عناوین مهم :
جمعه 10 فروردین 1403 15:57

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه بین المللی کتاب | ببینید اولین محل فروش متری مسکن در بور س مشخص شد شوک کاهشی دلار به بازار سکه /پیش بینی قیمت سکه امروز رشد ۲۷درصدی ورودی آب به سدهای کشور/ پرشدگی سدها ۶۵درصدی شد بیمه مرکزی و اندیشکده سیاست‌پژوهی منابع انسانی اسماء توافق‌نامه همکاری امضا کردند بیمه ایران گواهینامه و تندیس طلایی ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان را گرفت اقدام قابل تقدیر بیمه آرمان در تجلیل از مدیر عامل پیشین زمستان گرم و پر سود برای بیمه پاسارگاد بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو، از تداوم ریزش قیمت‌ها در این بازار حکایت دارد قیمت خودرو جدید هیوندای فقط 400 میلیون تومان این خودرو را بی دردسر ثبت نام کنید، امسال تحویل بگیرید بازگشت پر قدرت بازار سرمایه به مدار سبز اولین محل فروش متری مسکن در بورس مشخص شد ترس و وحشت در بورس /پیش‌بینی بازار سهام امروز هشدار؛ این استان در وضعیت خطرناک قرار گرفت مشهد مقدس میزبان همایش فصلی بیمه دی بازار میوه در مسیر کاهش قیمت انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بیمه سرمد و صندوق توسعه فناوری‌های نوین لزوم تشکیل کمیته مشترک گمرک و بانک مرکزی
پر بازدید ها
برخورد هولناک کشتی با یک پل عظیم در امریکا حادثه آفرید چرا زیر پای مدیرعامل راه آهن را خالی می کنند اعلام محدودیت‌های ترافیکی جاده‌ها در نیمه دوم تعطیلات نوروزی بازار شکلات تلخ شد برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اعلام شد پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ | ۴۰۲۴ متقاضی مسکن روستایی در این استان به بانک معرفی شد سورپرایز بانک مهر ایران برای متقاضیان وام فوری ۵۶ قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت افزایش قیمت کاکائو به بالای 9000 دلار نحوه دانلود همراه بانک سپه ملی و توسعه تعاون برای آیفون مدیر عامل جدید بزرگترین شرکت بیمه سطح کشور کیست؟ قیمت گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون /قیمت ارزان‌ترین و گران‌ترین گوشی‌های محبوب بازار حجم معاملات بورس کالا از ۱۵۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ گذشت بیشترین سود سپرده در این بانک پرداخت می شود

افزایش ساخت‌وسازهای غیرمجاز در بانه


افزایش-ساخت-وسازهای-غیرمجاز-در-بانه
افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز و خارج از محدوده شهری در چند سال گذشته در حریم رودخانه‌ها و اراضی ملی و دولتی باعث شده اصول شهرسازی در بانه با مشکل مواجه شود و همه شهروندان به طور یکسان از خدمات رفاهی بهره‌مند نشود که این موضوع به پاشنه آشیلی برای تحقق اصول شهرسازی تبدیل شده است.

به گزارش الفباخبربه نقل اخبار ساختمان، بهره‌مندی از خدمات رفاهی مانند مراکز آموزشی، ورزشی و تفریحی از حقوق اولیه همه شهروندان است و با الحاق محلات جدید به محدوده شهری این کاربری‌ها تعریف می‌شود اما احداث ساخت و سازهای غیرمجاز در برخی از محلات بانه و زمین‌های خارج از محدوده باعث شده شهروندان به طور یکسان از خدمات بهره‌مند نشوند و اصول شهرسازی با مشکل مواجه شود.

در ۲ دهه اخیر با توجه به تجاری بودن بانه به یکی از شهرهای مهاجر پذیر استان تبدیل شده و این موضوع باعث افزایش ساخت و سازها در حاشیه شهر و حریم رودخانه ها شده است.

در سال ۹۵ براساس نیاز شهر ۴۳۰ هکتار به محدوده شهر بانه اضافه شده اما این افزایش محدوده باعث رفع نیاز مردم شهرستان نشده است، در عوض نیاز به مسکن، زمینه تخلف را برای افراد سودجو و دلالان فراهم کرده و از طرف دیگری ادارات خدمات رسان با ارائه انشعابات موقت با این روند افزایش همراهی کردند.

شیب نزولی ساخت و سازهای غیر مجاز در بانه

در راستای بررسی ساخت و سازهای غیرمجاز بانه کمیسیون بررسی ساخت و سازهای غیر مجاز این شهرستان روز پنجشنبه تشکیل جلسه داد و مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان در این جلسه گفت: با اقدامات انجام شده در زمینه کنترل ساخت و سازهای غیر مجاز روند رشد این ساخت و سازهای کاهش یافته و شیب نزولی در پیش گرفته که این موضوع امیدوار کننده است.

جمشید اسدی افزود: مهمترین اهداف کنترل ساخت و سازهای غیر مجاز مراقب از افرادی است که این ساخت و سازهای را ایجاد کرده و مراقب از عموم شهروندان است.

وی با اشاره به وقوع زلزله های بیش از چهار ریشتر در بانه اظهار داشت: در ویرایش چهارم آیین نامه ۲۸۰۰ بانه از منطقه با خطر زیاد به منطقه با خطر بسیار زیادی تغییر یافته که موضوع نشان از شکل گیری تحرکات در زمینه احتمال وقوع زلزله است و باید از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان اضافه کرد: در آیین نامه ۲۸۰۰ با تغییر پهنه بندی تذکر جدی داده شد که باید مانع از قانون گریز مردم و از بروز مشکلات جلوگیری شود و تصرف کوچه و معابر توسط افراد سودجو و دلالان جلوگیری کنیم.

اسدی با بیان اینکه فرهنگ ساخت و ساز مجاز تاکنون در جامعه نهادینه نشده است، گفت: هزینه جریمه ساخت و ساز غیر مجاز کمتر از هزینه نظام مهندسی ساختمان بوده که این مهم باعث قانون گریزی برخی از شهروندان شده است.

وی ادامه داد: از سال ۹۰ تاکنون تمام کاربری های عمومی به نام شهرداری است و این نهاد از تغییر کاربری این زمین منع شده در صورت تغییر براساس نظر مدیران استانی و شهرستانی در راستای منافع شهر و شهرداری انجام شد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان یادآور شد: اکیپ پلیس ساختمان از افراد مورد تایید و گزینش شده است و با مشورت فرماندار شهرستان انتخاب و به کارگیری شوند.

وی اظهار داشت: ساخت و سازهای بانه به لحاظ شهرسازی با مشکل مواجه است اما به لحاظ سازه ای کمترین مشکل را دارند که این نشان از مشاوره‌های پشت پرده مهندسین است که باید در کمیسیون ماده ۱۰۰ بحث تبصره هفت و برخورد با مهندسین فعال شود.

اسدی گفت: باید ۲۲۰ هکتار اراضی ملی و دولتی در محدوده ۴۳۰ هتکار الحاقی شهر تعیین تکلیف شود چراکه باعث سردرگمی می شود و ارگان‌های مرتبط باید در زمینه اراضی خارج از محدوده با شهرداری همکاری کنند و مطابق قانون حفظ اراضی و باغی عمل شود.

۶۰ درصد ساخت و سازهای بانه غیر مجاز است


فرماندار بانه در این جلسه با بیان اینکه ۶۰ درصد ساخت و سازهای بانه غیر مجاز است، گفت: سال گذشته ۵۰۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز انجام شده در حالی که برای ۲۶۰ مورد پروانه ساخت صادر شده است و در خوشبینانه ترین حالت ۶۰ درصد ساخت و سازها غیر مجاز و ۴۰ درصد مجاز در بانه احداث شده است.

اسماعیل رستم پور افزود: بانه به عنوان پایلوت استان در بحث ساخت و سازهای غیرمجاز انتخاب شده با توجه به اینکه ساخت و سازهای زیادی در حریم بستر رودخانه ها و عرصه منابع طبیعی و اراضی کشاورزی وجود داشته نیاز به همکاری و هماهنگی بیشتر ادارات متولی است.

وی با بیان اینکه با ایجاد این شرایط تعامل بیشتری بین دستگاه های خدمات رسان شکل گرفته افزود: قانون چهارچوبی را برای ساخت وسازها مشخص کرده که باید با جدیت این موضوع پیگیری شود که با تلاش دستگاه‌های متولی تاکنون ۲۵ درصد موفقیت در زمینه کنترل ساخت و سازهای غیر مجاز حاصل شده است.

وی پلیس ساختمان را مانعی برای ساخت و سازهای شهرستان عنوان کرد و اظهار داشت: تاکنون سه مرحله پلیس ساختمان بانه تغییر کرده و تاحدودی ساخت و سازهای غیر مجاز کنترل و ساماندهی شده است.

رستم پور گفت: در راستای کاهش تخلفات ساخت و ساز، جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ حدود پنج برابر افزایش یافته است و صدور پروانه ساخت و ساز ۲۰ درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: افزایش قیمت و کمبود زمین در شهرستان باعث شده که سود جویان به اراضی ملی و کاربری های مغایر طمع بیشتر داشته باشند که بیشترین تخلفات مربوط به کاربری های مغایر بویژه آموزشی و ورزشی است.

فرماندار بانه اظهار داشت: این شهرستان به لحاظ زلزله خیزی در موقعیت خطر خیلی زیاد قرار دارد که در صورت ادامه این ساخت و سازها در صورت وقوع هر گونه حوادث طبیعی با مشکلات جبران ناپذیری مواجه خواهیم شد.

وی افزود: در برخی از موارد برای یک ساختمان ۲ نقشه یکی برای صدور پروانه و یک نقشه هم برای احداث ساختمان تعریف شده و در برخی موارد افرادی به زمین همسایه خود تعرض کردند.

رستم پور با اشاره به تبعات اجتماعی تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز یاد آور شد: در مراحل اولیه ساخت و ساز غیر مجاز باید برخوردهای قانونی انجام شود و از بازخوردهای اجتماعی بعدی جلوگیری کنیم و ساخت تا ساخت و سازها کنترل و اصول شهرسازی رعایت شود.

امسال ۲۷۸ پروانه ساختمانی در بانه صادر شد

سرپرست شهرداری بانه در این جلسه گفت: در سال گذشته ۲۳۹ مورد پروانه ساختمانی و امسال تاکنون ۲۷۸ مورد پروانه ساختمانی صادر شده و در زمینه آرا صادره در کمیسیون ماده ۱۰۰ در سال گذشته ۹۷۱ مورد و امسال ۷۶۲ مورد رای صادر شد.

سروه قادرخانزاده افزود: کل آراء صادره فاقد پروانه سال گذشته ۵۶۱ مورد و امسال ۵۴۶ مورد وجود داشته و در سال گذشته ۱۵۶ مورد و امسال ۱۲۲ رای تخریبی صادر شد.

وی با اشاره به جرائم ساخت و سازهای غیر مجاز اظهار داشت: سال گذشته ۱۳۰ میلیارد ریال جریمه و امسال تاکنون ۹۰ میلیارد ریال جریمه برای متخلفین ساخت و سازهای غیر مجاز در نظر گرفته شد.

سرپرست شهرداری بانه ادامه داد: برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز امسال تاکنون ۷۰ مورد پلمب شده که ۱۵ مورد عوارضات را پرداخت کرده و مابقی در کمیسیون ماده ۱۰۰ در حال پیگیری است.

وی گفت: در برخی از موارد ادارات خدمات رسان به ساخت سازهای غیرمجاز انشعاب غیر دائم واگذار می‌کنند در ماده پنج قانون عنوان شده در صورت حکم قلع ساختمان باید ادارات خدمات رسان نسبت به قطع انشعابات اقدام کنند.

قادرخانزاده با اشاره به آمادگی شهرداری بانه برای کنترل ساخت و سازهای غیر مجاز افزود: در برخی از محله ها انشعابات فرعی نیز وجود دارد که علی‌رغم تاکید به جمع آوری این انشعابات تاکنون اقدامی در این زمینه در ادارات خدمات رسان انجام نشده است.

وی اظهار داشت: بر اساس گزارش ماده ۵۶ در ۴۳۰ هکتار الحاقی به شهر ۲۲۰ هکتار ادعای مالکیت اراضی ملی و دولتی شده که حفظ و حراست از این زمین ها یکی از مشکلات مهم شهرداری است که باید تکلیف این زمین ها مشخص شود.

کاهش ۵۰ درصدی هزینه صدور پروانه ساختمانی

رییس شورای اسلامی بانه گفت: برای صدور پروانه ساختمان های که قبل از سال ۹۶ احداث شده به منظور انجام روال قانونی ۵۰ هزینه ها کاهش دادیم ودر موارد دیگر ۲۰ درصد تخفیف دادیم.

ناصر محمودی افزود: از سال ۹۵ تاکنون صدور پروانه ساختمانی سه برابر شده اما در افزایش ۴۳۰ هکتار الحاقی به محدوده شهر ضوابط خاصی تعریف نشده بیشتر مشکلات در ساخت و سازهای وجود ۲ نقشه ساختمانی است.

وی یاد آور شد: باید در بازنگری طرح جامعه مشکلات ساخت و سازها به صورت جدی بررسی شد و اعضای کمیسیون ماده صد اضافه ساخت ساختمان های که پروانه ساخت دارند و ساختمان های بدون پروانه صد درصد محاسبه می شود که برای ساختمان های دارای پروانه تخفیف قائل شوند.

محمودی افزود: باتوجه به اینکه شهرستان بانه در بحث زلزله در منطقه خطر بسیار زیاد واقع شده باید در زمینه استاندارد و قانونمند کردن ساخت سازها با مجوز فرهنگ سازی شود.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است

بیشتر بخوانید:

انتهای پیام


تاریخ انتشار: پنج‌شنبه 02 بهمن ماه 1399 - 20:48
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت