عناوین مهم :
شنبه 01 اردیبهشت 1403 00:40

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
ارزش املاک بانک آینده برابر 245 املاک لوکس برابری می کند اطلاعیه وزارت اقتصاد درباره وضعیت بورس رئیس بانک مرکزی: تقویت ریال در اولویت است بیمه مسئولیت در قبال محصول مغفول مانده است پیش بینی جدید از قیمت خودرو/ آیا خودرو ارزان می شود؟ شرایط ثبت نام در طرح خودرو فرسوده سامانه یکپارچه قیمت های ایران خودرو دوباره ریزشی شد + جدول جدیدترین ها هفته قرمز بازار سرمایه کلاف سردرگم ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا دلیل ترس سهامداران و ریزش اخیر بورس چه بود؟ نحوه ارتقاء كیفیت مقررات گذاری در صنعت بیمه بیمه مركزی و اندیشكده سیاست‌پژوهی منابع انسانی اسماء توافق نامه همكاری امضا كردند اصلاح قانون کار کلید خورد کمیته امداد امام خمینی تحت پوشش بیمه سینا قرار گرفت رشد سهم بیمه آسیا از بازار بیمه کنکور از سال ۱۴۰۳ بر اساس قانون مجلس اجرا می‌شود اتفاق تلخ برای این هوادار فوتبال در ورزشگاه رسیدن به تحول دیجیتال از مسیر تحول در رویکردها برای ایجاد تعادل و آرامش می گذرد حضور فعال بیمه سرمد در پنجمین نمایشگاه صنعت پخش ایران
پر بازدید ها
روند رسیدگی قضایی به پرونده‌های چک برگشتی تراکنش با تلفن همراه بدون کارت بانکی در۶ بانک علی آبادی درباره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟ ابلاغ سهمیه مسافری سال ۱۴۰۳ مناطق آزاد ۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم تغییر رویه شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی زیان روزانه ۱۰۰میلیاردی به صنعت مرغداری کشور ۵ سناریوی احتمالی اسرائیل برای پاسخ به حمله ایران تکریم رییس پیشین و معرفی سرپرست جدید اداره کل تدارکات و خدمات بانک توسعه تعاون تعلیق در تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان بررسی قیمت خودرو محبوب سایپا (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) / شاهین در بازار چند؟ مدیرعامل بیمه پارسیان درگذشت آیت کریمی را تسلیت گفت افزایش ۶ هزار واحدی شاخص بورس تهران در پایان هفته نامه همراه اول به سازمان بورس: مذاکرات با دیجی‌کالا در جریان است هوش مصنوعی چینی در رقابت با ChatGPT
واکنش فعالان گردشگری به یک رویداد

گردشگری درگیر چهره‌های هالیوودی نمی‌شود


گردشگری-درگیر-چهره-های-هالیوودی-نمی-شود
الفباخبر - درج خبری مبنی بر تجلیل و بزرگداشت شریف ملک‌زاده به عنوان بنیانگذار و رئیس سازمان جهانی گردشگری حلال و اولین مخترع صنعت گردشگری ، واکنش های متفاوتی از سوی فعالان گردشگری کشور را در پی داشت.

به گزارش الفباخبر ، یک پایگاه رسانه‌ای با انتشار خبر سمینار آنلاین دفتر منطقه‌ای اتحادیه دانشگاه های جهانی به ریاست ملک زاده از قول وی که پروفسور خوانده شده است مدعی شد : نامبرده از سوی UNWTO به عنوان اولین مخترع در صنعت گردشگری و خالق نظریه MFT شناخته شده است.
در این خبر آمده است که سازمان جهانی گردشگری حلال تنها سازمان تایید اعتباری انحصاری در جهان است که در سازمان مالکیت معنوی ثبت گردیده و بر صدور گواهینامه کیفیت محصول و استاندارد سازی برای ۲۳ زیرمجموعه مختلف خدمات گردشگری نظارت دارد.

بیشتر بخوانید:

طرح چنین مباحثی اگرچه در جای خود می تواند اثرات وضعی بعضاً مهمی در پی داشته باشد اما در یکپارچگی گروه فعالان گردشگری حس رقابت غیر منصفانه را ایجاد می کند و واکنش های سایر فعالان این حوزه کافیست نشان دهد مهمترین موضوع که جذب فرد یا ایده در گروه گردشگری است ، اتفاق نیفتاده!

عنوان فروشی چرا؟!

برخی القاب یا ایده ها آنچنان از فضای مقدورات و موجودیت‌ها دور است که عدم چسبندگی آن به جریان گردشگری رایج می تواند ادامه کار را از بیخ و بن دچار مشکل کند ، برای مثال دادن لقب پدر علم نوین گردشگری جهانی به شریف ملک زاده در سایت شخصی وی نه تنها تعجب پیشکسوتان گردشگری کشور را برانگیخته بلکه می‌تواند باعث واکنش دست اندر کاران جهانی این عرصه شود.  

محمود کریمی یکی از فعالان عرصه گردشگری در واکنش به استفاده واژه پروفسور برای شریف ملک‌زاده می‌گوید: در نظام علمی رایج دنیا پروفسور کسی است که رتبه علمی استاد تمام ( نه مربی، نه استادیار، نه دانشیار) داشته باشد و تعداد مقاله ها و دانشجویان مقاطع تکمیلی وی نیز به تعداد حداقلی تصریح شده و در ساختار ارتقای علمی رسیده باشد.

وی همچنین بین المللی بودن یک رویداد و اعتبار علمی و رسمی آن را نیز واجد شرایط ویژگی‌های واضحی می‌دانند که رویداد ادعا شده فاقد آن اعتبار است.

مصادره به مطلوب نکنیم

آنچه در این گزارش به عنوان یک نقد مطرح می شود برگرفته از واکنش هایی است که احتمالا ممکن است تمایلی به رسانه‌ای شدن آن وجود نداشته باشد و صرفا محدود به بازتاب آن در یک گروه تخصصی گردشگری است ، اما "الفباخبر" به عنوان یک رسانه علاقه‌مند به طرح مباحث گردشگری تنها به گوشه ای از این اظهارات با اندکی وسواس اشاره دارد.
برای مثال تعدادی از استادان شناخته شده گردشگری در واکنش به این رویداد گفته‌اند: با شناخت از تعلق مطالعات و علایق ویژه شریف ملک زاده، با اعتراض و ارایه به مدارک مفصل خود در پی ابهام زدایی هستند.
این گروه از استادان معتقدند که همکاران دانش‌پژوه نیز بابت از دست رفتن نتایج کارشان معترضند و می‌خواهند حقی از محصولات فکری و پژوهشی آنان تضییع نشود.
معصومه مهدوی یکی دیگر از صاحب نظران عرصه گردشگری اعتراض خود را به اقدامات این چنینی که هیچگونه چسبندگی ملموسی با پروتکل‌ها و قواعد رایج گردشگری ندارد ،  می‌گوید: با توجه به اینکه کلیه مجوزها و رویدادهای گردشگری در کشور می بایست طبق قوانین از کانال وزارت میراث فرهنگی و گردشگری عبور کند ؛ پس چرا در چنین تجلیلی با این عناوین بزرگ جایی برای درج لوگوی وزارت میراث فرهنگی دیده نشده است؟
وی می افزاید حتی در این تیزر تبلیغاتی از حضور یک نفر از استادان داخلی یا مسئولان وزارت گردشگری خبری نیست!
رضا صادقی که در انعکاس اخبار این بزرگداشت فعالیت می کند ، معتقد است که با ایجاد یک دفتر منطقه‌ای اتحادیه روسای دانشگاه‌های جهان در جزیره کیش می توان باعث رونق آموزش‌های عالی گردشگری و بین‌المللی سازی در این جزیره شد؛ وی می‌گوید باید از ظرفیت‌های ایجادشده به نحو مطلوب استفاده کرد اما او به رابطه این ظرفیت‌ها با مجراهای قانونی بهره‌گیری از آن مطابق ضوابط جاری و نقش نهادهای رسمی متولی اشاره‌ای نکرده است.

عالی‌زاده یکی از مدیران موفق عرصه هتلداری با نقد از استفاده از اعتبارات و سوابق پیشین دولتی برای برندسازی شخصی به جای حل مشکلات رایج این صنعت می گوید: کم نیستند چهره‌هایی که از موقعیت‌های دولتی خود برای ایجاد اعتبارات علمی بهره می‌گیرند بدون آنکه به میزان اثرگذاری ایده خود فکر کرده باشند!

وی که دارای تحصیلات در حوزه مدیریت هتلداری از امریکاست میگوید: آموخته‌های ۲۰ ساله من در تحصیل و امور اجرایی در خارج کشور و سالها مدیریت هتلداری در کشور نشان می‌دهد که وقتی برای یک اقدام بزرگ رابطه نهادهای مهم و اصلی و فعالان یک حوزه نامعلوم است در حقیقت با یک اقدام ناپایدار و غیر سیستماتیک رو به رو هستیم که به یک اقدام نمایشی شبیه تر است.
وی تصریح می کند که گردشگری سوپراستار نمی خواهد تا به هر قیمتی بازی راه بیاندازد، بلکه نیازمند خلاقیت است تا در شرایطی که رشد گردشگری ایران به منفی 72 درصد رسیده است ، به داد گردشگری برسد و گوشه‌ای از مشکل صنعت را برطرف کند. عالی‌زاده می گوید: در حال حاضر آنانی که دستشان بر آتش است و برای حفظ کسب و کار خود از جان و دل مایه گذاشته اند از چنین رویداد های نمایشی به شدت آزرده‌اند.

 

انتهای پیام


تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 آبان ماه 1399 - 15:15
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت