عناوین مهم :
سه‌شنبه 28 فروردین 1403 10:55

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
قفل واردات خودروهای کره‌ای شکسته شد؟ بازار پر نوسان فلزات آهنی در 2023/ ۲۰۲۳ بیشترین رشد قیمت طلا کشورهای همسایه چقدر کالای ایرانی می خرند؟ مبالغ پیشنهادی جریمه رانندگی اعلام شد؟ خطر کسری بودجه برای دلار / شاخص خودرو روی حمایت زمان‌بندی عرضه های بورس کالا اعلام شد برنامه های صنعت بیمه در چارچوب تخصص گرایی پیش می رود مجلس با حساسیت ویژه ای لوایح دولت در خصوص صنعت بیمه را بررسی خواهد كرد مجلس با تمام قوا در كنار صنعت بیمه است برگزاری مراسم تقدیر از نمایندگان بیمه پاسارگاد شعبه ارومیه (اشخاص) – سازمان فروش کد ۹۴۰ راه اندازی نسخه های جدید سامانه های آماری و هوش تجاری در بیمه ایران یزدان‌دوست: موفقیت‌های بیمه ملت در سال جدید فراتر از انتظار خواهد بود/ تاکید بر ارائه محصول جدید به بازار اهدای جوایز برندگان مسابقه عمر و سرمایه‌گذاری «آفرین ساز» بیمه دی، گواهینامه‌ی ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را دریافت کرد نتایج حاصل از داده ها باید منجر به اصلاح فرآیند های خدمت رسانی گردد حضور بیمه سرمد در اولین رویداد تامین مالی نوآوری و فناوری حمایت موثر بیمه سرمد از صنعتگران استان قزوین بازدید وزیر کار از غرفه بیمه ملت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد افزایش سرمایه در بانک پارسیان
پر بازدید ها
حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد طرح برخورد با ناهنجاری اجتماعی از امروز آغاز شد بازداشت عامل سرقت مسلحانه از یک سوپرمارکت در ولنجک اولویتهای پژوهشی سال 1403 پژوهشکده بیمه خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۲۷ فروردین؛ اصلاح مواد دیگری از لایحه تجارت عرضه انواع محصول در بورس کالا امروز 25 فروردین *کارخانه جدید احیاء استیل فولاد بافت راه‌اندازی می‌شود* بررسی ساخت نیروگاه‌ سدهای خداآفرین و قیزقعله‌سی آیا اتباع خارجی در ایران می‌توانند گواهینامه داشته باشند؟ خبر مهم بانک مرکزی در مورد حذف کارت‌های بانکی افزایش عرضه دام با گرم شدن هوا دریافت وام ۳۰۰ میلیون تومانی بدون سود بانک صادرات براندازی بانک‌ها با هوش مصنوعی نقش شرکت نفت و گاز کارون در افزایش تولید مناطق نفت‌خیز جنوب خوردن چند عدد تخم مرغ در هفته مجاز است؟

استقراض شبانه رکورد شکست


استقراض-شبانه-رکورد-شکست
در هفته پایانی بهمن، بانک مرکزی در قالب بازار باز با خرید 70 درصد اوراق پیشنهادی بانکها موافقت کرده که بالاترین درصد پذیرش در تمام زمستان بوده است. استقراش شبانه نیز رکورد دیگری را در این مدت به ثبت رساند.

به گزارش الفباخبربه نقلاقتصاد نیوز ،در هفته گذشته 4 اتفاق در جریان مدیریت نقدینگی از سوی بانک مرکزی رخ داد.

بیشتر بخوانید:

نخست: پذیرش اوراق بانک ها از سوی بانک مرکزی به بالاترین حد در زمستان سال جاری رسید

دوم: اعتبارات قاعده مند که به استقراض شبانه بانک مرکزی به بانکها اطلاق می شود نیز رکورد دو ماه اخیر را کسب کرد.

سوم: حجم مداخله بانک مرکزی نیز در این دو بازار به بالاترین حد در فصل جاری تا ابتدای اسفند رسید.

چهارم: نرخ سود موزون که حاصل مداخله بانک مرکزی در جریان عملیات بازار باز و بازار بین بانکی است به بالاترین حد خود در 60 روز منتهی به ابتدای اسفند رسید.

 
 

گزارش عملیات بازار باز در آخر بهمن

عملیات بازار باز در آخرین هفته بهمن همانند هفته قبل به جهت مقدار انبساط و انقباض تراز بود با این تفاوت که خط تراز هفته گذشته در سطحی کشیده شد که به جهت مقداری دو برابر هفته ماقبل خود بود. با توجه به اینکه انقباض نقدینگی در بازار باز ناشی از اعتبارات تزریق شده در دو هفته قبل است می توان گفت بسط نقدینگی در هفته آخر بهمن دو برابر بسط نقدینگی در هفته سوم بوده است.

اتفاق مهم دیگری که در  هفته آخر به وقوع پیوست حجم بالای اعتبارات قاعده مند بوده که رکورد زمستانی را در این حوزه به ثبت رسانده است. این رقم با ارزش 21 هزار و 410 میلیارد تومان بیشینه تزریق نقدینگی در بازار شبانه در کل زمستان بوده است. در واقع این میزان استقراض شبانه نشان از عطش نقدینگی در بازار بین بانکی دارد. بانک مرکزی ناچار شده است با هدف پوشش تقاضا و جلوگیری از افزایش نرخ سود 21 هزار میلیارد تومان نقدینگی در قالب اعتبارات قاعده مند(استقراض شبانه) به این بازار تزریق کند.

عملیات بازار باز و بازار بین بانکی از آن جهت مهم هستند که هر دو بازار در راستای کنترل قیمت پول، مقدار نقدینگی و  نیل به نرخ تورم هدف طراحی شده اند. به عبارت دیگر کارکرد بهینه این بازارها با چند واسطه، تاثیری مستقیم را بر قدرت خرید آحاد جامعه خواهد گذاشت.

 

انتهای پیام


تاریخ انتشار: شنبه 02 اسفند ماه 1399 - 20:25
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت