عناوین مهم :
پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 09:04

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
افتتاح فاز دوم دداستینگ کوره‌های ذوب القائی مجتمع فولاد صنعت بناب راه اندازی کریدور سرد بندر سالیانکا کمک ۱۰ میلیارد دلاری اعراب برای توسعه انرژی پاک حقوق معلمان چند درصد افزایش یافت؟ هزینه فعالیت دولت در بازار اوراق مشارکت 76 همت شد افزایش ارزش پوند و یورو در سامانه نیما امروز 30 دی 1402 نمادهای تاثیرگذار بازار بورس امروز 30 دی 1402 فیلتر جریان نقدینگی ۳۰ دی ۱۴۰۲ بورس تهران | بخوانید رئیس کل بیمه مرکزی: خودروها و موتورسیکلت‌های بدون بیمه در لیست خاکستری قرار می‌گیرند پیام رسان تلگرام دیگر فیلتر نیست؟! یکی از بهترین محصولات صنعت بیمه، بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری است / لزوم آشنایی با بازاریابی فنی در صنعت بیمه نرخ سود بین‌بانکی چند درصد شد؟ شرایط فروش نان در سامانه جدید مشخص شد صورت‎های مالی ۹ ماهه در سامانه کدال نشان داد؛ تحقق ۱۷۰ درصد سود خالص بیمه ملت در مقایسه با مدت مشابه سال مالی گذشته آخرین مهلت ثبت نام و اسامی خودروها اعلام شد عامل چای دبش از حفره ها استفاده کرد سازمان ملل: اسرائیل هر ساعت ۲ مادر در غزه را به شهادت می‌رساند قهرمان المپیک زیر تیغ جراحان رفت تصویر اسکناس های جدید ۱۰۰ هزار تومانی
پر بازدید ها
لباس جدید پرسپولیس با مالکین جدیدش را ببینید! افتتاح ۴ پروژه در بافت و تحول در اشتغال منطقه توسط گروه مالی گردشگری برگزاری آیین تکریم و معارفه مدیران کل حراست بیمه ایران عرضه ۳۱۲ هزار تن شمش بلوم و تختال در بورس کالا جزییات و نحوه ثبت نام وام جدید بانک توسعه تعاون امارات میزبان رزمایش «پرچم صحرای 9» با مشارکت چند کشور جهان كارگاه آموزشی مطالعه و بررسی مقدماتی تجربیات سایر كشورها در حوزه ریسك‌ها و بیمه‌های سایبری توسعه هماهنگی و همکاری سازمان تأمین‌اجتماعی و دیوان عدالت اداری آخرین تصمیمات درباره روزهای تعطیلی مدارس در سال تحصیلی/ شنبه ها تعطیل می شود یا تداوم تعطیلی پنجشنبه ها؟ خرید و فروش سهام استقلال و پرسپولیس در بورس تهران افزایش سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران تایید صلاحیت مدیران عامل شرکت های بیمه در گرو اجرای مفاد آیین نامه های شورای عالی بیمه است مهلت ثبت‌نام و مبلغ وام شهریه دانشجویان اعلام شد ۳۶ میلیون خدمت آزمایشگاهی رایگان به بیمه‌شدگان در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی وام خرید خودرو؛ شرایط جدید و مبلغ وام خودرو بانک‌ها اردیبهشت ۱۴۰۳

گرانی ۲ تا ۴.۷ برابری ۲۸ قلم کالا در یک سال


گرانی-۲-تا-۴-۷-برابری-۲۸-قلم-کالا-در-یک-سال
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که قیمت ۲۸ قلم کالا از آذر ماه سال گذشته تا آذر مشابه امسال دو تا بیش از ۴.۵ برابر شده است.

به گزارش الفباخبر به نقل از ایسنا، از بین ۹۵ کالایی که تغییرات قیمت آن‌ها از آذر ماه سال گذشته تا آذر مشابه امسال منتشر شده، قیمت ۲۸ کالا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و قیمت آن‌ها بین دو تا بیش از ۴.۵ برابر شده است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به کنجاله سویای وارداتی است که قیمت آن در مدت یاد شده ۳۷۳.۹ درصد افزایش یافته و ۴.۷ برابر شده است و در کنار آن باید به جو خارجی و داخلی با ۱۱۷.۴ و ۱۱۴.۲ درصد و ذرت خارجی و داخلی با ۱۰۵.۱ و ۱۱۹.۷ درصد افزایش قیمت اشاره کرد؛ چراکه این کالاها نیز به عنوان خوراک دام و طیور بر قیمت مرغ، گوشت، تخم مرغ و لبنیات نیز تاثیرگذارند. قیمت مرغ زنده نیز در همین ماه با افزایش ۱۰۰.۶ درصدی نسبت به آذر پارسال به حدود ۱۷ هزار تومان رسیده است.

بیشتر بخوانید:

از اوایل آذر با وجود تعیین نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی برای هر کیلو مرغ،  قیمت این محصول در سطح خرده فروشی‌ها به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید که بعدا با عرضه مرغ تنظیم بازاری کنترل شد. البته اخیرا دوباره قیمت این محصول اوج گرفت و به حدود ۳۰ هزار تومان رسید. همچنین مرغداران درخواست افزایش قیمت را از ستاد تنظیم بازار مطرح کردند که با آن موافقت نشد و تصمیم گیری در این رابطه به بعد از ماه رمضان موکول شد. همچنین با وجود اینکه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار باید قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بسته بندی شناسنامه دار دارای زنجیره سرد حداکثر ۳۱ هزارتومان باشد، از میانه آذر این محصول گران‌تر از نرخ مصوب عرضه شده و اول دی ماه قیمت هر شانه تخم مرغ در خرده فروشی ها به ۴۰ هزارتومان رسید و هین وضعیت همچنان ادامه دارد.  

در این میان ۹ کالای دیگری که قیمت آن‌ها طی یک سال بیش از دو برابر شده شامل برخی میوه،  حبوبات،  برنج و روغن است؛ به‌طوری که در آذر امسال قیمت پرتقال ۱۵۵، موز ۱۲۳.۶،  قیمت حبوبات شامل  نخود، لپه، عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، به ترتیب ۱۰۸.۱، ۱۷۷.۸، ۱۸۲.۳، ۱۱۶.۲، ۱۰۹.۷ درصد و قیمت برنج هندی و برنج تایلندی نیز ۱۷۲.۹ و ۱۲۰ درصد و حلب ۱۶ کیلویی روغن نباتی معمولی ۱۲۵.۵ درصد نسبت به آذر سال قبل افزایش یافته است.

بنابراین در آذر ماه امسال قیمت هر کیلو پرتقال ۱۲ هزار و ۹۰۰، موز ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان،  هر کیلو حبوبات شامل  نخود، لپه، عدس، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی به ترتیب به ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان، ۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان، ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان، ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان و ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت برنج هندی و برنج تایلندی به ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان و ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان و و حلب ۱۶ کیلویی روغن نباتی معمولی به ۲۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

همچنین ۱۲ کالای دیگر با افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ درصد در گروه آهن آلات شامل چهار نوع تیر آهن با ۱۳۱ تا ۲۹۰ درصد، دو نوع میلگرد با ۱۴۸.۸ و ۱۵۱ درصد، ورق سیاه با ۱۹۹.۳ درصد، دو نوع سیم با ۱۴۲ و ۱۵۱.۷ درصد و همچنین لاستیک پراید، پژو و سمند با ۱۰۱.۸، ۱۰۱.۴ و ۱۰۵ درصد افزایش قیمت قرار دارد.

۲۳ کالا بیش از ۵۰ درصد گران شدند

در این میان ۲۳ کالا هم بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها برنج پاکستانی باسماتی به ۹۸ درصد،  سبوس گندم با ۹۹، تخم مرغ با ۸۰.۸ درصد، گوشت مرغ با ۹۳.۱، شیر خام درب دامداری با ۶۵.۶ درصد، شکر بسته یندی و کیلویی با ۵۳.۸ و ۶۷.۷، قند شکسته با ۶۰.۷، تن ماهی با ۷۰.۱،  کره پاستوریزه با ۹۱.۷، روغن نیمه جامد ۵.۴ کیلویی با ۶۹.۶،  سیب با زرد با ۸۶.۳ و پیاز با ۷۰ درصد بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است؛ بنابراین در آذر امسال قیمت هر کیلو برنج پاکستانی باسماتی ۲۴ هزار و ۵۰۰،  سبوس گندم ۳۲۰۰، تخم مرغ ۱۷ هزار و ۳۰۰، گوشت مرغ ۲۴ هزار و ۶۰۰، شیر خام درب دامداری ۴۴۰۰، شکر بسته بندی و کیلویی ۸۵۰۰، قند شکسته ۱۰ هزار و ۴۰۰، تن ماهی ۲۴ هزار و ۶۵۰،  کره پاستوریزه ۸۶۰۰، روغن نیمه جامد ۵.۴ کیلویی ۵۹ هزار و ۲۰۰،  سیب ۱۳ هزار و ۵۰۰ و پیاز ۷۱۰۰ تومان شده است.

انواع لاستیک، سیمان، گچ سفید، لاستیک کامیون و اتوبوس، یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی تولید داخل از جمله دیگر کالاهایی است که قیمت آن‌ها بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

از بین مهم‌ترین کالاهایی که در مدت یاد شده کمتر از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشتند هم می‌توان به برنج طارم اعلا و داخلی هاشمی با حدود ۴۶ رصد، ماکارونی ۷۰۰ گرمی با ۴۵.۷ درصد، سیب زمینی با ۳۰.۷ درصد، گوشت گوسفندی و گوساله با ۲۳.۷ و ۲۵.۴ درصد، گوسفند و گوساله زنده با ۲۴.۸ و ۳۲.۴، ماست پاستوریزه ۹۰۰ گرمی و ماست ۲.۵ کیلویی کم چرب با حدود ۳۷.۱ و ۲۹.۷، شیر استریل پاکتی با ۴۰.۴، شیر بطری یک لیتری با ۲۵.۸، پنیر ۵۲۰ گرمی با ۴۵.۳، انواع چای خارجی با ۳۸.۱ و ۳۹.۲ درصد، انواع روغن مایع با ۱۵ تا ۲۴، انواع صابون، مایع ظرفشویی و دستشویی و پودر با ۱۸ تا ۳۰ درصد، کاغذ روزنامه وارداتی با ۲۳.۶ درصد، روغن موتور با حدود ۳۰ درصد و آرد صنف و صنعت با ۲۲.۸ درصد افزایش قیمت اشاره کرد.

در این میان در مدت یاد شده قیمت هیچ کدام از کالاها نسبت به سال گذشته کاهش نداشته است.

 

 

 

انتهای پیام


تاریخ انتشار: شنبه 09 اسفند ماه 1399 - 15:56
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک سپه بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت