عناوین مهم :
پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 14:17

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
ماجرای شکایت رئیس مجلس از اسحاق جهانگیری چه بود ؟ چه مولفه هایی حق بیمه شخص ثالث خریداران را کاهش یا افزایش می دهد؟ فروش بخشی از سهام بیمه پارسیان توسط یکی از سهام داران زمان اعلام نوبت تحویل خودرو به ویرایش‌کنندگان مشخص شد این افراد سهام عدالت جدید گرفتند رضایت امیرقلعه نویی از تیمش بعد از برد مقابل کنیا تمدید پرداخت وام کمک ودیعه مسکن تا پایان شهریور ۱۴۰۲ مبلغ افزایش حقوق امسال کارگران باطل می‌شود؟ بالاترین رکورد ده ساله در شاخص تورم زای پولی 1401 اسکوچیچ سرمربی فصل آینده پرسپولیس می‌شود تحریم‌های جدید کانادا علیه ایران اعمال می‌شود سفر وزیر امور خارجه ایران به مسکو قدردانی پادشاه عربستان از تلاش‌های چین برای دستیابی به توافق با ایران ثروتمندترین فوتبالیست‌های جهان در سال 2023 | ببینید هدف اصلی شرکت بیمه تعاون در ابتدای سال جاری رضایت مندی هموطنان در تعطیلات نوروزی است مشاور بیمه تعاون شوید! سفیر جدید ایران در سوریه مشخص شد شعبه گرگان بیمه‌دانا سه هزار میلیاردی شد هدف‌گذاری بورس انرژی برای افزایش شفافیت معاملات حامل‌های انرژی
پر بازدید ها
برخورد هولناک کشتی با یک پل عظیم در امریکا حادثه آفرید بازگشت مسابقه پیشخدمت ها به پاریس پس از ۱۳ سال چرا زیر پای مدیرعامل راه آهن را خالی می کنند خریدهای اینترنتی ارزان تر از خرید از مغازه بیشترین سود سپرده در کدام بانک ها پرداخت می شود؟ نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۵.۶ درصد رسید کاهش نرخ بیکاری در استان کرمانشاه نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی اعلام شد دبیرکل سابق سندیکا؛رئیس هیات مدیره گروه شرکت‌های “ایرانیان پوشش” شد نحوه ثبت نام وام ۲۰۰ میلیون تومانی بانک دی با سود ۱۰ درصدی حساب بانکی این افراد مسدود می‌شود عضو هیات مدیره بانک ملی با حکم وزیر اقتصاد منصوب شد فیلتر خریدهای قابل توجه ۶ فروردین ۱۴۰۳ بورس تهران میانگین بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت پیش بینی بورس فردا سه شنبه 7 فروردین 1402

چرا اسکناس بین نسلی چاپ شد؟


چرا-اسکناس-بین-نسلی-چاپ-شد
بانک مرکزی در اقدامی هوشمندانه اسکناس‌های بین‌نسلی منتشر کرد که به افراد این امکان را می‌دهد تا هم در سیستم کنونی از این اسکناس‌ها استفاده کنند و هم پس از عملیاتی شدن طرح حذف صفرها، قابل استفاده باشد.

به گزارش الفباخبرخبر «تولید اسکناس ۱۰ هزار تومانی جدید و رونمایی ۳ اسکناس دیگر تا پایان سال» منتشر شد و گام جدی دولت در تحقق تغییر واحد پول ملی بار دیگر به منصه ظهور گذاشته شد.

بیشتر بخوانید:

بانک مرکزی در اقدامی پیش‌دستانه اقدامات لازم برای تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان را در دستور کار قرار داده تا در صورت تایید نهایی این لایحه از سوی شورای نگهبان، لازم به امحای حجم بالایی از اسکناس‌ها نباشد.

همانطور که رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی اظهار کرده است: در صورت تصویب لایحه مذکور، یکی از سناریوهای پیش رو این بود که به یکباره تمام اسکناس های کشور جمع آوری و جای خود را به اسکناس های جدید بدهند که در این صورت میلیون ها قطعه اسکناس پیش از پایان عمر مفید خود به دلیل تغییر واحد پولی می بایست امحاء و باز تولید شوند. در حالی که با تدبیر انجام شده توسط بانک مرکزی گونه ای از اسکناس موسوم به «اسکناس‌های بین نسلی» تولید شد که در صورت اجرای پروژه و تغییر واحد پولی از ریال به تومان و یا حتی استمرار وضعیت موجود، واجد منافع متعددی خواهد بود.

برهمین اساس در تازه‌ترین اقدام، اسکناس ۱۰ هزار تومانی جدید با ۴صفر کمرنگ چاپ و رونمایی شد. البته قرار است به زودی از ۳ اسکناس دیگر و همچنین ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی جدید با ۴ صفر کمرنگ نیز رونمایی شود.

حذف صفرها از واحد پول ملی درحالی سالهاست به موضوعی تبدیل شده که برخی آن را مثبت ارزیابی می‌کنند و برخی دیگر، رای به بی‌ثمر بودن این طرح می‌دهند. اما آنچه که واضح است، این اتفاق شاید تاثیر چشمیگری که انتظار می رود بر کاهش تورم و پایین آمدن نرخ‌ها نداشته باشد که البته سیاستگذار پولی هم از اجرای این طرح، چنین هدفی را دنبال نمی کند؛ اما موضوع مهم جو روانی جامعه، ‌سهولت در مبادلات پولی و همچنین امور حسابداری و از همه مهم تر کاهش هزینه چاپ اسکناس است که می توان از اجرای این طرح انتظار داشت.

در همین باره دکتر عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی اردیبهشت ماه امسال گفته بود: «۸میلیارد اسکناس در گردش داریم که ۵ میلیارد از آن کمتر از ۲ هزار تومان است و با این تغییر سکه های یک و دو تومانی را به جریان می‌اندازیم؛ در حال حاضر سالانه یک میلیارد اسکناس امحا می‌کنیم که هزینه سالیانه آن ۴۰۰ میلیارد تومان است. به اعتقاد دکتر همتی، ‌ حذف صفر اثری بر تورم ندارد و تورم در این مقوله، علت است نه معلول.»

بنابراین حذف ۴ صفر می‌تواند موجب کاهش حجم اسکناس، کاهش هزینه چاپ و امحای اسکناس، سادگی مبادلات و ترازنامه‌های مالی و تقویت پول ملی به‌طور اسمی شود. همچنین برخی کارشناسان بر این باورند که تعداد صفر بالای واحد پول ملی به اصطلاح توهم پولی نزد آحاد جامعه را بالا می‌برد که در نتیجه به انتظارات تورمی هم دامن خواهد زد.

طرح تغییر واحد پول ملی و حذف صفرها به سال‌های دور باز می‌گردد؛ اما اجرای این طرح مجددا در دهه ۹۰ مطرح شد و در نهایت هم مرداد سال گذشته هیات دولت حذف چهار صفر از پول ملی را تصویب کرد و این لایحه به مجلس ارسال شد و نمایندگان خانه ملت نیز، کلیات لایحه دولت را تصویب کردند. سرانجام در اواخر فروردین‌ماه ۹۸ پس از تصویب دولت و تایید مجلس شورای‌اسلامی این طرح گام دیگر به مرحله اجرا نزدیک شد.

در گام دیگر، در اردیبهشت ماه ماده واحده تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر تصویب و بر اساس این ماده واحده «با حذف چهار صفر از پول ملی، ریال به تومان تغییر می‌کند و بر اساس لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور هر تومان معادل ۱۰‌هزار ریال و اضعاف آن قران خواهد بود و هر تومان معادل ۱۰۰ قران شود.

با تصویب این لایحه، دولت وارد فاز جدی‌تر شد، به نحوی که به تازگی بانک مرکزی در اقدامی هوشمندانه اسکناس‌های جدیدی با عنوان اسکناس‌هایی بین‌نسلی منتشر کرد که به افراد این امکان را می‌دهد تا هم در سیستم کنونی از این اسکناس‌ها استفاده کنند و هم بعد از اجرای طرح حذف صفرها، این اسکناس‌ها قابل‌استفاده باشند.

مزیت این اتفاق این است که اسکناس‌های جدید تا پایان عمر خود قابل‌استفاده هستند و به‌دلیل ساختار خاص طراحی شده دیگر نیازی به جمع‌آوری یکباره اسکناس‌ها وجود ندارد و به‌صورت خودکار این اسکناس‌ها در پایان عمر مفید از چرخه خارج خواهند شد. به عبارت دیگر در صورت اجرای پروژه مذکور، اسکناس‌های یادشده می‌توانند تا پایان عمر مفید خود در چرخه پرداخت باقی بمانند تا هزینه جدیدی از حیث جمع‌آوری و بازتوزیع «اسکناس تومان» به کشور تحمیل نشود.

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در این باره گفته است: پروژه ۱۰هزار تومانی و ۱۰۰ هزار تومانی جدید نیز در قالب بین‌نسلی طراحی شده که چهارصفر روی آنها کمرنگ شده است که حتی در صورت اجرا نشدن لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی و ابقا واحد پول فعلی نیز دارای امتیازاتی است. به‌ عنوان نمونه، با توجه به شرایط تحریم و مضایق تجاری کشور، بهینگی تولید و استفاده کمتر از منابع محدود از ویژگی‌های این نسل است.

 

 

 

انتهای پیام


تاریخ انتشار: دوشنبه 26 آبان ماه 1399 - 18:02
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت