عناوین مهم :
جمعه 10 فروردین 1403 14:52

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
سلاجقه: ۲۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از زباله‌سوزی است گزارش بورس امروز دوشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲ وزیر صمت: سرمایه‌ صندوق ضمانت صادرات باید ۱۰ برابر شود واکنش سخنگوی وزارت خارجه به برجام ۲ و علت لغو سفر رئیسی به ترکیه احداث خط دوم انتقال پساب تصفیه شده از محل خروجی تصفیه خانه جنوب تهران همکاری روسیه با ایران، عربستان و امارات/ تقویت کریدور شمال - جنوب با مشارکت ریاض ایرادات شورای نگهبان به طرح کنترل اجاره بهای مسکن مجلس قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران امروز 20 آذر 1402 شرایط جدید خرید خودرو در سامانه یکپارچه اعلام شد امباپه به خاطر رئال قید یک میلیارد یورو را زد! دستگیری عامل حمله به یک خودرو در اتوبان‌ پژوهشکده بیمه ۳ تفاهم‌نامه همکاری مشترک منعقد کرد نحوه دریافت فیش حقوقی بازنشستگان بانک صادرات | بخوانید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان، ارزش املاک مازاد شناسایی شده دولت آغاز جشنواره هوای پاک شرکت امداد خودرو سایپا تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو شدنی نیست رشد دو هزار واحدی شاخص کل بورس امروز 20 آذر 1402 برآورد هزینه ساخت واحدهای مسکن روستایی جایزه بهترین فیلم مستند توریستی برای مستند «قلب تپنده خاورمیانه»
پر بازدید ها
برخورد هولناک کشتی با یک پل عظیم در امریکا حادثه آفرید چرا زیر پای مدیرعامل راه آهن را خالی می کنند اعلام محدودیت‌های ترافیکی جاده‌ها در نیمه دوم تعطیلات نوروزی بازار شکلات تلخ شد برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اعلام شد ۴۰۲۴ متقاضی مسکن روستایی در این استان به بانک معرفی شد پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ | سورپرایز بانک مهر ایران برای متقاضیان وام فوری ۵۶ قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت افزایش قیمت کاکائو به بالای 9000 دلار مدیر عامل جدید بزرگترین شرکت بیمه سطح کشور کیست؟ قیمت گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون /قیمت ارزان‌ترین و گران‌ترین گوشی‌های محبوب بازار حجم معاملات بورس کالا از ۱۵۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ گذشت نحوه دانلود همراه بانک سپه ملی و توسعه تعاون برای آیفون بیشترین سود سپرده در این بانک پرداخت می شود

دلالان خودرو از کارخانه تا بازار؟


دلالان-خودرو-از-کارخانه-تا-بازار-
الفباخبر - قیمت خودرو در کارخانه،قیمت خودرو در بازار؟ اولین سوال برای هر ایرانی زمان خرید خودرو. هرچند در یک سال گذشه با ظهور پدیده قرعه کشی و یا پیش خرید باید از خیر خرید از کارخانه را زد . ولی در مسیر کارخانه و بازار ،قشری هستند که سود خوبی میبرند و آنها دلالان صنعت خودرو محسوب می شوند که باید دید به واقع جایگاه این قشر در این روزهای سخت قیمت خودرو کجا است؟

صادق الحسینی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار الفباخبر در پاسخ به این سوال گفت: تا وقتی که راه حل گرانی خودرو با  قیمت گذاری پایین ادامه دارد و یک عده  بنا به هر دلیلی قیمت تعیین میکنند واین قیمت ناشی از سازوکار دولت نیست، طبیعی است که قیمت کارخانه با قیمت بازار متفاوت است.

بیشتر بخوانید:


وی در ادامه گفت : نتیجه این تفاوت قیمت  نصیب تولید وتولید کننده نمی شود بلکه این تفاوت قیمت نتیجه اش ظهور قشری است که تمام سود این تفاوت قیمت به جیب آنها می رود، این افراد یا وابستگان به مدیران این صنعت هستند یا هرچه هستند ارتباطات ونفوذ دارند و می توانند نقش دلالان این صنعت را بازی کنند .


الحسینی در ادامه به بیان چرایی موضوع پرداخت و گفت: ایراد اصلی متوجه کسانی است که قیمت گذاری میکنند چرا که دلالان سود این سیاست غلط را به جیب می‌زنند .مشکل اینجا است ؛ سیاستی که معتقد به قیمت گذاری  است هدفش قیمتی است که به گمان خود، نفع مردم را به دنبال دارد در صورتی که  نفع دلالان بهترین نتیجه این قیمت گذاری است. 
این کارشناس اقتصادی، روند تفاوت قیمت کارخانه وبازار  که نتیجه اش سود دلالان صنعت خودرو است را در دو حالت بررسی کرد و افزود: حال باید دید فرد قیمت گذار خودرو نسبت به  دلالان ناآگاه است  و یا میداند و دستشان با دلالان در یک کاسه است و ارتباطاتی در این میان وجود دارد.


چرا که میبینیم نهایت این سیاست یعنی قیمت پایین خودرو از کارخانه مرتفع شدن مشکل مردم نیست چون مشکل قیمت خودرو روز به روز بیشتر بر مردم خودنمایی میکند ولی از سوی دیگر نتیجه این سیاست فقط سود قشری است که دسترسی بیشتری به اطلاعات دارد و طبیعی است که منفعت مدیران در این میان نیز بیش از سایر مردم است و بنابراین از طرفدارن این دوگانگی قیمت هستند در حالی که منفعت تولید و منفعت مالکان که عملا مردم هستند آن است که کالا با همان قیمت که تولید می شود عرضه شود نه آنکه با قیمت پایین در اقتصاد کشور وارد شود.

مثلاً الان یک دلال شرکت سایپا یا همان «نمایندگی ها» سودشان از خودروی« تیبا » همان اندازه سود است که کارخانه سایپا با آن عظمت سود میبرد واین یعنی مسیری به وضوح اشتباه وغلط که نتیجه اش نابودی صنعت خودرو است.

 

انتهای پیام


تاریخ انتشار: یکشنبه 13 مهر ماه 1399 - 09:58
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت