عناوین مهم :
پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 15:08

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
توافق باشگاه استقلال با اسپانسر همراه اول شایعه ای بیش نبود این ۵ داور لیگ برتری مهمان لیگ یک شدند امضای تفاهمنامه همکاری بانک سینا و هلدینگ برق و انرژی صبا تجلیل بانک صادرات ایران از مقام معلم در 10 مدرسه تهران افتتاح باجه بانکی پارک علم و فناوری با حضور مدیرعامل پست بانک ایران و رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات ۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی توسط بانک توسعه تعاون پرداخت شد هشدار بانک مرکزی در خصوص صرافی های رمز ارزها اظهارات جنجالی سفیر باکو در اسرائیل وزیر کشور: اولویتی مهم‌تر از انتخابات ۱۴۰۲ وجود ندارد ماجرای عجیب نبود پرچم ایران در مراسم انعقاد قرارداد نفتی با عراق | بخوانید امضای تفاهم‌نامه همکاری شرکت آب منطقه‌ای تهران با اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران کارگاه آموزشی ویژه سرگروه های آموزشی و جمعی از دبیران آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد حضور مدیرعامل و معاونان بانک رفاه در بیمه میهن صدور گواهینامه مدیریت ریسک ISO 31000 بیمه تجارت‌نو انتخابات هیئت رئیسه شورای هماهنگی استان بوشهر مسیر شغلی بیمه از نگاه مدیرعامل بیمه تعاون در نشست مدیران بیمه سرمد تأکیدشد؛ ارائه خدمات مطلوب و جلب رضایت مشتریان قیمت خودرو امروز ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / منتظر ریزش قیمت خودرو باشیم؟ + جدول بلاتکلیفی جدید برای متقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه
پر بازدید ها
برگزاری آیین تکریم و معارفه مدیران کل حراست بیمه ایران امارات میزبان رزمایش «پرچم صحرای 9» با مشارکت چند کشور جهان توسعه هماهنگی و همکاری سازمان تأمین‌اجتماعی و دیوان عدالت اداری نصف قیمت ماشین بخر! قسطی با 50 درصد پیش‌پرداخت وام خرید خودرو؛ شرایط جدید و مبلغ وام خودرو بانک‌ها اردیبهشت ۱۴۰۳ واکنش بانک شهر بعد از خرید پرسپولیس | ببینید شرایط و نحوه دریافت وام کارتخوان بانک ملت مهمترین ماموریت های بانک شهر تشریح شد مدیرعامل تامین اجتماعی سن جدید بازنشستگی را اعلام کرد توسعه پایانه‌های مرزی و افزایش پروازها میان ایران و پاکستان تعرفه‌های خدمات دارویی ابلاغ شد تصویب اساسنامه بیمه آرمان بیت کوین به قیمت جدید رسید/ ۶۶ هزار و ۴۶۹.۳۲ دلار تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در فروردین ۱۴۰۳ پایداری منابع، مهم‌ترین اولویت سازمان تأمین‌اجتماعی

نمایش آنلاین قیمت خودور باید بر اساس ضوابط خاص باشد


نمایش-آنلاین-قیمت-خودور-باید-بر-اساس-ضوابط-خاص-باشد
یک استاد دانشگاه گفت: دولت به کمک پلیس فتا و راهنمایی و رانندگی ضوابطی را برای کنترل و نظارت بر سایت های اعلام آنلاین قیمت خودرو اعمال کند.

خبرنگار اقتصادی الفباخبر گفت وگویی با امیرحسین کاکایی، استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو داشته که به شرح ذیل است.
کاکایی بیان کرد: حذف قیمت خودرو از سایت اساسا کار اشتباهی بود و باعث سردرگمی بیشتر مردم شد. وقتی که قیمت‌ها را از سایت ها برداشتند باز هم شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. اصولا در قرن 21 این ممنوعیت‌ها هیچ فایده ای ندارد.

بیشتر بخوانید:


وی افزود: در بحث نمایش آنلاین قیمت خودرو بعضی گفتند که بازی با اعداد باعث هیجان زدگی بازار می شود. لازم به یادآوری است که قبل از دوران اینترنت بازاری‌ها همیشه با بازی‌هایی سعی در افزایش قیمت خودرو داشتند. بنابراین فضای مجازی را نمی‌توان با محدودیت کنترل کرد.
این استاد دانشگاه ضمن ارایه پیشنهاد، ادامه داد: برای این که فضای مجازی عاملی برای هیجان مضاعف نشود می توانستند برای سایت های معتبر این قانون را درنظر گیرند که هر قیمتی که تمایل دارند را بگذارند اما قیمتی که در نهایت یک خودرو به فروش رفته را نیز درج کنند. اتصال به سامانه های مرکزی خرید و فروش اینترنتی که توسط پلیس تعریف می شد و همچنین صدور مجوز برای ماشین های فروخته شده توسط نیروی انتظامی و راهنمایی رانندگی برای درج در سایت باعث کنترل اوضاع و شفافیت برای مردم می شد.


کاکایی گفت: به طور کلی آزاد کردن اعلام قیمت خودرو در سایت ها اقدام خوبی است. چرا که شفافیت لازمه بازار صحیح است. ولی همچنان تأکید می کنم این سایت ها باید طبق ضوابط کار کنند. همیشه فرصت سواستفاده است. به کمک قانون گذاری و نظارت صحیح توسط دولت و پلیس فتا دست سوداگران از این گونه بازارها کوتاه می شود.
وی در رابطه با اثر رفع تحریم ها بر صنعت خودرو گفت: اولین صنعتی که از رفع تحریم‌ها وانعقاد برجام استفاده کرد صنعت خودرو بود. هنوز برجام امضا نهایی نشده بود که قرارداد خودروسازها امضا شد. به محض امضا قراردادها 400 میلیون دلار توسط پژو و سیتروئن سرمایه گذاری شد. اگر تحریم ها دوباره شروع نمی شد صنعت خودرو وضعیت بهتری داشت. 5 خودروساز بین‌المللی خودروهای جدید به ایران می آوردند. 30 خودروساز داخلی حدود 50 مدل خودرو مونتاژی جدید وارد بازار می کردند و بیش از 5 مدل خودرو داخلی طراحی و تولید می شد.


این کارشناس صنعت خودرو گفت: کشور در سال های 91 و 92 حرکت های بزرگی برای داخلی سازی و توسعه فناوری ها آغاز کرد. شرکت های قوی داخلی می توانستند وارد رقابت در عرصه بین الملل شوند. این ها می توانستند صادرات داشته باشند و مسیر تکنولوژیک خود را از طریق همراهی با شرکت های خارجی توسعه دهند.
کاکایی تصریح کرد: در سه سال اخیر قطعه سازان کارهای سنگینی برای خروج از وابستگی به خارجی ها انجام دادند. این اقدامات اخیر تا به نتیجه برسند طول می کشد. در اینجا مفهوم نهادینه سازی، داخلی سازی باید مطرح شود. در دوران تحریم ها به اقتصادمقاومتی توجه کردند و سرمایه گذاری و ریسک کردند. بنابراین وقتی که تحریم ها برداشته شود دولت باید نظام یافته ارتباطات خود را با سطح جهانی برقرار کند و در عین حال مراقب حرکت هایی که درحال حاضر در زمینه های سنسور، ایربگ، ecu شده باشد. دولت باید با برنامه ریزی درست آماده رقابت پذیری در سطح جهان باشد.


وی افزود: طبیعی است که شاهد افت قیمت ها باشیم. البته کلمه پایین و بالا در بحث قیمت خودرو منظور قیمت واقعی است نه ریالی. مثلا وقتی با رفع تحریم ها خودرو با دلار 25 هزارتومانی وارد شود قیمت خودرو در داخل بهتر می شود ولی پایین تر نمی آید مگر این که تورم معکوس داشته باشیم. یعنی قیمت ها در مجموع افزایش قیمت ریال خیلی تقویت شود. تا به حال در این سی سال این تورم معکوس و منفی را تجربه نکرده ایم. هیچ وقت قیمت واقعی پایین نیامده بلکه قیمت ها نسبت به تورم عقب می ماند و درآمد ما بالا می رود قیمت واقعی پایین می آید و یا تعدیل می شود.


کاکایی در پایان گفت: قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار حباب دارد. به طوری که یک خودرو 6 میلیاردی به دلار هم 3 میلیارد تومان قیمت دارد. در حالی که اگر قیمت ها آزاد باشد در این خودروها قیمت به سرعت پایین می آید. ولی قیمت خودروهای پرتیراژ فقط تعدیل خواهد شد. در نهایت طبیعی است که شاهد اوضاع بهتری در بازار خودرو خواهیم بود. هر چند که مانند شرایط فعلی مقداری رکود هم در بازار و صنعت حاکم خواهد بود.

 

 

 

 

انتهای پیام


تاریخ انتشار: یکشنبه 21 دی ماه 1399 - 11:20
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک سپه بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت