عناوین مهم :
شنبه 01 اردیبهشت 1403 17:44

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
نوآوری‌های سال 2023 در صنعت بیمه؛ احتمال بروز تغییرات اساسی قفل ترافیکی "سرای ایرانی" ساکنان جنوب تهران را به ستوه آورد تداوم افزایش درآمدها و سودآوری بانک شهر بررسی عملکرد ۸ ماهه بانک پارسیان در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اوراق گواهی سپرده بانک پارسیان از طریق سامانه سیما به فروش می رسد بانک سبز کارآفرین هوشمند می شود دریافت 8.8 میلیارد تومان مالیات از ۶۶ هزار خانه خالی دیدار مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بیمه ملت با کارکنان مدیریت مالی به مناسبت روز حسابدار افزایش ۴۳ درصدی حجم مبادلات تجاری ایران و قطر هدف تنوع بخشی به پرتفوی سرمایه گذار است روش های مسدود کردن کارت بانکی رونمایی از فرصت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو ۱آمادگی تأمین‌اجتماعی برای پوشش بیمه‌ای دانشجویان امضای توافق میان روسیه و ایران برای ایجاد منطقه آزاد تجاری رونمایی از محصول جدید بیمه اتکایی ایرانیان تولید و صادرکنندگان از ستون‌های برندینگ منطقه آزاد انزلی شرایط فروش شاهین اتوماتیک ویژه متقاضیان عادی و طرح جوانی جمعیت اعلام شد آیین اهدای کلاه ایمنی به داوطلبان گواهینامه آسان برگزار شد پرداخت بیش از ۱۷۲ همت تسهیلات ازدواج، فرزند و ودیعه مسکن
پر بازدید ها
ضامن مرده برای دریافت وام بانکی بانک تجارت؛ پیشتاز در تسهیلات تکلیفی آمریکا شدیدترین لوایح را علیه ایران تصویب کرد نامنی رسما مدیرکل امور مشترک فدراسیون‌ها شد خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته/ تعطیلی پنجشنبه‌ها شامل کارگران هم می‌شود؟ خدمات “فصد و حجامت” بیمه شد اولین دستمزد ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟ انفجار در پایگاه هوایی راهبردی «میرون» رژیم اسرائیل نحوه دریافت وام بدون سود 20 میلیون تومانی بانک تجارت شکسته شدن رکورد تزریق پول به بانک ها نحوه ثبت نام وام بدون بهره 100 میلیون تومانی بانک مهر ایران اطلاعات بیمه‌ شخص ثالث درست وارد نشود، بیمه‌گذاران نمی‌توانند کارت سوخت دریافت کنند بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان وام بانکی را بشناسید رونمایی از پلتفرم «سپینو» بانک صادرات اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

بیش از 1100 کامیون سیب زمینی وارد مرز پرویزخان شدند


بیش-از-1100-کامیون-سیب-زمینی-وارد-مرز-پرویزخان-شدند
شاید باورتان نشود اما تنها سه روز پس از صحبت های عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران درخصوص توافق ایران و عراق برای آزاد شدن صادرات سیب زمینی کشورمان، کامیون های حامل بار سیب زمینی به سمت مرز عراق روانه شدند و آن قدر تعداد کامیون ها زیاد بود که یک روز مانده به صادرات اعلام شد از فرستادن کامیون های با بار سیب زمینی به مرز خودداری کنید تا بلایی که سر گوجه فرنگی ها آمد، سر سیب زمینی ها نیاید.

به گزارش الفباخبر به نقل از خبر آنلاین؛ به گفته عضو اتاق مشترک ایران و عراق تا روز گذشته بیش از 1100 کامیون سیب زمینی وارد مرز پرویزخان شدنددر حالی که ظرفیت پذیرش طرف عراقی روزانه فقط 70 کامیون است. در این گزارش کوتاه به این ضعف مدیریت صادراتی پرداخته ایم که در کشورمان بارها شاهدش بوده ایم.

بیشتر بخوانید:

ماجرای گوجه های فاسد

تا چندی قبل صادرات گوجه فرنگی به عراق ممنوع بود اما از اواخر مهر صادرات آن  آزاد شد و سیل‌ کامیون‌های صادراتی گوجه به سمت مرزهای عراق به راه افتاد، به‌گونه‌ای که در استان کرمانشاه انبوهی از کامیون‌های حامل گوجه فرنگی به سمت مرز پرویزخان به عنوان مرز اصلی صادرات محصولات کشاورزی به عراق،حرکت کردند.ورود این مقدار گوجه فرنگی به مرزهای عراق، عرضه را بسیار بیشتر از تقاضا کرد و از آن جا که نیاز بازار عراق مشخص و محدود است، بقیه گوجه فرنگی‌ها از مرزبرگشت خورد. با توجه به این که هوا هنوز چندان خنک نشده بود و گوجه نیز یک محصول کشاورزی زودفساد است، بخش زیادی از این گوجه‌ها با زیان فراوان از دست رفت، در حالی که در همان روزها که البته هنوز هم ادامه دارد قیمت گوجه فرنگی به دلیل کمبود در بازار داخل کشور بسیار بالا رفت و حتی تا کیلویی 15 هزار تومان هم رسید، در صورتی که با مدیریت می توانستیم در کنار صادرات، بازار داخلی را هم از دست ندهیم و هزار تن گوجه را هم به نابودی نکشانیم.

موضوع تکراری

پیش از این هم شاهد تعداد زیادی از کامیون های حامل سیب درختی در مرز های شمال غربی کشور بودیم که به دلیل فاسد شدن کنار جاده ها رها می شدند،اتفاقی که برای پیاز هم در سال های مختلف تکرار شده.جالب آن که این تجربه برای تمام این  محصولات  در سال های مختلف در حال تکرار شدن است و انگار کسی حاضر به برنامه ریزی برای حل این معضل نیست  ومتاسفانه بیش از همه کشاورزان دچار ضرر و زیان می شوند. 

دلیل سوء مدیریت و بی برنامگی در صادرات

جدای از بحث نوسان ارزی که صادرات را توجیه پذیر و سود آور می کند یکی از مهم ترین دلایل این اتفاق ارزان بودن محصول در بازار داخل به علت نبود آمایش سرزمینی است که در برخی سال ها یک محصول بیشتر از تقاضا در کشور وجود دارد و در برخی سال ها کمتر. با این حال  اکنون در موضوع صادرات سیب زمینی به گفته یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق  حق العمل کاران هم مقصرند، آن ها برای سود بیشتر خود، کشاورزان را تشویق می کنند تا محموله‌های صادراتی خود را هر چه زودتر به مرز ارسال کنند. البته در این میان نباید از سوء مدیریتی که در زمینه صادرات وجود دارد غافل شد. متاسفانه هنوز در بسیاری از موارد صادرات در کشور به صورت سنتی و به شکل مقطعی و محدود توسط برخی تجار انجام می‌شود، درحالی‌که بازارهای بزرگ مثل روسیه و اروپا دیگر به تجارت کوچک و محدود مواد غذایی روی خوش‌نشان نمی‌دهند. آن‌ها خواستار تجارت پایدار و قراردادهای طولانی‌مدت هستند.

 

 

 

انتهای پیام


تاریخ انتشار: دوشنبه 26 آبان ماه 1399 - 11:45
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت