عناوین مهم :
جمعه 10 فروردین 1403 18:54

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
این نماینده مجلس به دادستانی احضار شد جزئیات امضای درخواست شفافیت هیات رییسه مجلس توسط نمایندگان مجلس رای کمیته انضباطی در خصوص بازی دربی مشخص شد افتتاح و معرفی حساب وکالتی در بانک ملی ایران امکان پذیر شد جان آرات حسینی در خطر است | بخوانید با رژیم خاص غذایی غول منچستر سیتی آشنا شوید سرمربی محبوب لیونل مسی به الهلال پیوست مرگ در جاده‌های ایران طلب بیمه پارسیان از سیمان فارس چه میزان است؟ تسهیلات ۲۰۰میلیونی از طریق بیمه البرز ثبت افزایش سرمایه شرکت بيمه پارسيان افزایش ۵۴ درصدی درآمد بیمه دی بازار سهام را نمی‌توان دستوری مدیریت کرد بورس تعطیل می‌شود؟ افت ۱.۹۴ درصدی شاخص کل بورس در شروع معاملات سقوط بازار سرمایه شوک به سرمایه اجتماعی هجوم فروشندگان به بازار خودرو پس از اعلام سقوط قیمت‌ها ۱.۷ میلیون خودرو تا پایان سال تولید می‌شود؟ پیش‌بینی سخنگوی شورای رقابت از قیمت خودروها/ شجاعی: این‌گونه می‌توان منتظر سقوط قیمت خودرو بود
پر بازدید ها
غواصان پیکر دو قربانی پل بالتیمور را از آب بیرون کشیدند اعلام محدودیت‌های ترافیکی جاده‌ها در نیمه دوم تعطیلات نوروزی بازار شکلات تلخ شد برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اعلام شد ۴۰۲۴ متقاضی مسکن روستایی در این استان به بانک معرفی شد ۵۶ قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت افزایش قیمت کاکائو به بالای 9000 دلار مدیر عامل جدید بزرگترین شرکت بیمه سطح کشور کیست؟ حجم معاملات بورس کالا از ۱۵۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ گذشت ۲۷ هزار میلیارد تومان دیگر از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تسویه شد شهادت پاسدار بهروز واحدی در دیرالزور سوریه زهرا شجاعی درگذشت پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | بخوانید خدمت رسانی بیمه پارسیان در ایام نوروز برخی از جرایم رانندگی خیلی قدیمی است؛ این جرایم به‌روز خواهد شد

کار و بار سکه سالن‌های غیرقانونی عقد در بحبوحه کرونا


کار-و-بار-سکه-سالن-های-غیرقانونی-عقد-در-بحبوحه-کرونا
در این روزهای کرونایی که بنا بر دستور ستاد مقابله با کرونا تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها از برگزاری مراسم و ارائه خدمات به میهمانان منع شده‌اند، مجموعه‌هایی تحت عنوان دفتر ازدواج در حال برگزاری مراسم به همراه پذیرایی ناهار وشام هستند. علت برگزاری چنین مراسمی را از دفاتر ازدواج جویا شد؛ گزارشی که با واکنش کانون سردفتران ازدواج و طلاق مبنی بر غیر قانونی بودن این مجموعه‌ها و جعل عنوان سردفتران در جهت مشروع جلوه دادن فعالیتشان مواجه شد.

به گزارش الفباخبر به نقل از ایسنا؛ سالن‌های عقد این چنینی که عمده فعالیت تبلیغاتی‌ آن‌ها در فضای مجازی شکل می‌گیرد، نه رَسته‌ای از اتحادیه تالارهای پذیرایی محسوب می‌شوند و نه حتی دفترخانه ازدواج! با این حال برخی از این سالن‌ها با اسم و درمواردی با تابلوی جعلی سردفتران در حال فعالیت هستند، برخی دیگر اما فعالیت‌شان مشابه صنف تالارداران است اما زیرمجموعه آن‌ها نیستند و در این روزهایی که به دلیل شیوع کووید ۱۹ تالارها و رستوران ها از برگزاری مراسم منع شده‌اند، این سالن‌های عقد به دلیل عدم تعلق به ارگان و اتحادیه‌ای  به صورت خودمختار در حال فعالیت‌ هستند، آن هم نه با شش، ۱۰ و یا ۲۰ میهمان بلکه گاهی برخی از آن هاا تا ۷۰ میهمان را پذیرا هستند.

بیشتر بخوانید:

برخی از آن‌ها حتی شعبه هم دارند! در پیج اینستاگرام برخی از این سالن‌ها نوشته شده است "دفتر ازدواج و عقد با دو سالن متفاوت". برخی دیگر اما شعارشان "برگزاری خاص ترین مراسم عقد همراه با آتلیه اختصاصی و پذیرایی ناهار و شام" است.

همچنین هرچه به تاریخ ۹۹.۹.۹ نزدیک می‌شویم به دلیل رُند بودن تاریخ، تبلیغات این سالن‌ها نیز برای جذب مشتری داغ‌تر می‌شود. یکی از این سالن‌ها در پیج اینستاگرام خود چنین نوشته است: «در روف گاردن ما دو جای خالی شام در روزهای قبل و بعد از تاریخ ۹۹.۹.۹ قابل رزرو است. توجه کنید اگر قبل و بعد از ۹۹.۹.۹ نیز مراسم خود را برگزار کنید همان تاریخ ۹۹.۹.۹ برایتان ثبت می‌شود!» حتی برخی از این سالن‌ها برای برگزاری مراسم کامل عروسی در همین تاریخ اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، سوال مهم اما اینجاست که چگونه  چنین سالن‌هایی بدون مجوز و بدون تعلق به ارگان و اتحادیه‌ای در حال فعالیت هستند و روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود؟ سالن هایی که به دلیل نبود نظارت و پیگیری دقیق حتی در روزهای کرونایی هم خودمختارانه  در حال برگزاری مراسم و بازی با جان مردم هستند.

فعالیت شش ساله این مجموعه‌ها بدون هیچگونه مجوز

علی اصغر زارعی نائب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق - با تاکید بر اینکه به دلیل آسیب چنین مجموعه‌هایی برای دفاتر ازدواج و سردفتران، نخستین شاکی آن‌ها کانون سردفتران ازدواج و طلاق است، به ایسنا گفت: بیش از شش سال است که مجموعه‌هایی تحت عنوان سالن عقد، اتاق عقد، باغ عقد، روف گاردن اختصاصی، خانه عقد و... بدون هیچ گونه مجوزی از هیچ صنف و ارگانی در حال فعالیت هستند. از این رو کانون سردفتران در سال ۹۶ طی مکاتبه‌ای با اتاق اصناف تهران لزوم ساماندهی چنین مجموعه‌هایی را به اطلاع رساند.

وی اضافه کرد: همچنین اتاق اصناف تهران این درخواست کانون را به اتحادیه تالارهای پذیرایی ارجاع داد. از این جهت کانون سردفتران ازدواج و طلاق طی جلسه‌ای این موضوع را با اتحایه تالارها مطرح کرد و کانون با توجه به لزوم ساماندهی چنین مشاغل نوظهور، ایجاد یک رسته جدید در صنف تالارهای پذیرایی را به اتحایه تالارهای پذیرایی پیشنهاد داد تا این مشاغل بتوانند مطابق با دستورالعمل‌های خاص از اتحادیه تالارهای پذیرایی مجوز بگیرند و فعالیت قانونی داشته باشند.

شکایت کانون سردفتران به دلیل "جعل عنوان"

پلمب چهار مجموعه متخلف 

زارعی در ادامه گفت: به جهت فعالیت غیر قانونی این مجموعه‌ها، علاوه بر رفتارهای ایجابی نیازمند رفتارهای سلبی نیز بوده ایم. از این رو دادخواستی را در دادسرای سعادت آباد -با توجه به اینکه اغلب این مجموعه‌ها در مناطق غرب تهران مشغول به فعالیت هستند - طرح کردیم و حدود ۲۳ مجموعه متخلف را در اولین لیست به دادسرا اعلام و شکایتی تحت عنوان "جعل عنوان" تنظیم کردیم چراکه برخی از این مجموعه ها با واگذاری دفتر توسط سردفتران و یا سوء استفاده و جعل عنوان، شماره و یا تابلو سردفتران در حال فعالیت هستند تا اینگونه به کار خود مشروعیت ببخشند.

نائب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق ادامه داد: از سوی دیگر با دستور ویژه نماینده دادستان سعادت آباد، اماکن مطابق با قانون نظام صنفی، موظف به پلمب این مجموعه‌ها شد. از این رو اماکن درباره مجوز چهار مجموعه از آن ۲۳ مجموعه، از کانون سردفتران استعلام و هر چهار مجموعه‌ را به دلیل نداشتن مجوز و فعالیت با جعل عنوان سردفتران پلمب کرد.

پاسخ اتحادیه تالارهای پذیرایی به استعلام اماکن چه بود؟

وی با اشاره به استعلام سایر مجموعه‌ها از اتحادیه تالارهای پذیرایی به جهت ماهیت فعالیت‌شان گفت: متاسفانه علی رغم صحبت‌های قبلی کانون با اتحادیه تالارها و در جریان بودن آن‌ها از فعالیت غیر قانونی این مجموعه‌ها، اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران در پاسخ به استعلام اماکن درباره مجوز فعالیت چنین مجموعه‌هایی گفته بود که این مجموعه‌ها در حال تشکیل پرونده هستند و با این پاسخ تمامی اقدامات کانون در این زمینه را کور و ابتر کرد.

غیرقانونی بودن فعالیت مجموعه‌هایی که مدعی ثبت موسسه هستند

نائب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق با بیان اینکه بررسی و رسیدگی به تخلفات بسیاری از این مجموعه‌ها به علت ماهیت‌شان در حیطه کار کانون نیست، اظهار کرد: برخی از این مجموعه‌ها مدعی هستند که موسسه ثبت شده دارند اما در اساسنامه همان موسسات نیز آمده است: « در صورت ضرورت قانونی، انجام موضوعات پس از اخذ مجوزهای لازم انجام شود» بنابراین فعالیت این مجموعه‌ها بدون اخذ مجوز غیر قانونی است.

زارعی در ادامه گفت: کانون سردفتران ازدواج و طلاق در حیطه وظایف خود پس از بازرسی‌های متعدد از تخلفات سردفتران در واگذاری دفتر به اشخاص دیگر، لیست مجموعه‌ها و سردفتران متخلف را جهت رسیدگی، اعلام نظر و اعمال ماده ۳۲ به‌ دفتر ریاست عالی سازمان ثبت ارسال کرده است.

تبلیغات برگزاری مراسم نامتعارف در اینستاگرام

چرا پلیس فاتب پاسخگو نیست؟

وی ادامه داد: اغلب این مجموعه‌ها در فضای مجازی در حال فعالیت تبلیغاتی برای مجموعه خود هستند. گاهی برخی از مراسم غیر متعارفی که حتی اشخاص در خانه‌ خود امکان برگزاری آن‌ را ندارند، در سالن‌های این مجموعه‌ها برگزار می‌شود. از این رو کانون این فعالیت‌ها را به پلیس فاتب اعلام کرده است اما تا کنون رسیدگی به آن‌ها انجام نشده است همچنین نمی‌توان از کانون سردفتران توقع داشت که به دلیل سوء استفاده برخی از این مجموعه‌ها از تابلو، شماره و نام سردفتران به فعالیت تمامی این مجموعه‌ها رسیدگی کند بلکه ما در حیطه مسئولیت خود از فعالیت برخی از مجموعه‌ها جلوگیری کرده‌ایم اما با توجه به ماهیت سایر مجموعه‌ها، جلوگیری از آن‌ها در اختیار کانون سردفتران ازدواج و طلاق نیست.

به گفته نائب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق، قانون نظام صنفی، این اجازه را به اماکن داده است که به طور مستقل و بدون نیاز به اقدامی از سوی اتحادیه‌های مربوطه برای جلوگیری از فعالیت غیرقانونی این مجموعه‌ها اقدام کند.

نصب تابلوی دفتر ازدواج به معنای فعالیت قانونی نیست

وجود شعبات برای دفتر ازدواج تخلف است

زارعی تاکیدکرد: مردم باید توجه کنند که به صرف نصب تابلوی دفتر ازدواج در مجموعه‌ای، آن مجموعه به صورت قانونی کار نمی‌کند بلکه برای اطمینان از مجموعه‌های قانونی باید ابلاغ سردفتری آن مجموعه را مشاهده کنند و بدانند مطابق با ابلاغ سردفتری، دفاتر ازدواج تنها حق فعالیت در یک مکان مشخص را دارند و وجود شعبات گوناگون برای دفتر ازدواج غیر قانونی است همچنین سردفتردار موظف است شخصا در دفتر ازدواج حضور داشته باشد.

اعلام آمادگی کانون سردفتران برای همکاری با نهادهای نظارتی

وی در انتها با تاکید بر اینکه فعالیت چنین مجموعه‌هایی منجر به کم کاری و بعضا ورشکستگی و استعفای سردفتران و آسیب جدی به این صنف شده است، اظهار کرد: با توجه به رشد روزافزون و فعالیت غیر قانونی چنین مجموعه‌هایی، در صورتی که اقدام درستی برای ساماندهی آن‌ها انجام نشود، در آینده‌ای نزدیک شاهد وارد آمدن صدمات جدی به مردم و اصناف مرتبط خواهیم بود. از این رو کانون سردفتران ازدواج و طلاق آمادگی خود را جهت همکاری با مراکز نظارتی و تداوم و پیگیری اقدامات پیشین خود اعلام می‌کند و در صورت نیاز می‌تواند لیست مجموعه‌های غیرقانونی را در اختیار مراکز نظارتی قرار دهد.

 

 

 

انتهای پیام


تاریخ انتشار: شنبه 24 آبان ماه 1399 - 12:18
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت