت در حمایت از بیمه های خرد دوخته است. بالغ بر سی سال شاهد این پدیده انتظار حمایت هستیم تا شاید لایحه‌ای از سمت دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم و سپس مصوبه ای درمجلس در این خصوص صورت پذیرد. با گذشت سال های متمادی بالاخره در تاریخ 05/08/1399 قانون تأسیس صندوق بیمه‌های همگانی حوادث طبیعی به دولت ابلاغ گردید و حال سوال اینجاست که افتخار بیمه‌گری و ایجاد این صندوق به چه ارگانی تعلق دارد؟  صنعت بیمه و یا مجلس شورای اسلامی و دولت ؟!

الفباخبر-  قطعا بیمه‌های خرد با تعبیری که از آن داشتید تنها به بخش ساختمان محدود نمی‌شود.

با گذشت سالیان دراز و با پیگیری‌های صنعت بیمه یک بخش کوچک (ساختمان های مسکونی) از دامنه وسیع بیمه‌های خرد در قالب این قانون تحت پوشش قرار گرفت، آیا بیمه های خرد شامل همین یک بخش است ؟ آیا برای چند سال دیگر باید منتظر لوایح و مصوبات مجلس و دولت باشیم تا این پکیج بیمه‌ای که در بر گیرنده حوزه‌های سلامت و کلیه دارایی‌های آحاد جامعه باشد تا در قالب یک صندوق دیگر تحت پوشش قرار گیرد؟

 

الباخبر- آیا تعبیر شما به یک فعالیت فراگیر برای سهم‌خواهی بیشتر ازسوی صنعت بیمه اشاره دارد؟

علی الاصول صنعت بیمه مسئول فعالیت بیمه‌گری در هر کشور است و اینکه صنعت بیمه در کشور ما منتظر مصوبات سایر مراجع تصمیم‌گیری کشور باشد اشتباه بزرگی است. وقت آن رسیده که با بهره‌گیری از تجارب قبل و ضرورت ایفای نقش موثرتر صنعت بیمه در اراِیه خدمات در قالب بیمه‌های خرد رسالت خویش را به انجام برساند. برای درک بهتر محجوریت بیمه های خرد در ایران بهتر است به پیامدهای بعد از حادثه ساختمان پلاسکو اشاره کرد.

همانطور که شاهد بودیم تعدادی از هموطنان عزیزمان در این حادثه جان خود را از دست دادند و خانواده ایشان علاوه بر تألم از دست دادن عضوی از خانواده با مشکلات اقتصادی روبرو شدند، تعداد زیادی از کسبه اموال خود را از دست دادند و امکان جبران و برگشت به وضعیت قبل از حادثه در زمان کوتاه برای آنها مهیا نشد، ساختمان محل کسب و کار تعداد زیادی از هموطنان فرو ریخت و امکان ادامه امرار معاش برای آنها به راحتی فراهم نشد و در نهایت حاصلی جز از بین رفتن منافع ملّی عاید جامعه نگردید.

به راستی صنعت بیمه بعد از این واقعه چه کرد؟ سیاست گذاران صنعت بیمه برای عدم تکرار تبعات مشابه چه تدبیری اندیشیدند؟

منتظر لایحه دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی در قالب قانون نشسته تا مصوبه ای ابلاغ و صنعت بیمه در قالب مجری بلامنازع و بدون هیچ دردسری نسبت به اجرای آن اقدام کند. سوال اینجاست که آیا رسالت صنعت بیمه اجرای بسته‌های حمایتی مصوب سیستم قانون‌گذاری و دولت است و یا نقش دیگری هم دارد؟

الفباخبر- بطور مشخص پیشنهاد جنابعالی برای نقش آفرینی صنعت بیمه برای جا انداختن بیمه‌های خرد چیست؟

جرگویی  اگر به این سوال که نقش شناسایی نیازهای بیمه ای آحاد جامعه و تهیه بسته های بیمه ای متناسب با این نیازها در قالب طرح های قابل پذیرش برای عموم مردم وظیفه کیست پاسخ درستی بدهیم ، بنظرم همه چیز روشن خواهد بود.

الفباخبر- از  پاسخگویی شما سپاسگزاریم.

                                                                                                       

 

انتهای پیام


تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 فروردین ماه 1400 - 11:10
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت