عناوین مهم :
جمعه 10 فروردین 1403 18:48

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
این نماینده مجلس به دادستانی احضار شد جزئیات امضای درخواست شفافیت هیات رییسه مجلس توسط نمایندگان مجلس رای کمیته انضباطی در خصوص بازی دربی مشخص شد افتتاح و معرفی حساب وکالتی در بانک ملی ایران امکان پذیر شد جان آرات حسینی در خطر است | بخوانید با رژیم خاص غذایی غول منچستر سیتی آشنا شوید سرمربی محبوب لیونل مسی به الهلال پیوست مرگ در جاده‌های ایران طلب بیمه پارسیان از سیمان فارس چه میزان است؟ تسهیلات ۲۰۰میلیونی از طریق بیمه البرز ثبت افزایش سرمایه شرکت بيمه پارسيان افزایش ۵۴ درصدی درآمد بیمه دی بازار سهام را نمی‌توان دستوری مدیریت کرد بورس تعطیل می‌شود؟ افت ۱.۹۴ درصدی شاخص کل بورس در شروع معاملات سقوط بازار سرمایه شوک به سرمایه اجتماعی هجوم فروشندگان به بازار خودرو پس از اعلام سقوط قیمت‌ها ۱.۷ میلیون خودرو تا پایان سال تولید می‌شود؟ پیش‌بینی سخنگوی شورای رقابت از قیمت خودروها/ شجاعی: این‌گونه می‌توان منتظر سقوط قیمت خودرو بود
پر بازدید ها
غواصان پیکر دو قربانی پل بالتیمور را از آب بیرون کشیدند اعلام محدودیت‌های ترافیکی جاده‌ها در نیمه دوم تعطیلات نوروزی بازار شکلات تلخ شد برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اعلام شد ۴۰۲۴ متقاضی مسکن روستایی در این استان به بانک معرفی شد ۵۶ قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت افزایش قیمت کاکائو به بالای 9000 دلار مدیر عامل جدید بزرگترین شرکت بیمه سطح کشور کیست؟ حجم معاملات بورس کالا از ۱۵۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ گذشت ۲۷ هزار میلیارد تومان دیگر از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تسویه شد شهادت پاسدار بهروز واحدی در دیرالزور سوریه زهرا شجاعی درگذشت پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | بخوانید خدمت رسانی بیمه پارسیان در ایام نوروز برخی از جرایم رانندگی خیلی قدیمی است؛ این جرایم به‌روز خواهد شد

مشکلات وام ازدواج برای جوانان


مشکلات-وام-ازدواج-برای-جوانان
برای آغاز یک زندگی مشترک باید حداقل‌هایی فراهم شود. با توجه به وضعیت اقتصادی این حداقل‌ها هرسال تغیر رنگ می‌دهند و در حال حاضر و در شرایط کنونی به دست آوردن این حداقل‌ها دردسر زیادی دارد. این روزها مشکلاتی از قبیل بیکاری، افزایش روز افزون قیمت مسکن و اجاره خانه، خرج زندگی و تهیه جهیزیه وجود دارد. از طرف دیگر دریافت وام ازدواج، زوج‌های جوان را با مشکلات دیگر رو به رو کرده است.

به گزارش الفباخبر به نقل از خبرمهم،وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی

بیشتر بخوانید:

از اقدامات دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ می‌توان به افزایش ۲۰ میلیونی وام ازدواج اشاره کرد. در سال ۹۷ به هر فرد ۱۵ میلیون وام تعلق می‌گرفت که این رقم در سال ۹۸ به ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و در سال ۹۹ هم این مبلغ ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده. نرخ سود این وام ۴ درصد و دوره بازپرداخت آن ۸۴ ماهه است. در این شرایط سخت اقتصادی، این وام می‌تواند باری کوچک از دوش جوانان در آستانه ازدواج و خانواده‌‌های آن‌ها بردارد. آن طور که نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه به خبرگزاری‌ها گفته این وام برای هر یک از زوج‌ها ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و زوج‌ها می‌توانند برای مخارج اولیه زندگی روی۱۰۰ میلیون تومان حساب کنند. بر اساس این مصوبه، بانک مرکزی موظف است از محل پس‌انداز و قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به آنهایی که تاریخ عقدشان بعد از یکم فروردین۹۶ باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت کند. اگر تاریخ عقد فردی قبل از تاریخ۱۳۹۶/۱/۱ باشد مشمول وام ۵۰ میلیونی نمی‌شوند و وام ۳۰یا۱۵ میلیون تومان به زوج تعلق می‌گیرد.

مشکلات زوجین

زوجی که درصدد اخذ وام هستند درباره مشکلاتشان به ما چنین گفتند: « به ما گفتند ضامن باید حتما مالک خانه باشد و همچنین فیش حقوقی او باید بالای ۴ میلیون باشد که متاسفانه پیدا کردن چنین ضامنی برای ما ممکن نیست ما به دلیل صف‌های طولانی در بانک‌های دولتی به بانک خصوصی مراجعه کردیم.البته شرایط آنان برای ضامن سخت‌تر است. برای هر کدام از زوجین یک ضامن نیاز است. این ضامن باید از بانک وام‌دهنده حقوق بگیردیایک حساب جاری فعال در آن بانک داشته باشد یا این که جواز کسب داشته باشد. »
زوج دیگر می‌گویند: « ما مدت هاست که منتظر دریافت وام هستیم. با اینکه برای پیدا کردن ضامن خیلی اذیت شدیم زیرا ضامن‌های ما در شهر ما نبودند و ما مجبور شدیم که ضامن‌های خود را عوض کنیم. انگار باید بیخیال دریافت وام شویم. »
آقای احمدی که تازه زندگی مشترک را شروع کرده است به ما می‌گوید: « درواقع این وام کمکی به ما نکرد زیرا با توجه به نرخ تورم این مبالغ پاسخگوی درصد بسیار کمی از مشکلات زوجین هستند. »
کاربری در فضای مجازی اینگونه نوشت: « به یک عدد ضامن با فیش کسر از حقوق و چک صیاد معتبر، بدون سابقه چک برگشتی و قسط عقب افتاده جهت دریافت وام ازدواج نیازمندیم! »

دریافت وام ازدواج باید آسان باشد

ما برای بررسی این موضوع به سراغ نمایندگان مجلس رفتیم.رمضانعلی سنگدوینی نماینده گرگان و آق قلا به آفتاب یزد گفت:
« دریافت وام ازدواج باید آسان باشد اما برای بانک‌های ما عملا آسانی معنایی ندارد.امروزه مدام برای دریافت وام‌هایی با مبالغ بسیار پایین به مشکل بر می‌خورند چه برسد برای دریافت وام ۵۰ میلیونی ازدواج. با وجود تورم بالا افراد برای دریافت وام با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند مثلا ضامن حتما باید کارمند باشد. این درحالیست که باید مسیر برای ازدواج جوانان آسان شود. تعداد زیادی از جوانان بعد از مراجعه به بانک‌ها برای دریافت وام از عمل خود پشیمان می‌شوند. دولت و بانک مرکزی باید در این مسئله ورود کنند زیرا وام ازدواج از مهم‌ترین وام‌ها در کشور ما است. »

صعب الوصول‌ترین راه برای ضمانت وام ازدواج در نظر گرفته شده است

همچنین سید غنی نظری خانقاه دبیر دوم کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: « ما باید تسهیل‌کننده ازدواج جوانان باشیم. امروزه جوانان با وجود مشکلات زیادی می‌خواهند ازدواج کنند.متاسقانه مشوقی در این مسیر ندارند. حتی مورد تنبیه هم قرار می‌گیرند. من خودم به وزیر اقتصاد برای تسهیل روند دریافت وام ازدواج نامه نوشته‌ام زیرا شرایط اخذ این وام مانند دریافت وام‌های دیگر مشکل است درصورتی که دریافت وام ازدواج باید به مراتب سهل‌تر از دریافت دیگر وام‌ها باشد. باید شفاف شود که چه تعداد وام ازدواج توسط چه بانک‌هایی به جوانان داده می‌شود و چند درصد از منابع خود را به مردم تخصیص می‌دهند و چند درصد را به کارکنان خود چون ما امروزه شاهد هستیم کارکنان بانک‌ها چندین وام دریافت می‌کنند. یافتن ضامن با شرایط موجود مثلا کارمند دولت بودن برای جوانان بسیار دشوار است. زیرا ۵۰ الی ۶۰ درصد از کارمندان قراردادی هستند.صعب الوصول‌ترین راه برای ضمانت وام ازدواج در نظر گرفته شده است که جوانان در مسیر دریافت وام ازدواج ناامید
می‌شوند. »

پروسه نوبت دهی طولانی است

در پایان غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در خصوص وجود برنامه‌ای برای تسهیل وام ازدواج به خبرنگار ما گفت: « من تا الان اطلاعاتی از سمت مجلس برای تسهیل روند دریافت وام ازدواج دریافت نکرده ام. همین امروز دو تن از موکلین من برای دریافت وام ازدواج به مشکل برخورد کرده بودند یعنی علی رغم اینکه گفته می‌شود وام ازدواج باید تسهیل شود ولی پروسه نوبت دهی آن طولانی است. برای دریافت تسهیلات افراد نیازمند ضامن مناسب با شرایط بانک‌ها هستند.وام ازدواج یک وام تجاری نیست و کاملا متفاوت است چون برای حمایت جوانان در نظر گرفته شده است بنابراین شرایط دریافت وام ازدواج باید آسان‌تر از دیگر وام‌ها باشد. »
به نظر می‌رسد دریافت وام ازدواج برای جوانان رویای دست نیافته‌ای شده است و عده ای یا به سمت دریافت وام نمی‌روند یا بعد از مدتی از دریافت آن ناامید می‌شوند. امید می‌رود که مسئولین این مسیر دشوار پرداخت وام ازدواج را تا حدی تسهیل کنند زیرا این کمترین کمک برای جوانانی است که در شرایط دشوار اقتصادی امروز به فکر ازدواج هستند.

 

 

انتهای پیام


تاریخ انتشار: یکشنبه 25 آبان ماه 1399 - 20:51
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت