عناوین مهم :
جمعه 10 فروردین 1403 09:00

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
نماد معاملاتی خبهمن پرمعامله‌ترین سهم بازار شد اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص مشکل سامانه کدال خدمات‌دهی نوین بانک ایران‌ زمین بدون مراجعه حضوری شعبه ایران‌زمین بانک اقتصادنوین در تهران جابه جا شد اپلیکیشن «دی‌جت» بانک دی به‌روز رسانی شد وصول 5 هزار میلیارد ریال مالیات قوانین گمرک برای واردات کالا مشخص شد از فعالیت های صنعتی و تعاونی استان قزوین حمایت می کنیم حمایت همه جانبه بانک کشاورزی از تولید کنندگان طلای سرخ مجوز واردات خودرو در راستای نوسازی ناوگان خودرویی پلیس است آغاز دور جدید فروش خودروهای وارداتی هفته اول دی اینترنت آزاد می‌شود سازمان برنامه بودجه به دنبال حذف یارانه سوخت تحویلی به ایرلاین‌هاست فعال بودن تمام دستگاه‌های کارت خوان در اتوبو‌س‌ها/ ممنوعیت دریافت وجه نقد در صورت خرابی دستگاه‌های کارتخوان اتوبوس یک جلسه محرومیت برای سپاهان ناسا: ارتباط ویدئویی با اعماق فضا برای اولین‌بار امکان‌پذیر شد تحول ساختاری بانک صادرات ایران پس از افزایش سرمایه سرعت بیشتری خواهد یافت عرضه های بورس انرژی امروز 29 آذر 1402 | بخوانید درخواست پاداش ۳۰ میلیارد تومانی برای کارکنان شهرداری تهران
پر بازدید ها
برخورد هولناک کشتی با یک پل عظیم در امریکا حادثه آفرید چرا زیر پای مدیرعامل راه آهن را خالی می کنند خبرمهم درباره قانون بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ | ۴۰۲۴ متقاضی مسکن روستایی در این استان به بانک معرفی شد قیمت جدید دلار اعلام شد (۷ فروردین ۱۴۰۳) معرفی عناصر و نمادهای هویت بصری اسلامی قطر: امیدواریم قطعنامه شورای امنیت به آتش‌بس دائم منجر شود سورپرایز بانک مهر ایران برای متقاضیان وام فوری جنجال شکایت پرسپولیس از سه ستاره استقلال تمامی ندارد افزایش قیمت کاکائو به بالای 9000 دلار ۵۶ قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت مدیر عامل جدید بزرگترین شرکت بیمه سطح کشور کیست؟ قیمت گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون /قیمت ارزان‌ترین و گران‌ترین گوشی‌های محبوب بازار حجم معاملات بورس کالا از ۱۵۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ گذشت

در ایران به بخش خصوصی متوسط بهایی داده نمی شود


در-ایران-به-بخش-خصوصی-متوسط-بهایی-داده-نمی-شود
یک اقتصاددان گفت: هزینه مالی برای تولیدکننده ایرانی بسیار بالا است. بهره بانکی بالا از دیگر موانع بخش خصوصی خرد در ایران که باعث می شود افراد از تولید صرف نظر کرده و در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند.

خبرنگار اقتصادی الفباخبر گفت و گویی با احسان سلطانی، اقتصاددان در رابطه با موانع رشد بخش خصوصی در کشور داشته که به شرح ذیل است.
احسان سلطانی بیان کرد: بزرگ ترین مانع برای رشد بخش خصوصی واحدهای وابسته به قدرت هستند. این واحدها دارای اطلاعات خالص هستند و مانع از رشد بخش خصوصی در کشور می‌شوند. برخی از گروه ها نیز در سایه اتصال به قدرت رشد می کنند.

بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: ما در رشد بخش خصوصی یک مشکلی داریم که به آن مشکل میانه متوسط می‌گویند. همه بنگاه‌های بزرگ از ابتدا واحدهای کوچک و خرد بودند و تحت تاثیر عواملی رشد کردند.
این اقتصاددان افزود: در کشور ما در این 40 سال بخش خصوصی نتوانسته رشد کند. واحدهای بخش خصوصی ابتدا خرد و کوچک یعنی واحدهای تک نفره یا فامیلی هستند بعد به واحدهای کوچک 20 نفره تبدیل می‌شوند سپس به واحدهای متوسط تقریبا 50 نفر و 300 نفر و در نهایت واحدهای بزرگ تشکیل می شوند.


سلطانی مطرح کرد: در دنیا واحدهای متوسط قوی وجود دارند که نقش پررنگی در اقتصاد دارند. اما در ایران واحدهای متوسطه نقش کمرنگی دارد. ما در کشور دچار شکاف دوره متوسط هستیم. بخش میانه در ایران بخش گمشده است.
وی گفت: ما تعداد زیادی واحدهای کوچک داریم به اضافه واحدهای بزرگ قدرتمندی که عمدتا خصولتی هستند. بنابراین عاملی که مانع بخش خصوصی می شود شکاف در بخش بنگاه‌های متوسط است.
این اقتصاددان درعلل ناکامی واحدهای متوسط تصریح کرد: شوک‌های ارزی و قیمتی کمر بخش خصوصی متوسط را می شکند. در این 10 سال شاهد این بودیم که واحدهای دولتی و خصولتی وابسته به قدرت در تحریم‌ها قوی تر شده اند. این دسته با وجود تحریم ها ارزش سهام ، سود و منابع درآمدی شان افزایش پیدا می کند چرا که از پشتیبانی دولت ها برخوردار هستند. اما واحدهای کوچک از این شرایط برخوردار نیستند و با تحریم‌ها شکننده می‌شوند.
سلطانی گفت: علت دیگر ناکامی واحدهای متوسط، بخش بزرگ خصولتی است. خصولتی ها همیشه به عنوان یک عامل بازدارنده به صورت مستقیم و غیر مستقیم مانع رشد این بخش هستند.
وی بیان کرد: از شرکت ‌های بزرگ مانند فولادی‌ها، معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها در کشور ما بسیار مراقبت می‌شود و در دولت و مجلس متولی دارند. اما بنگاه‌های کوچک و متوسط متولی ندارند. پیشنهاد تأسیس یک سازمان برای واحدهای خصوصی خرد بدون نتیجه ماند.


این اقتصاددان تصریح کرد: هزینه مالی برای تولیدکننده ایرانی بسیار بالا است. بهره بانکی بالا از دیگر موانع بخش خصوصی خرد در ایران که باعث می شود افراد از تولید صرف نظر کرده و در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند.
سلطانی گفت: یکی از موانع تولید مالیات و مالیات بر ارزش افزوده از بنگاه‌های کوچک و پایین دست است. برای مثال قیمت هایی که بنگاه های خصولتی تولید کننده فولاد به داخلی‌ها می دهند 10 تا 20 درصد گران تر از قیمت محصول خارجی است. چرا که از خارجی‌ها مالیات ارزش افزوده گرفته نمی شود اما تولید کننده داخلی باید بپردازد. همین مالیات باعث تفاوت قیمت 15 درصدی و مانعی برای صنعتگران می شود.
این اقتصاددان در پایان گفت: بخش خصوصی خرد با هزینه مواد اولیه و هزینه سرمایه مواجه است و دولت و مجلس این گروه ها را فراموش کردند.

 

 

انتهای پیام


تاریخ انتشار: سه‌شنبه 23 دی ماه 1399 - 13:53
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت