عناوین مهم :
شنبه 01 اردیبهشت 1403 11:00

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
تقدیر از همکاران و نمایندگان برتر بیمه های عمر و تأمین آتیه حضور بیمه تعاون در نمایشگاه کار دانشگاه تهران آغاز پیش‌فروش ایران خودرو به مناسبت دهه کرامت+ لینک ثبت نام هاچ بک های ایران خودرو و سایپا ارزان شدند + جدول جدیدترین قیمت ها مدیران خودرو قیمت محصول جدید خود را مشخص کرد + قیمت آغاز پیش‌فروش محصولات ایران خودرو دیزل از سه شنبه ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکونی در این منطقه تهران وزیر اطلاعات به ناامن کنندگان مرزهای ایران هشدار دارد تازه‌ترین اطلاعات درباره سهمیه بنزین خردادماه عرضه سیمان در بورس کالا از سر گرفته شد؟ این میوه‌ها را هر روز بخورید برنامه‌های عملیاتی سال ۱۴۰۲ بیمه دی در همایش سراسری مدیران در مشهد مقدس تبیین شد آموزش شبکه فروش از اولویت‌های شرکت است ضرورت توسعه گفتمان روابط عمومی در کشور بازدید مدیرعامل بیمه تعاون از شعبه اردبیل همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس شرکت بیمه پارسیان جشنواره “بیست تا بیست” فروش انواع بیمه نامه آغاز شد هشدار بانک مرکزی روسیه درباره افزایش نرخ تورم تخم مرغ جایگزین گوشت و مرغ شد مستاجران ناچار به ترک پایتخت
پر بازدید ها
روند رسیدگی قضایی به پرونده‌های چک برگشتی تراکنش با تلفن همراه بدون کارت بانکی در۶ بانک زیان روزانه ۱۰۰میلیاردی به صنعت مرغداری کشور تغییر رویه شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی ابلاغ سهمیه مسافری سال ۱۴۰۳ مناطق آزاد ۵ سناریوی احتمالی اسرائیل برای پاسخ به حمله ایران مدیرعامل بیمه پارسیان درگذشت آیت کریمی را تسلیت گفت افزایش ۶ هزار واحدی شاخص بورس تهران در پایان هفته تعلیق در تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان تکریم رییس پیشین و معرفی سرپرست جدید اداره کل تدارکات و خدمات بانک توسعه تعاون بررسی قیمت خودرو محبوب سایپا (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) / شاهین در بازار چند؟ هوش مصنوعی چینی در رقابت با ChatGPT نامه همراه اول به سازمان بورس: مذاکرات با دیجی‌کالا در جریان است ضامن مرده برای دریافت وام بانکی بانک تجارت؛ پیشتاز در تسهیلات تکلیفی

ردپای کرونا به نهنگ ها رسید


ردپای-کرونا-به-نهنگ-ها-رسید
دکتر مسعود مردانی، استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هاری یکی از بیماری های حاد ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که ۹۹ درصد در اثر گاز گرفتگی سگ ایجاد می شود.

به گزارش الفباخبر،به نقل از سلام نو، استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیماری کووید۱۹ را از گروه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان برشمرد که ردپای آن در آبزیان دریایی به خصوص نهنگ پیدا شده است.

بیشتر بخوانید:

دکتر مسعود مردانی همزمان با ۱۴ مهر روز دامپزشکی به پیشرفت ها در زمینه کنترل بیماری های عفونی و پیشگیری با واکسن اشاره کرد و افزود: هنوز شاهد بروز موارد جدیدی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در کشور هستیم.

وی، بروسلوز (تب مالت) را یکی از مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) برشمرد که به وسیله یکی از گونه های باکتری بروسلا ایجاد شده و به سه صورت حاد، تحت حاد یا مزمن تظاهر می کند.

این استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: بروسلوز در حیوانات، بیشتر دستگاه تناسلی ادراری را درگیر می کند و در انسان معمولا باعث ایجاد تب، تعریق، دردهای استخوانی و عضلانی، ضعف، بیحالی و کاهش وزن می شود.

مردانی در ادامه به زیان های اقتصادی فراوان ناشی از بیماری بروسلوز اشاره کرد که سقط بره ها و گوساله ها و کاهش فراورده های لبنی برخی از این موارد است.

وی، بروسلوز را یک بیماری هزار چهره ذکر کرد که اکثر ارگان های بدن انسان را درگیر می کند و یادآور شد: باوجود درمان دارویی نسبتا موثر، حدود ۱۰ درصد مبتلایان دچار عود بیماری می شوند و در موارد مزمن نیز سبب ناتوانی های حرکتی و افسردگی می شود.

این پزشک فوق تخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: براساس تخمین کارشناسان سازمان جهانی بهداشت سالانه حدود ۵۵۰ هزار نفر در اثر ابتلا به هاری جان خود را از دست می دهند که عامل ۹۹ درصد موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری در اثر گاز گرفتگی سگ است.

مردانی هاری را یکی دیگر از بیماری های حاد ویروسی مشترک بین انسان و حیوان برشمرد که ممکن است به طور اتفاقی در اثر گزش حیوانات، پیوند قرنیه و سایر بافت های آلوده به انسان انتقال یابد.

وی به نجات جان بیش از ۳۲ هزار نفر در جهان با اقدامات پیشگرانه پس از گزش حیوانات اشاره کرد و گفت: سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر در جهان پس از گزش حیوانات تحت پوشش اقدامات پیشگیرانه قرار می گیرند که این اقدامات باعث نجات جان حدود ۳۲۷۰۰ انسان می شود.

استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تب کنگو، سیاه زخم و سالک را از دیگر بیماری های مشترک بین انسان و حیوان ذکر کرد.

مردانی فزود: این روزها که بحث بیولوژیک(بیوتروریسم) بسیار قوت گرفته است از بروسلوز، ملیوئیدوزیس، تب های خونریزی دهنده و آنتراکس به عنوان جنگ افزار های بیولوژیک(Biowarfare ) بالقوه یاد می شود اما این که آیا در عمل چنین سلاحی تا به حال علیه انسان ها استفاده شده یا خیر، تمامی ابعاد آن نامشخص است.

این پزشک فوق تخصص بیماری های عفونی، بیماری کووید۱۹ (کروناویروس) را نیز یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان برشمرد که ردپای کرونا را در آبزیان دریایی به خصوص نهنگ پیدا کرده اند.

مردانی تاکید کرد: پیشگیری از عفونت های مشترک بین انسان و دام قطعا بدون کنترل بیماری در حیوانات امکان پذیر نیست. بنابراین هماهنگی و هم فکری ارگان های درگیر در این مهم نظیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی توصیه می شود.

انتهای پیام


تاریخ انتشار: دوشنبه 14 مهر ماه 1399 - 18:40
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت