عناوین مهم :
جمعه 31 فروردین 1403 17:35

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
شرایط دریافت وام ۳۰ میلیونی بانک مسکن | بخوانید این بانک مهم خارجی ایران را تحریم کرد جزئیات جدید از فروش متری مسکن در بورس فونیکس، تیگو۸ پلاگین هیبرید را راهی بازار کرد رشد ۸۱ درصدی تولید خودروی سواری توسط بخش خصوصی بزرگترین افزایش سرمایه تاریخ بورس رقم خورد حذف یارانه‌ ۳ دهک اول تکذیب شد افزایش چند برابری تعرفه اینترنت تکذیب شد افزایش ۴۵ درصدی واریزی گمرک به خزانه رونمایی از خودروی الکترونیکی شیائومی واریزی جدید برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی سقف انتقال پول در بانک‌ها چقدر است؟ ۴ جاسوس اسرائیل در ایران اعدام شدند/ موساد چه برنامه‌ای برای خرابکاری امنیتی داشت؟‌ انعکاس عملکرد بازار جهانی در بورس این نمادها صدر نشین فروش هفتگی بازار فیزیکی بورس کالا ورود دو هلدینگ بزرگ به بورس تهران اظهار نظر جدید امیرعبداللهیان درباره جنگ در غزه محموله ۳۸۵ کیلویی مواد مخدر در گمرک کشف شد آشنایی دانش آموزان با پایتون قدم اول آموزش هوش مصنوعی
پر بازدید ها
روند رسیدگی قضایی به پرونده‌های چک برگشتی تراکنش با تلفن همراه بدون کارت بانکی در۶ بانک علی آبادی درباره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟ ابلاغ سهمیه مسافری سال ۱۴۰۳ مناطق آزاد ۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم تغییر رویه شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی زیان روزانه ۱۰۰میلیاردی به صنعت مرغداری کشور تعدیل بیش از ۱۰ درصدی کارمندان تسلا نتایج اولیه کنکور دکتری منتشر شد هشدار عرضه دلار تقلبی در بازار آزاد | بخوانید تکریم رییس پیشین و معرفی سرپرست جدید اداره کل تدارکات و خدمات بانک توسعه تعاون ۵ سناریوی احتمالی اسرائیل برای پاسخ به حمله ایران تعلیق در تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان نامه همراه اول به سازمان بورس: مذاکرات با دیجی‌کالا در جریان است بررسی قیمت خودرو محبوب سایپا (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) / شاهین در بازار چند؟

سود اصلی کولبری به جیب چه کسانی می رود؟


سود-اصلی-کولبری-به-جیب-چه-کسانی-می-رود
غرب کشور با موضوعی به نام کولبری مواجه است، گروهی که برای امرار معاش مجبورند در این روزهای کرونایی از مرز عبور کرده و کالای سنگین را بر دوش خود قرار داده و به این سوی مرز بیایند.

به گزارش الفباخبربه نقل خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، هرچند کولبری از نظر قانونی از مشاغل غیرقانونی است، اما این شهروندان کاری غیر از کولبری ندارند و قرار نیست کولبری در این مناطق برچیده شود.

بیشتر بخوانید:

 

بر همین اساس پس از چند ماه از شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از مشاغل و اصناف کشور و بسته شدن مرزها به سراغ گروهی رفته‌ایم که یکی از اقشار آسیب دیده از بحران کرونا هستند.

در این روزهای کرونایی و با وجود فصل سرما و بارش برف و باران، فعالیت کولبری در مناطق مرزی سخت‌تر می‌شود. کسانی که هزاران ماسک را بر دوش حمل می‌کنند اما خودشان به دلیل نفس گیر بودن مسیر و شرایط سخت کاری نمی‌توانند ماسک استفاده کنند و هر از گاهی شاهد مبتلا شدن تعدادی از این افراد به بیماری منحوس کرونا ویروس هستیم.

با شیوع موج سوم کرونا، شاهد افزایش آمار مبتلایان به کرونا در مناطق مرزی و به ویژه استان کردستان هستیم استانی که دارای ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور همجوار است و بر اساس آمارهای غیررسمی از منابع محلی، در روز بیش از سه هزار نفر کولبر از معابر مرزی تردد می‌کنند و کالاها و اجناسی همچون لوازم صوتی و تصویر، گوشی‌های موبایل، پوشاک، لوازم آرایشی و برخی کالاهای ممنوعه را از آن سوی مرز وارد کشور می‌کنند و باوجودی که وضع درآمدی کولبران نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است، اما همچنان در این شرایط سخت، کرونا نفس کولبران را نیز می‌گیرد.

کولبران، روزانه فرسخ‌ها راه را از میان دره‌ها و صخره‌ها و مسیرهای سخت گذر عبور می‌کنند تا بتوانند کوله‌هایی که در آن سوی مرز تحویل گرفته‌اند به مقصد برسانند و دستمزد خود را دریافت کنند.

در شرایط سخت کرونایی کولبران امکان استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده را ندارند و احتمال آلوده شدن آنها به این ویروس منحوس بالا است. باری که به صورت قاچاق در اقلیم کردستان عراق تحویل می‌گیرند احتمال آلوده بودنش زیاد است، زیرا بر اساس آمارهای اعلام شده روزانه یک‌هزار نفر در اقلیم به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، بنابراین یکی از منابع آلوده شدن کولبران و مرزنشینان همین بارهایی است که به صورت غیررسمی و بدون هیچ کنترل و نظارتی وارد کشور می‌شود.

کولبران عنوان می‌کنند برخی از کولبران به کرونا مبتلا شده‌اند به خود درمانی روی آورده‌اند تا بتوانند این ویروس را نابود کنند اما شرایط زندگی و کاری آنها به شیوه‌ای است که باید برای تأمین هزینه‌های زندگی روزانه کولبری کنند و دوره درمان را به صورت کامل طی نمی‌کنند.

کوله بری شغل نیست اما مرزنشینان ناچار هستند برای تأمین هزینه‌های زندگی به شغل کاذبی همچون کولبری روی بیاورند و تمام سختی‌ها و خطرات مسیر را به جان می‌خرند تا بتوانند لقمه‌ای نان بر سر سفره خانواده تهیه کنند که گاهاً دچار نقض عضو و یا از کارافتادگی می‌شوند.

کردستان با وجودی که از ظرفیت‌های منحصر به فرد در حوزه کشاورزی، معادن و منابع آبی برخوردار است اما امروز به عنوان یکی از استان‌هایی مطرح است که دارای بیشترین آمار بیکاری در کشور است و بر اساس آمارهای رسمی زندگی و امرار معاش بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ خانوار کردستانی وابسته به مرز است و این به دلیل عدم سرمایه گذاری در بخش زیرساخت‌هاست.

امروز زندگی بخشی از مردم استان کردستان کاملاً به مرز و کولبری وابسته شده است؛ مرزی که می‌تواند یک فرصت و یک ظرفیت باشد اما امروز به عنوان یک تهدید به آن نگاه می‌کنند و به تبع آن با شیوع کرونا زندگی مرزنشینان در این روزها چندان تعریفی ندارد.

انتهای پیام


تاریخ انتشار: شنبه 09 اسفند ماه 1399 - 18:08
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت