عناوین مهم :
جمعه 07 اردیبهشت 1403 02:18

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
حمایت از فعالیت های صنعتی و تعاونی استان قزوین توسط بانک توسعه تعاون وام قرض الحسنه ۴۰۰ میلیونی با سود ۵ درصد دریافت وام فوری 300 میلیون تومانی اعطای ۶۴ هزار اینماد به کسب‌وکارهای اینترنتی افتتاح محور جدید ترانزیتی میان ایران و آذربایجان خبر خوش از آخرین وضعیت واریز وام ازدواج | بخوانید شورای رقابت: فعلا تصمیمی برای تغییر قمیت‌گذاری خودرو نداریم سود وام مسکن ملی دوباره کاهش یافت هشدار نهادهای امنیتی به وزیر اقتصاد کاهش قیمت صادرات بنزین آمریکا رئیس بنیاد مسکن از واگذاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها خبر داد دعوت ظریف از مردم جهان برای شرکت در یک کمپین مهم درخواست دولت برای استرداد «لایحه تقویت اختیارات بانک مرکزی در بازار ارز» راه اندازی 115 باجه و شعبه پست بانک در روستاها و شهرهای این استان فروش خودروهای خارجی ۳ برابر قیمت واقعی در بازار ایران بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی حوزه هدفمندی یارانه ها به بودجه عمومی ۱۴۰۲ پیوستن ۷۲ هزار مودی به سامانه مودیان با ارسال ۵۵۰ میلیون صورت حساب علت اختلال در سامانه کدال مشخص شد نماینده مجلس: متخلفان را به قوه قضاییه معرفی می‌کنیم!
پر بازدید ها
واکنش بانک شهر بعد از خرید پرسپولیس | ببینید مدیرعامل تامین اجتماعی سن جدید بازنشستگی را اعلام کرد بیشترین دارایی ها از آن کدام بانک هاست؟ شرایط و نحوه دریافت وام کارتخوان بانک ملت نصف قیمت ماشین بخر! قسطی با 50 درصد پیش‌پرداخت بانک‌های چینی به درد سر افتادند بیمه‌های تکمیلی در حال اتصال به سامانه‌های سازمان بیمه سلامت هستند بیت کوین به قیمت جدید رسید/ ۶۶ هزار و ۴۶۹.۳۲ دلار رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین آمیز است مقام حماس: ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی را در اختیار داریم مدیرعامل بانک پارسیان خداحافظی کرد خرید و فروش ارز صادرکنندگان در بانک ملی بیرانوند بازی فینال را از دست داد تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در فروردین ۱۴۰۳ افزایش ۶۵ درصدی درآمد تسهیلات بانک پاسارگاد در فروردین

پاس‌کاری مشکلات اقتصادی میان دولت و مجلس


پاس-کاری-مشکلات-اقتصادی-میان-دولت-و-مجلس
سخنان قالیباف و روحانی نشان از دو رویکرد متفاوت در بهارستان و پاستور دارد. اهالی بهارستان بیشتر مشکلات کشور را داخلی و محصول بی‌توجهی دولت می‌دانند و اهالی پاستور بیشتر مشکلات اقتصادی را حاصل تحریم‌های گسترده و بی‌سابقه دوران ترامپ تصور می‌کنند.

به گزارش الفباخبر به نقل از سلام نو، "به مردم آدرس غلط ندهید" این جمله‌ای است که محمد باقر قالیباف به طور غیرمستقیم خطاب به دولت و رئیس آن گفت و تاکید کرد که گرانی‌ها "به پاستور، بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد و نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا."

بیشتر بخوانید:

سخنان رئیس مجلس واکنشی است به اظهارات مقامات دولتی درباره پیروزی بایدن و بازگشت احتمالی او به برجام و تاثیر آن بر اقتصاد و البته واکنشی مستقیم به سخنان مهر ماه رئیس جمهور درباره نقش آمریکا در مشکلات اقتصادی کشور است. حسن روحانی پیش از این در سخنانی در جلسه هیات دولت گفه بود: مردم برای کمبود و مشکلات اگر می‌خواهند لعن و نفرین کنند، این لعن و نفرین آدرسش کاخ سفید در واشنگتن است، کسی به مردم آدرس اشتباه ندهد.

سخنان قالیباف و روحانی نشان از دو رویکرد متفاوت در بهارستان و پاستور دارد. اهالی بهارستان بیشتر مشکلات کشور را داخلی و محصول بی‌توجهی دولت به اقتصاد و بازار می‌دانند و اهالی پاستور بیشتر مشکلات اقتصادی را حاصل تحریم‌های گسترده و بی‌سابقه دوران ترامپ.

اگر که منصافانه بخواهیم نگاه کنیم از بین این دو دیدگاه، کدام یک آدرس غلط می‌دهد؟ دیدگاه بهارستان یا دیدگاه پاستور؟ مشکلات امروز کشور ریشه در بی‌توجهی دولت و مجلس سابق به اقتصاد دارد یا تحریم‌های آمریکا؟

از نگاه واقعی تا نگاه شعاری

ایرادات بنیادین اقتصاد ایران و ضعف‌های اقتصادی دولت -به ویژه در دولت دوم روحانی- مسئله‌ای نیست که قابل انکار باشد. از بورس تا بانکداری، از قانون تجارت تا گمرک، اقتصاد ایران مشکلات ریز و درشتی دارد که با رفع تحریم آمریکا و حتی تغییر دولت حل نمی‌شود و به چاره اندیشی اساسی نیاز دارد، اما همین اقتصاد پر مشکل وقتی برجام به ثمر نشست رشد پنج درصدی، بازار آرام و قیمت دلار معقول را تجربه کرد.

از سوی دیگر دولت حسن روحانی در این مدت ضعف و ایراد به خصوص در حوزه اقتصاد بسیار داشته است و کسی مدعی نیست که دولت بی‌عیب بوده، اما مجلس جدید که نمایندگانش مدام از اقتصاد و تولید داخلی می‌گفتند و از حساب کشی از دولت حرف می‌زدند تا این لحظه چه دست آورد اقتصادی یا حتی سیاسی محسوسی داشتند؟

 

به جز سفرهای دسته جمعی به نقاط محروم و تصویب طرح‌‎هایی مثل قیر رایگان یا اعتصاب غذا در دفتر کار، نمایندگان مجلس چه حرف، طرح یا دست آورد مثبتی در حوزه اقتصاد داشتند؟ طرح مجلس درباره خانه‌های خالی چه شد؟ طرح مجلس درباره کوپن الکترونیک به کجا رسید؟ 

عموم پیشنهادات اقتصادی مجلس هر چند ظاهرا زیبایی دارند اما به هزار و یک دلیل یا امکان اجرا ندارند یا اگر امکان اجرا داشته باشند آثار اقتصادی زیان بار پرشماری دارند. درست مثل طرح کوپن الکترونیک که مجلس برای منابع مالی آن مواردی همچون تغییر نرخ محاسبه گمرک از ۴۲۰۰ ارز تومانی به ارز نمایی یا برداشت از تراکنش‌های بانکی را پیشنهاد داد و به آثار تورمی تغییر نرخ گمرک یا بی‌اعتمادی حاصل از برداشت از تراکنش‌های بانکی توجه نکرد.

بدون منابع مالی و خریدار چه محصولی تولید و به کجا باید صادر شود؟

یکی از اتهامات جدی مجلس و بسیاری از اصولگرایان بی‌توجهی دولت به تولید ملی، صادرات و همکاری با کشورهای دوست مثل چین است. آن‌ها ظاهرا این واقعیت را فراموش کرده‌اند که حمایت از تولید ملی پول می‌خواهد، صادرات تولید با کیفیت می‌خواهد و البته همکاری با چین یا هر کشور دیگری هم به جز تمایل ایران به موافقت آن کشور هم نیاز دارد.

با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام- که اکثر اعضای آن از طیف سیاسی مجلس فعلی هستند- در خصوص پیوستن ایران به FATF امروز حتی کشوری مثل چین یا روسیه هم امکان تبادل مالی با ایران را ندارد.

 

در حال حاضر از ۴۰ میلیارد دلار پول ایران که در کشورهای دیگر بلوکه شده است حدود ۲۰ میلیارد دلار آن در چین قرار دارد که به لطف تحریم‌ها امکان برداشت آن وجود ندارد و ایران در بهترین حالت به جای پول خود می‌تواند از چین کالای اساسی یا دارو بخرد. حتی در حوزه کرونا برخی کشورها حاضر نشدند به جای پول بلوکه شده به ایران دارو بفروشند.

در چنین وضعیتی دولت چه چیزی را چگونه و به کجا صادر کند و چطور پول آن را بگیرد؟ امروز بخش مهمی از اقتصاد کشور از صادرات نفت گرفته تا کالاهای غیرنفتی، با چالش‌های عظیم و محدودکننده مواجه است.

چرتکه اقتصاد تسلیم شعار نمی‌شود

مجلس یازدهم تا امروز تنها و تنها شعار داده و هیچ گام موثری در اقتصاد برنداشته، رفتاری که شاید آن طور که اسحاق جهانگیری گفته بودجه سال آینده بتواند آن را اصلاح و ادب کند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تجربه خود در مجلس و دولت در پاسخی غیرمستقیم به اظهارات قالیباف درباره مشکلات اقتصادی کشور گفت: بودجه چوب ادب سیاستمداران به ویژه سیاستمدارانی است که تنها شعار می دهند. منابع و مصارف در بودجه کشور موضوعی واقعی است و باید با آن منطقی برخورد کرد.

واقعیت تلخ دنیا اقتصاد آن است که برخلاف دنیای سیاست شعار بردار نیست و در نهایت چرتکه انداخته می‌شود و شعارها رنگ می‌بازد و سیاستمدران با تمام شعارهایشان تسلیم ماشین حساب‌ها و محاسبات دقیق می‌شوند.

 

 

انتهای پیام


تاریخ انتشار: سه‌شنبه 27 آبان ماه 1399 - 15:56
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک سپه بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت