عناوین مهم :
جمعه 31 فروردین 1403 17:31

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
اتفاق تلخ برای این هوادار فوتبال در ورزشگاه رسیدن به تحول دیجیتال از مسیر تحول در رویکردها برای ایجاد تعادل و آرامش می گذرد حضور فعال بیمه سرمد در پنجمین نمایشگاه صنعت پخش ایران بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب بیمه شدند بیمه تجارت‌نو میزبان کمیته کسب و کار دیجیتال سندیکای بیمه‌گران حضور مدیرعامل بیمه دی در اولین کنفرانس ملی بازاریابی بیمه در کوتاه‌ترین زمان نماینده بیمه رازی شوید/ بیمه رازی به دنبال ارائه طرح‌های جدید از سوی نمایندگان قدردانی شرکت توزیع نیروی برق استان مازندران از خدمت‌رسانی بیمه دانا شرکت بیمه حکمت صبا موفق به کسب گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ شد بیمه سامان تنها برگزیده بیمه ای رویداد مهم فینوتکس برگزیدگان جشنواره فروش زمستانه ۱۴۰۱ اعتماد سازمان های بزرگ به بیمه سینا جزئیات سفر وزیر اقتصاد به عربستان در مدیریت معادن کشور تدبیر وجود ندارد وزارت نفت ایران و عراق تفاهمنامه همکاری امضا کردند مالکان خانه های خالی زیر ذره بین علت گرانی شیر مشخص شد ! / محصولات لبنی در مدار گرانی قفل واردات خودروهای کره‌ای شکسته شد؟ بازار پر نوسان فلزات آهنی در 2023/ ۲۰۲۳ بیشترین رشد قیمت طلا
پر بازدید ها
روند رسیدگی قضایی به پرونده‌های چک برگشتی تراکنش با تلفن همراه بدون کارت بانکی در۶ بانک علی آبادی درباره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟ ابلاغ سهمیه مسافری سال ۱۴۰۳ مناطق آزاد ۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم تغییر رویه شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی زیان روزانه ۱۰۰میلیاردی به صنعت مرغداری کشور تعدیل بیش از ۱۰ درصدی کارمندان تسلا نتایج اولیه کنکور دکتری منتشر شد هشدار عرضه دلار تقلبی در بازار آزاد | بخوانید تکریم رییس پیشین و معرفی سرپرست جدید اداره کل تدارکات و خدمات بانک توسعه تعاون ۵ سناریوی احتمالی اسرائیل برای پاسخ به حمله ایران تعلیق در تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان نامه همراه اول به سازمان بورس: مذاکرات با دیجی‌کالا در جریان است بررسی قیمت خودرو محبوب سایپا (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) / شاهین در بازار چند؟

شاهکار تاریخ معماری ایران


شاهکار-تاریخ-معماری-ایران
مسجد جامع بروجرد در استان لرستان یکی از شاهکارهای معماری تاریخ ایران است که بر روی ویرانه های یک آتشکده بزرگ ساسانی واقع شده است. قدمت مسجد جامع بروجرد به قرن دوم و سوم هجری بر میگردد.

به گزارش الفباخبر به نقل از بیتوته، 

بیشتر بخوانید:

مسجد جامع بروجرد کجاست؟

لرستان دارای آثار تاریخی بسیاری است که از جمله این آثار می‌توان به مسجد جامع شهرستان بروجرد اشاره کرد که با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود به اثری ماندگار در ذهن بازدیدکنندگان تبدیل ‌شده است. بروجرد یکی از جذاب ترین شهرهای کشور است که در سمت غرب و در استان لرستان واقع شده است که با توجه به فرهنگ غنی و مردمان مهمان نوازی که دارد به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در بین مسافران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

 

مسجد جامع بروجرد معروف به مسجد جمعه با گویش بروجردی مچد جمه، یکی از مساجد تاریخی و از بناهای معماری سرشناس در شهر بروجرد است. براساس بررسی‌های اولیه باستان شناسان، بنای اولیه مسجد جامع بروجرد مربوط به قرون دوم تا سوم هجری، از آتشگاهی نیمه ویران شده به مسجد تبدیل شده است.

 

این مسجد به خاطر قدمت آن و معماری زیبای آن سالانه میزبان مهمانان زیادی از سراسر کشور است. با بیتوته همراه باشید تا شما را بیشتر با این بنای تاریخی منحصر بفرد آشنا کنیم. 

 

همه چیز در مورد مسجد جامع بروجرد

پس از این که اسلام وارد ایران شد و به طور رسمی دین کشور شد بسیاری از مکان های مذهبی زرتشتی و آتشکده هایی که در ایران وجود داشت رفته رفته تبدیل به مسجد شد و مسجد جامع بروجرد هم یکی از آن ها بوده است. مسجد جامع بروجرد روی یک آتشکده بزرگ از دوران ساسانیان در محله‌ای قدیمی از بروجرد به نام دودانگه واقع‌شده که دارای معماری منحصربه‌فردی است. معماری این مسجد ترکیبی از سبک معماری باستانی و اسلامی می باشد.

 

مسجد جامع بروجرد بین سال‌های 150 تا 226 هجری قمری در قرن دوم و سوم ساخته ‌شده و کتیبه‌های بسیاری از دوره‌های مختلف، سلجوقی، صفویه و قاجاریه در این مسجد وجود دارد.

 

مسجد جامع بروجرد مجموعه ای است که شامل مسجد، آب انبار، ساختمان غریب خانه، میدان و دیگر متعلقاتی که مربوط به مسجد است که متاسفانه در حال حاضر چیزی از آن ها باقی نمانده است. بنای‎ مسجد جامع‎ ازنظر شکل‎ از نوع مساجد تک ایوانی اسـت‎ کـه‎ دارای‎ دو در ورودی‎‎ در قسمت‎‎های شرقی‎‎ و غربی است که به صورت غیر مستقیم به صحن اصلی باز می شوند. 

بنای مسجد جامع بروجرد شامل یک حیاط مرکزی، ایوان، فضای گنبدخانه و شبستان‌های اطراف آن و یک شبستان وسیع زمستانی در طرف شمال حیاط مرکزی است. بنابر شواهد موجود، صفویان، زندیان و قاجاریان تعمیرات بنیادی در مسجد انجام داده و بخش‌هایی به آن افزوده‌اند.

 

بخش قدیمی تر مسجد جامع بروجرد، گنبدخانه آن است که در ضلع جنوبی قرار گرفته است و به اعتقاد مردم محلی و نیز بر اساس شواهد معماری، پیش از تبدیل این بنا به مسجد، آتشکده‌ای بزرگ بوده است. معماری این بخش، مشابه چارطاق های دوران ساسانی است. 

در جنوب صحن مسجد جامع بروجرد، گنبد و ایوان اصلی مسجد که قدیمی ترین بخش آن است قرار دارد و در ضلع شمالی نیز شبستان مسجد با ارتفاعی کمتر از سایر بخش‌ها قرار گرفته که در تابستانها فضای خنکی را ایجاد می‌کند. ایوان جنوبی دارای دو گلدسته است که بعدها به مجموعه افزوده شده است.

 

از دیگر دیدنی‌های مسجد جامع بروجرد، منبر چوبی مسجد است که نه عدد پله دارد و اینک در ایوان میانی مسجد قرار گرفته است. البته منظور از منبر پله‌های آن نیست بلکه حکاکی روی این منبر از آن اثری دیدنی و ماندگار به وجود آورده است.

 

حکاکی روی این منبر، تاریخ هزار و شصت و هشت هجری قمری را نشان می‌دهد. سازنده آن، یارمحمد نجار بوده است. در بین اهالی بروجرد شایع است که حسن مجتبی دومین امام شیعیان سفری به بروجرد داشته و بر بالای این منبر سخنرانی کرده است که با توجه به تاریخ ساخت منبر و نبودن اطلاعات کافی، امری نادرست می‌نماید. قسمت اصلی مسجد جامع بروجرد فضایی گنبددار است که ایوانی هم در برابر آن قرار گرفته است. مطابق با آنچه که در قرون ۴ و ۵  قابل بررسی است و همچنین الحاقات و تعمیرات آن می توان متوجه شد که محوطه سازی مسجد در قرون بعدی صورت گرفته است.

انتهای پیام


تاریخ انتشار: سه‌شنبه 16 دی ماه 1399 - 17:35
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت