عناوین مهم :
جمعه 31 فروردین 1403 17:58

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
این دو بانک ایرانی در روسیه شعبه می زنند | بخوانید پرداخت وام 100 میلیونی به خریداران خودرو از سامانه یکپارچه خودرو شرایط دریافت وام 200 میلیونی بانک ملی اعلام شد اظهارات عجیب یحیی در خصوص استقلال پس از جشن قهرمانی ۳ مربی لیگ برتری همزمان استعفا دادند پرسپولیس با پیروزی طوفانی به هشتمین جام لیگ برتر رسیدند جزئيات گفتگوي وزير امور خارجه با دبير كل سازمان ملل انفجار مهیب تل آویو را لرزاند رونمایی از جام قهرمانی لیگ برتر | ببینید ناکامی تیم رونالدو ادامه دار شد خداحافظی امید ابراهیمی با پیراهن استقلال از فوتبال رئیس جمهور از سواحل مکران بازدید هوایی کرد سد کهیر آبگیری شد هشدار جدی رئیس جمهور به طالبان | بخوانید بازدید مدیرکل حوزه مدیریت بیمه سرمد از مدیریت روابط عمومی، به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی پیام مدیرعامل بیمه سرمد به مناسبت روز روابط‌ عمومی و ارتباطات نماینده و برنده خوش‌شانس جشنواره فروش بیمه‌های حوادث انفرادی بیمه دانا معرفی شد پیام مدیر‌عامل شرکت بیمه معلم به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی پیام تبریک مدیر عامل صندوق تامین خسارت های بدنی به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی
پر بازدید ها
روند رسیدگی قضایی به پرونده‌های چک برگشتی تراکنش با تلفن همراه بدون کارت بانکی در۶ بانک علی آبادی درباره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟ ابلاغ سهمیه مسافری سال ۱۴۰۳ مناطق آزاد زیان روزانه ۱۰۰میلیاردی به صنعت مرغداری کشور ۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم تغییر رویه شرکت واسپاری توسعه تعاون از فرد محوری به رویکرد مشارکتی تعدیل بیش از ۱۰ درصدی کارمندان تسلا تکریم رییس پیشین و معرفی سرپرست جدید اداره کل تدارکات و خدمات بانک توسعه تعاون ۵ سناریوی احتمالی اسرائیل برای پاسخ به حمله ایران تعلیق در تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان نامه همراه اول به سازمان بورس: مذاکرات با دیجی‌کالا در جریان است بررسی قیمت خودرو محبوب سایپا (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) / شاهین در بازار چند؟ هوش مصنوعی چینی در رقابت با ChatGPT افزایش ۶ هزار واحدی شاخص بورس تهران در پایان هفته
کارشناس و پژوهشگر ارشد اقتصاد گردشگری

راهکارهایی برای ورود صنعت گردشگری به سبد نیازهای فوری


راهکارهایی-برای-ورود-صنعت-گردشگری-به-سبد-نیازهای-فوری
الفباخبر- صنعت گردشگری نوعی خدمات و در زمره نیازهای نامرئی است؛ به اتفاق هم راهکاهایی را در جهت مرئی کردن این نیاز می‌خوانیم.

به مناسبت هفته گردشگری با کارشناس و پژوهشگر ارشد اقتصاد گردشگری گفتگویی داشتیم که طی آن به موضوع داغ حوزه گردشگری و سرنوشت این صنعت با جدی شدن تشکیل وزارت گردشگری پرداخته‌شد.

بیشتر بخوانید:


مرتضی خاکسار با اشاره به اینکه فراگیر شدن ویروس کووید۱۹ بر تمامی صنایع دنیا و فعالیت‌های جامعه جهانی اثر منفی برجای گذاشته، گفت: آیا واقعا صنایع باید به فعالیتشان ادامه دهند؟ چگونه باید چرخه اقتصاد بگردد؟


او ادامه داد: طبق تجارب انسان در طول تاریخ پس از زلزله‌های خیلی بزرگ و از بین رفتن خیلی شهرها باز هم می‌بینیم زندگی در سطح زمین به آرامش عادی خود برمی‌گردد. اگر سرما سراغمان نیاید به دنبال سرپناه نمی‌رویم؛ یعنی تا زمانی که اتفاقی رخ ندهد به دنبال علت و معلول نمی‌گردیم.


خاکسار تصریح کرد: در طول تاریخ مشابه ویروس کووید۱۹ با اتفاق‌های ناخواسته مثل سیل، زلزله و بیماری های مختلف مواجه بوده‌ایم، که جمیعت زیادی را از بین برده‌اند اما می‌توانیم به آنها به عنوان یک فرصت بنگریم؛ چراکه اتفاق‌های روی زمین زندگی انسان ها را تشکیل می‌دهند.


کارشناس و پژوهشگر ارشد اقتصاد گردشگری افزود: ما می‌توانیم از دو منظر به این اتفاق‌ها بنگریم: ۱- زیان اقتصادی که به دنبال آنها متحمل می‌شویم ۲- هشدار طبیعت در مورد وجود چنین مسائل در طول زندگی. برای جدی گرفتن این هشدارها باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق استانداردهای بهداشت را در همه صنایع بالاتر ببریم. 

برای حفظ چرخه تعادل اقتصادی چه کنیم؟ 


خاکسار در ادامه گفت: افراد اقلامی که به عنوان نیازهای اولیه خود تلقی می‌کنند مانند لوازم منزل یا وسایل نقلیه را در سبد مصرفی خود قرار داده و به هر روشی که شده حتی به صورت اقساطی تهیه می‌کنند و برایش فرقی نمی‌کند در چه زمانی باشد؛ چه ویروس کرونا باشد چه نباشد ماهیت نیاز فرد به مسکن فرقی نخواهد کرد.


او افزود: ولی اگر صنعت نوپای گردشگری در ایران را مقایسه بکنیم می‌بینیم باید فرصت و هزینه بیشتری صرف کنیم، چراکه گردشگری در سبد فوری نیاز نیست؛ اگر شما پنج سال هم از موهبت گردشگری در سفرهای درون شهری و برون شهری استفاده نکنید اتفاقی برای شما نخواهد افتاد و در ماهیت زندگی اولیه خود اتفاقی نمی‌افتد.


کارشناس و پژوهشگر ارشد اقتصاد گردشگری تاکید کرد: این مقایسه نشان می‌دهد که صنعت گردشگری نیاز به یک تبلیغات، بازاریابی و نوشتن پروتکل‌های دقیق جذب مسافر دارد. این صنعت چون در سبد نیازهایی به صورت خدمات است و کالا نیست مسلما مسئولین باید تلاش بیشتری برای فروش خدمات نامرئی و حسی گردشگری بکنند.


خاکسار در اشاره به راهکارهای این مسئله تصریح کرد: باید با تبلیغات و استارتاپ‌های خوب نشان داده‌شود که جاذبه‌های گردشگری کشور در چه حدی است و این جامعه میزبان برای جامعه میهمان چه تمهیداتی را در دوران کرونا رعایت کرده و چه استانداردسازی انجام داده که جامعه جهانی مسافر به جامعه مقصد خودش اطمینان کند و کوله‌بار سفرش به آنجا را ببندد.


او در نتیجه این بررسی خاطرنشان گرد: کل صنعت گردشگری در دنیا از جمله صنعت گردشگری پس از تشکیل وزارت گردشگری در ایران احتیاج به برنامه ریزی، تخصیص بودجه، ساست‌گذاری، قانون‌گذاری و اجرای پروتکل‌های دقیق‌تری نسبت به سایر صنایع خواهد‌داشت، چون کالا نیست و در سبد نیازهای فوری و ضروری ما قرار ندارد.
این کارشناس که یکی از فعالان با سابقه صنعت گردشگری است، افزود: گردشگری غذای روح است و روح برای بقای خود، تولید و تکثیر علم و پیشرفت نیاز به تفریح، استراحت و ایجاد حس شادی در همه انسان‌ها دارد؛ به همین خاطر است که دولت‌های موفق مثل کشورهای اسکاندیناوی برای تقویت روحیه کار و تولید علم مردمشان برنامه‌ریزی می‌کنند و این هدفی است که فقط از طریق ابزار تفریح و گردشگری بدست می‌آید.

 

شکوفایی اقتصادی یک منطقه با به کارگیری سیاست‌های جذب توریسم


خاکسار گفت: گردشگران با حضور مداوم خود می‌توانند سهم مهمی از درامدهای ناخالص ارزی برای کشور داشته باشند. ایران جزو ده کشور مستعد استعداد گردشگری است اگر ما با یک برنامه‌ریزی و نیازسنجی دقیق و الهام گرفته از کارشناسان اهل فن در صنعت گردشگری و هتلداری نیازهای جامعه میهمان را بدانیم و برای آن برنامه‌ریزی دقیقی طراحی کرده‌باشیم که این باعث شود جامعه مهمان به جامعه میزبان اعتماد بکند مطمئنا مانند کشورهای مالزی، هند، امارات منحده عربی، چین و سنگاپور ما دچار شکوفایی اقتصادی از منظر اقتصاد و یا درآمدهای ارزی دولت خواهیم شد.


او در پاسخ به این پرسش که گردشگری چطور باعث توسعه پایدار اقتصادی در منطقه می‌شود؟ با ذکر مثالی اظهار داشت: سرئین در ابتدا به ساکن با داشتن یک چشمه آب گرم منطقه‌ای بکر و عاری از جمعیت بود، ولی با توسعه و باز شدن پای گردشگران داخلی و خارجی به آنجا و با فراگیر شدن صنعت گردشگری برای جذب توریسم، آن منطقه تبدیل به یک منطقه آباد با سیستم شهری و توسعه اقتصادی شهری در واحد سطح خود شد. مسافرین خارجی و داخلی برای رسیدن به آرامش روح به وفور نیاز به دیدن این منطقه زیبا دارند، که این روند توسعه اقتصادی منطقه را به دنبال دارد.


کارشناس و پژوهشگر ارشد اقتصاد گردشگری  ادامه داد: کل مجموعه ایران که به علت موقعیت مناسب آب و هوایی محل تلاقی فرهنگ، تمدن، اقلیم‌های مختلف و محل جنگ‌ها و رویارویی تمدن‌های مختلف بوده از دیرباز تا کنون جاذب بوده‌است؛ لذا با یک حرکت کارشناسی و با همکاری رسانه‌ها، وزارت گردشگری، وزارت توریسم پزشکی برای جذب توریسم درمانی و وزارت ورزش برای جذب اسپورت توریسم در دوران پساکرونا می‌توانیم برنامه‌ریزی دقیق برای گردشگری کشور داشته باشیم.

از هر گردشگر حداقل ۳ هزار دلار دریافت می‌شود


مرتضی خاکسار تاکید کرد: حداقل هزینه‌ای که هر گردشگر در طول سفر به ایران می‌کند ۳ هزار دلار است و با ورود یک گردشگر به جامعه میزبان به طور قطع بیش از ۱۰۰ شغل دچار انتفاع اقتصادی خواهد بود.


او افزود: اهمیت صنعت گردشگری در دنیای امروز از آنجایی قابل تصور است که حتی کشورهای توسعه‌یافته‌ای مانند امریکا، چین و ترکیه روی درآمدهای ناخالص ارزی خود حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و آن را در درآمدهای سالانه دولت‌های خود لحاظ می‌کنند و برنامه‌ای برای آن برای انتهای سال به دولت خود ارائه می‌دهند.


کارشناس و پژوهشگر ارشد اقتصاد گردشگری اذعان داشت: اگر ما بخواهیم روی تمامی موارد اقتصادی حتی در دوران پساکرونا برنامه‌ریزی داشته باشیم مسلما در افق ۲۰ ساله شاهد شکوفایی اقتصادی ایران در بخش گردشگری و درآمدهای ناخالص ارزی داخلی و خارجی و موفقیت‌های چشمگیر از منظر جهانی در دنیا خواهیم بود.

خاکسار گفت: در آخر خواستار همکاری صدا و سیما، کارشناسان گردشگری، وزارت گردشگری، وزارت بهداشت و درمان، وزارت ورزش و همه قوای زیربط در جذب توریسم‌های معادن، ورزشی، تفریحی و تاریخی، علمی، اتاق بازرگانی، ، توریسم درمانی، توریسم پزشکی، آب‌درمانی و غیره هستم، تا گامی جدی در جهت پویایی و توسعه اقتصادی ایران و از بین رفتن معضلات بیکاری در جامعه برداشته‌شود و برگ زرینی  در تاریخ شکوفایی اقتصادی در صنعت گردشگری به برگ‌های موفقیت‌آمیز دولت از سال ۱۴۱۰ تا ۱۴۲۰ اضافه شود.

 

انتهای پیام


تاریخ انتشار: یکشنبه 06 مهر ماه 1399 - 15:35
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت