عناوین مهم :
جمعه 31 فروردین 1403 11:38

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
اهدای جوایز برندگان مسابقه عمر و سرمایه‌گذاری «آفرین ساز» بیمه دی، گواهینامه‌ی ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را دریافت کرد نتایج حاصل از داده ها باید منجر به اصلاح فرآیند های خدمت رسانی گردد حضور بیمه سرمد در اولین رویداد تامین مالی نوآوری و فناوری حمایت موثر بیمه سرمد از صنعتگران استان قزوین بازدید وزیر کار از غرفه بیمه ملت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد افزایش سرمایه در بانک پارسیان فوری: وام خرید مسکن افزایش یافت موفقیت‌های شرکت در سال جدید فراتر از انتظار خواهد بود/ تاکید بر ارائه محصول جدید به بازار آغاز مهلت حساب وکالتی و واریز وجه برای مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها/ مشتریان برای افتتاح حساب این توصیه را جدی بگیرند چراغ سبز وزارت راه به خریداران مسکن سرمایه‌ای | اقساط وام خرید مسکن ۵۵۰ میلیون تومان می شود؟ آغاز مرحله اول پیش فروش خودرو توصیه مهم رئیس اتحادیه طلا به مردم وضعیت بازار خودرو سه شنبه ۲۰ اردیبهشت / سقوط ۱۴۰ میلیونی قیمت دنا کاهش شدید قیمت خودرو در بازار | تقاضا به‌سمت خرید خودرو از سامانه روند کلی بازار سرمایه صعودی است برگزاری اولین جلسه کارگروه حقوقی صنعت بیمه و قوه قضایی کشور 50درصد کارگران فاقد بیمه بیکاری هستند مجوز ادامه فعالیت بیمه حافظ در رشته بیمه شخص ثالث دریافت شد
پر بازدید ها
یکی از ساختمان های تاریخی دانمارک در آتش سوخت آمارهای عجیب و تازه از تخریب محیط زیست/ با دست خود تیشه به ریشه ها نزنیم شیوه فعال کردن خدمات پیامکی چک‌های صیادی لیست قیمت روز انواع تلفن همراه در ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ عملکرد عالی پست بانک در سال 1402 پیام تبریک مدیرعامل شرکت بیمه حکمت صبا به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و گرامیداشت نیروی زمینی روند رسیدگی قضایی به پرونده‌های چک برگشتی آیفون SE4؛ قابلیت‌های آیفون 15 با قیمت مناسب رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا؛ رستمی، اسماعیلی و ساروی در نیمه نهایی تراکنش با تلفن همراه بدون کارت بانکی در۶ بانک معایب و مزایای آنتی ویروس Eset علی آبادی درباره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟ ابلاغ سهمیه مسافری سال ۱۴۰۳ مناطق آزاد نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه افزایش شعب پرداخت خسارت بدنه خوردو بیمه البرز

نخستین بانک جهان در یزد ساخته شده بود !


نخستین-بانک-جهان-در-یزد-ساخته-شده-بود
الفباخبر - نخستین بانک جهان 1500 سال پیش در یزد ساخته شد که به دو نام صندوق امانات یا قلعه سر یزد معروف بود. با ما همراه باشید تا از این بانک کهن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

به گزارش الفباخبر ، قلعه سریزد که لقب نخستین بانک جهان را به خود اختصاص داده است در 20 کیلومتری استان یزد ، چند کیلومتری روستای مهریز و سپس در قلب این مکان، روستای سریزد واقع شده است. روستای سریزد که قدمت آن به پیش از اسلام و به دوره سلجوقیان باز می‌گردد بنابر عقیده بسیاری از باستان شناسان نخستین محل اسکان ایرانیان در یزد محسوب می‌شود. همچنین بنا بر نام این روستا این چنین می‌توان تعبیر کرد که سریزد به معنای ابتدا و محل ورود به استان یزد بوده است و واقع شدن دروازه فرافر در این روستا این گمان‌زنی را تا حد زیادی به یقیین تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

پیش از هر چیزی در وهله اول ایده ساخت و کمبود همچین مکانی جای تامل دارد. تمدن ایران به حدی تکامل یافته بود که ساکنین آن برای سپردن اموال خود اقدام به ساخت یک قلعه‌ چند صد حفره‌ای کردند.

این قلعه دارای 3 طبقه و 468 حفره است که هر کدام از آن به یک خانواده یزدی تعلق داشت. در آن زمان یزدیان اموال با ارزش خود مانند طلا، زیورآلات و ... را برای امنیت و راحتی بیشتر در این مکان می‌سپردند. البته غیر از سپردن دارایی قلعه سریزد دو ویژگی و کاربرد بزرگ دیگر نیز داشت. نخست آن که قلعه سریزد با توجه به فضای زیادی که دارد می‌تواند مکان مناسبی برای انبار کردن غلات و مواد غذایی بشمار برود و حتی به دلیل ساختار لایه‌ای‌، اتاق و حفره‌های این قلعه ساکننی می‌توانستند از اجناس آسیب پذیر خود در شرایط مختلف آب و هوایی مراقبت کنند.

دیگر ویژگی مهم این قلعه حفظ جان و مراقبت از ساکنین در حوادث دهشتناکی چون جنگ و غارت بود. به دلیل پیاده سازی تدابیر امنیتی مختلف، دسترسی به این مکان به آسانی آنچکه امروز شاهدش هستیم نبوده است. زیرا :

در نخستین خط امنیتی این مکان دیوارهای مستحکم و نسبتا مرتفعی وجود دارد که عملا هرگونه ورود و خروج به این مکان غیر از دروازه اصلی را ناممکن می‌سازد، به علاوه این که در دور تا دور قلعه سر یزد خندق‌هایی به عمق 5 تا 6 متری حفر شده است که دسترسی به خود دیوار را نیز دشوار می‌کرده و در صورت نیاز، مانند حمله دشمنان مملو از آب می‌شده است.

در خط بعدی دفاعی، دژهای متعددی در دومین لایه از دیوارهای قلعه تعبیه شده‌اند که می‌توانستند در اموری چون، پاسبانی، تیراندازی، خبررسانی و ... یاری رسان باشند.

در آخرین مکانیزم دفاعی قلعه سریز،د یک دروازه اصلی و یک درب پشتیبان را مشاهده می‌کنیم که درب اصلی به وسیله طناب و قرقره باز و بسته شده و در صورت حمله به این مکان و شکسته شدن آن، درب دوم و پشتیبان بسته می‌شده است.

در پایان باید گفت نخستین بانک جهان در یزد قرار داشته و ما ایران خودمان را دست بالا نمی‌گیریم !

انتهای پیام


تاریخ انتشار: جمعه 07 آذر ماه 1399 - 22:35
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت