عناوین مهم :
شنبه 01 اردیبهشت 1403 07:18

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
سگ گردانی در معابر عمومی ممنوع شد انتصاب دو مدیرعامل جدید در دو بانک ملی و مسکن نظارت دولت بر قیمت دهی سایت ها بر بازار مسکن ارزش املاک بانک آینده با 245 املاک لوکس برابری می کند اطلاعیه وزارت اقتصاد درباره وضعیت بورس رئیس بانک مرکزی: تقویت ریال در اولویت است بیمه مسئولیت در قبال محصول مغفول مانده است پیش بینی جدید از قیمت خودرو/ آیا خودرو ارزان می شود؟ شرایط ثبت نام در طرح خودرو فرسوده سامانه یکپارچه قیمت های ایران خودرو دوباره ریزشی شد + جدول جدیدترین ها هفته قرمز بازار سرمایه کلاف سردرگم ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا دلیل ترس سهامداران و ریزش اخیر بورس چه بود؟ نحوه ارتقاء كیفیت مقررات گذاری در صنعت بیمه بیمه مركزی و اندیشكده سیاست‌پژوهی منابع انسانی اسماء توافق نامه همكاری امضا كردند اصلاح قانون کار کلید خورد کمیته امداد امام خمینی تحت پوشش بیمه سینا قرار گرفت رشد سهم بیمه آسیا از بازار بیمه کنکور از سال ۱۴۰۳ بر اساس قانون مجلس اجرا می‌شود
پر بازدید ها
روند رسیدگی قضایی به پرونده‌های چک برگشتی تراکنش با تلفن همراه بدون کارت بانکی در۶ بانک علی آبادی درباره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟ زیان روزانه ۱۰۰میلیاردی به صنعت مرغداری کشور تغییر رویه شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی ابلاغ سهمیه مسافری سال ۱۴۰۳ مناطق آزاد ۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم مدیرعامل بیمه پارسیان درگذشت آیت کریمی را تسلیت گفت افزایش ۶ هزار واحدی شاخص بورس تهران در پایان هفته ۵ سناریوی احتمالی اسرائیل برای پاسخ به حمله ایران تعلیق در تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان تکریم رییس پیشین و معرفی سرپرست جدید اداره کل تدارکات و خدمات بانک توسعه تعاون بررسی قیمت خودرو محبوب سایپا (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) / شاهین در بازار چند؟ نامه همراه اول به سازمان بورس: مذاکرات با دیجی‌کالا در جریان است هوش مصنوعی چینی در رقابت با ChatGPT

ترمز ارزانی وام مسکن کشیده می شود؟


ترمز-ارزانی-وام-مسکن-کشیده-می-شود
قیمت اوراق تسه در نوزدهم آبان ماه به ۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. این کاهش قیمت نرخ سود را برای متقاضیان وام مسکن در کمتر از ۲۲ درصد باقی نگه داشت. اما کاهش هزینه وام مسکن در این روز نسبت به روز قبل خود تغییرات چندانی نداشته است.

به گزارش الفباخبر ، هزینه خرید اوراق تسه در ادامه روند نزولی خود در ۱۹ آبان باز هم اندکی کاهش یافت.میزان کاهش هزینه در ۱۹ آبان  ۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود که در مقایسه با مقدار ۷۵ هزار تومان در روز ۱۸ آبان عدد ناچیزی است.  روند کاهش هزینه در روزهای اخیر نشان می دهد چر چقدر زمان جلوتر آمده شدت کاهش هزینه کندتر شده است.این کاهش شتاب در آینده چه تاثیراتی را بر وام مسکن خواهد گذاشت؟

بیشتر بخوانید:

 

اوراق تسه چیست؟

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد. یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می شود در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می شود. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین ۲۴۰ میلیون تومان است. مجردها نیز ۱۴۰ میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

 

اوراق تسه 19 آبان

هزینه خریداوراق مسکن

هر ورق از اوراق تسه در روز ۱۹ آبان قیمتی معادل با ۷۴ هزار و ۵۰۰  تومان داشت. این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن ۵۰۰ هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که مبلغ وام برای مجردین ۱۴۰ میلیون تومان و برای متاهلین ۲۴۰ میلیون تومان است، مجردها نیازمند خرید ۲۸۰ ورق و متاهلین ۴۸۰ ورق خواهند بود. 

بنابراین در نوزدهم آبان ماه مجردها برای اخذ وام مسکن  باید ۲۰ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان و متاهلین ۳۵ میلیون و ۷۵۳ هزار تومان اوراق

می کردند.

 

نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد.

با کسر هزینه تهیه اوراق برای مجردین و متاهلین از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای مجردها در روز دوشنبه ۱۹ آبان ماه از ۱۷.۵ درصد به ۲۱.۸۴ درصد و برای متاهلین به ۲۱.۷۵ درصد کاهش یافت.

نرخ سودی که هر روزه از این طریق کشف می شود در اواخر مهر بالاتر از ۲۳ درصد محاسبه شده بود. اکنون کاهش قیمت اوراق با کاهش بیش از یک واحد درصد به سطحی پایین تر از ۲۲ درصد رسیده است.

 

هزینه کل وام مسکن در طول ۱۲ سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول ۱۲ سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که ۱۹ آبان ماه برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول ۱۲ سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با ۱۸۰ میلیون و ۹۶۵ هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین ۳۳۵ میلیون و ۶۷۸ هزار تومان برآورد شد.

پس از تداوم کاهش در نرخ سود بازار اوراق در روز ۱۹ آبان ماه  نسبت به روز گذشته خود شاهد ۱۴۰ هزار تومان دیگر افت در هزینه وام مجردین بودیم. این اختلاف برای متاهلین نیز نسبت به روز گذشته ۲۳۸ هزار تومان محاسبه شد.

 

روند نزولی شتاب کاهش قیمت وام

مقایسه قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن ( به اختصار تسه) نشان می دهد که میزان کاهش قیمت اوراق از ابتدای هفته پیش روند نزولی در پیش گرفته است.

منظور از  میزان کاهش قیمت اوراق، اختلاف قیمت اوراق در هر روز با روز گذشته است.با وجود آنکه قیمت اوراق  روز گذشته هم کاهشی بود اما این کاهش در مقایسه با روزهای قبل خیلی کمتر بود. به طوریکه اختلاف قیمت اوراق نوزدهم آبان ماه با روز قبل خود تنها ۵۰۰  تومان بوده است. 

این در حالیست که در روز ۱۸ آبان ماه تفاضل قیمتی هر ورق از اوراق تسه ۲ هزار تومان ثبت شده بود.این کاهش بر کل هزینه وام نیز تاثیر خود را انتقال می دهد. اکنون چنانچه روند کاهشی شتاب کاهش قیمت در روزهای دیگر نیز ادامه یابد بایستی منتظر توقف کاهش قیمت در حوزه وام مسکن بود.

 

اوراق تسه 19 آبان

 

انتهای پیام


تاریخ انتشار: سه‌شنبه 20 آبان ماه 1399 - 13:11
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت