عناوین مهم :
جمعه 31 فروردین 1403 00:23

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
این نماینده مجلس به دادستانی احضار شد جزئیات امضای درخواست شفافیت هیات رییسه مجلس توسط نمایندگان مجلس رای کمیته انضباطی در خصوص بازی دربی مشخص شد افتتاح و معرفی حساب وکالتی در بانک ملی ایران امکان پذیر شد جان آرات حسینی در خطر است | بخوانید با رژیم خاص غذایی غول منچستر سیتی آشنا شوید سرمربی محبوب لیونل مسی به الهلال پیوست مرگ در جاده‌های ایران طلب بیمه پارسیان از سیمان فارس چه میزان است؟ تسهیلات ۲۰۰میلیونی از طریق بیمه البرز ثبت افزایش سرمایه شرکت بيمه پارسيان افزایش ۵۴ درصدی درآمد بیمه دی بازار سهام را نمی‌توان دستوری مدیریت کرد بورس تعطیل می‌شود؟ افت ۱.۹۴ درصدی شاخص کل بورس در شروع معاملات سقوط بازار سرمایه شوک به سرمایه اجتماعی هجوم فروشندگان به بازار خودرو پس از اعلام سقوط قیمت‌ها ۱.۷ میلیون خودرو تا پایان سال تولید می‌شود؟ پیش‌بینی سخنگوی شورای رقابت از قیمت خودروها/ شجاعی: این‌گونه می‌توان منتظر سقوط قیمت خودرو بود
پر بازدید ها
یکی از ساختمان های تاریخی دانمارک در آتش سوخت چند سوال کلیدی از وزیر کار وبسایت شخصی خود را با قالب‌های آماده پرتال حرفه‌ای بسازید آمارهای عجیب و تازه از تخریب محیط زیست/ با دست خود تیشه به ریشه ها نزنیم شیوه فعال کردن خدمات پیامکی چک‌های صیادی عملکرد عالی پست بانک در سال 1402 لیست قیمت روز انواع تلفن همراه در ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ پیام تبریک مدیرعامل شرکت بیمه حکمت صبا به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و گرامیداشت نیروی زمینی آیفون SE4؛ قابلیت‌های آیفون 15 با قیمت مناسب روند رسیدگی قضایی به پرونده‌های چک برگشتی رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا؛ رستمی، اسماعیلی و ساروی در نیمه نهایی علی آبادی درباره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟ معایب و مزایای آنتی ویروس Eset نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه افزایش شعب پرداخت خسارت بدنه خوردو بیمه البرز

وضعیت کنونی خانه‌ تاریخی زند نوابی


وضعیت-کنونی-خانه-تاریخی-زند-نوابی
بیش از ۱۱ سال از نخستین قدم هایی که برای تخریب خانه زند نوابی در میدان فلسطین برداشتند می گذرد، از زمانی که مالک خانه در و پنجره های آن را با حکم دیوان عدالت اداری برای خروج از ثبت آثار تاریخی برداشت و به مرور کلنگ ها برای تخریب اش بالا رفتند.

به گزارش الفباخبر به نقل از ایسنا، پرونده زند نوابی در آن سال ها همراه با ۳۴ پرونده خانه تاریخی دیگر از تهران با رای دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی کشور خارج شد، درست مانند مجوزهای خروج از ثبت خانه های تاریخی که اواخر سال گذشته منتشر شدند و تاکنون دست کم خانه قاجاری «چوپانی» با همین مجوز به طور کامل تخریب شده است.

بیشتر بخوانید:

به گزارش ایسنا، هر چند در آن زمان با آغاز تخریب بنا در دی ماه سال ۱۳۸۹، محمد ابراهیم لاریجانی - مدیر کل وقت میراث فرهنگی استان تهران - در مکاتبه با شهرداری منطقه‌ی ۶ تهران، از تخریب بیش‌تر این بنا جلوگیری کرد تا میراث فرهنگی زمان بیش‌تری برای گفت‌وگو با مالک داشته باشد، اقدامی که به نظر می رسد در آن زمان جوابگو بود، هر چند در طول سال های مختلف هر از گاهی حرف هایی از تخریب آجر به آجر خانه مطرح می شدند، درست مانند همین چند ماه قبل، یعنی بهمن ماه سال گذشته که کامیون حمل آجر شب ها نخاله های تخریب شده خانه را بیرون می برد و آجرهایش یکی پشت دیگری کم می‌شد، هر چند توجه چندانی به وضعیت این بنا در آن زمان نشد.

اکنون بعد از گذشت این مدت زمان شهرام شهریار – فعال میراث فرهنگی - در سایت سفرنویس از احتمال تخریب کامل این بنای تاریخی خبر می دهد. او در این باره نوشته است: «خانه تاریخی ولی زندنوابی با نظر دیوان تخریب خواهد شد، خانه زندنوابی که در آبان سال ۱۳۸۵ با نظر میراث در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته بود، شوربختانه با نظر دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۸۸ رای تخریب گرفت و در سال ۱۳۹۷ هم با نامه میراث فرهنگی، مجوز تخریب کامل گرفت!»

بخش هایی از خانه تخریب شد/عملیات تخریب کامل فعلا متوقف است

این صحبت ها در حالی مطرح می شوند، که مرتضی ادیب زاده - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران درباره وضعیت این خانه تاریخی تاکید می کند: خانه تاریخی زند نوابی بر اساس رای دیوان عدالت اداری در سال ١٣٨٨ دارای حکم خروج از ثبت از فهرست آثار ملی و بر همین مبنا ، مالک مجوز تخریب این اثر را گرفته است.

او با بیان این که خانه تاریخی زند نوابی از جمله بناهای ارزشمند معماری معاصر تهران در میدان فلسطین در ۲۴آبان ۱۳۸۵به شماره ١٦٣٦٩ در فهرست آثار ملی ثبت شد، ادامه می دهد: با این وجود متاسفانه بر اساس رای اصداری شعبه ٢ دیوان عدالت اداری دارای حکم خروج از ثبت، بخش های قابل توجهی از این اثر ارزشمند، با وجود رای زنی های این اداره کل جهت انصراف مالک از اجرای رای، امروز دوم آذرماه تخریب شد.

وی تاکید کرد: با وجود اقدامات تخریبی امروز در خصوص این بنا، بر اساس مذاکرات صورت گرفته از سوی معاونت میراث فرهنگی کشور با شهرداری، فعلا عملیات تخریب متوقف شده است.

خانه‌ی «زند نوابی» در ضلع شمال شرقی میدان فلسطین حدود سال ۱۳۲۴ توسط «ولی زند نوابی» خریده شد و به‌نظر می‌رسد، بین سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۴ ساخته شده باشد. تزیینات به کار رفته در این خانه‌ی تاریخی شامل گچ‌بری‌هایی در سقف و تاقچه‌ی مزین به گچ‌بری‌های رنگی است.

 

انتهای پیام


تاریخ انتشار: دوشنبه 03 آذر ماه 1399 - 22:40
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت