عناوین مهم :
شنبه 01 اردیبهشت 1403 16:48

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
اعطای وام قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش بنیان  تکذیب پرداخت ۱۱ وام قرض الحسنه به کارکنان یک بانک دیوید بکهام بزرگترین بیزینس من فوتبال ساعت کاری کارمندان ستادی در تابستان مشخص شد جواد نکونام سرمربی جدید تیم استقلال عواقب تغییرات ساعات کاری ادارات | تصویب این قانون به کجا رسید؟ ستاره پیشین بارسلونا پیشنهاد هنگفت مالی تیم عربستان را رد کرد!! کاهش ساعت کاری کارکنان از ۴۴ ساعت به ۴۲.۵ ساعت در هفته تلاش هنجارشکنان برای تغییر فضای دل انگیز، عرفانی و آرام حافظیه شیراز   ابراز نگرانی نماینده ایران در آژانس از وضعیت ضعیف ایمنی و امنیت نیروگاه هسته‌ای امارات هشدار بانک مرکزی در خصوص دلار تقلبی | بخوانید رئیس شورای عالی کانون بانک‌های خصوصی: وام‌های خرد سامانه محور می‌شود وزیر نفت: ما کاملا با بانک مرکزی هماهنگیم ساعت کاری بانک آینده تغییر کرد دستاورد فاینکس برای صنعت بیمه چیست؟ مدیرعامل بیمه البرز: *شوکا تحولی در فروش بیمه های زندگی ایجاد می کند*   دستان پر بیمه پاسارگاد با طرح “بیمه نامه عمر و تامین آتیه تکمیلی بازنشستگی گروهی” در فاینکس حضور بیمه سرمد در پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی کشور دیدار رئیس‌کل بیمه مرکزی و دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران از غرفه‌ی بیمه دی
پر بازدید ها
ضامن مرده برای دریافت وام بانکی بانک تجارت؛ پیشتاز در تسهیلات تکلیفی آمریکا شدیدترین لوایح را علیه ایران تصویب کرد خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته/ تعطیلی پنجشنبه‌ها شامل کارگران هم می‌شود؟ نامنی رسما مدیرکل امور مشترک فدراسیون‌ها شد خدمات “فصد و حجامت” بیمه شد انفجار در پایگاه هوایی راهبردی «میرون» رژیم اسرائیل اولین دستمزد ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟ نحوه دریافت وام بدون سود 20 میلیون تومانی بانک تجارت نحوه ثبت نام وام بدون بهره 100 میلیون تومانی بانک مهر ایران بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان وام بانکی را بشناسید اطلاعات بیمه‌ شخص ثالث درست وارد نشود، بیمه‌گذاران نمی‌توانند کارت سوخت دریافت کنند رونمایی از پلتفرم «سپینو» بانک صادرات اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد شکسته شدن رکورد تزریق پول به بانک ها
سه پیش‌شرط‌ بهبود اوضاع اقتصادی

آیا «امیدی» هست؟


آیا-امیدی-هست-
آیا «چشم‌اندازی مثبت» در افق دیده می‌شود؟ آیا رسیدن به «زندگی بهتر»، که برای مثال زمانی در شعار فرزند کمتر و مدتی بعد در فرزند بیشتر، از سوی حاکمیت به مردم وعده داده می‌شد، قابل تحقق است؟ بدون تعارف مردم ایران شرایطی بسیار سخت را پشت سر می‌گذرانند و همگان به‌دنبال پاسخی به پرسش‌های بالا و راهی برای برون‌رفت از وضعیتی هستند که گویا سر باز ایستادن ندارد.

اگر بخواهیم پیش‌شرط‌هایی برای بهبود وضع بیاوریم آنها چه می‌توانند باشند؟ در حد این نوشته و خلاصه‌وار به 3 پیش‌شرط اشاره می‌شود که در بازه زمانی کوتاه، میان و بلندمدت باید محقق شوند: (1) ایجاد ثبات و آرامش، اعتماد و اطمینان در کل جامعه، (2) تغییر نگاه به‌سمت گسترش مراوده و تبادل با جهان به منزله ثبات‌ساز اقتصاد داخلی و (3) تقویت جامعه و نهادهای مدنی مستقل از حکومت به‌عنوان وزنه و سکان هدایت کشتی که جلوی انحراف از مسیر توسعه را می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

 1. هر کشوری به استثنای کشورهای متکی به منابع و سرمایه‌های خدادادی و موهبت طبیعی (مانند نفت و گاز وسایر منابع زیرزمینی)، ابتدا دغدغه رونق تولید و خلق ثروت دارد. کشور ایران، خوب یا بد، در چند دهه گذشته چنین دغدغه‌ای را به طور جدی احساس نمی‌کرده است و وابستگی به نفت، حکومت نفتی و اقتصاد نفتی را آفرید. اما هم امروز و صد البته در دنیای فردا، سوخت‌های فسیلی ارج و قرب گذشته را نداشته و روزهای درماندگی کشورهای نفتی و بویژه کشورهای خاورمیانه شروع شده است.

پس با برگشتن ورق، لازم است مقامات عالی و برنامه‌ریزان کشور، توجه خود را به سمت ایجاد زمین بازی مسطح و هموار (بدون تبعیض) برای فعالیت اقتصادی همگان معطوف دارند. اگر خواهان رونق تولید و عملکرد خوب اقتصادی هستیم، لازمه آن سیاست‌های خوب اقتصادی است سیاست‌هایی که پشتیبان ثبات و اطمینان‌بخشی به همه عاملان اقتصادی باشند تا انگیزه برای سرمایه‎گذاری ایجاد شود. اعلام و اجرای سیاست‎های شل‎کن سفت‎کن الاکلنگی و اصطلاحاً یکی به میخ و یکی به نعل زدن و ابهام‌افزایی به محیط کسب‌وکار در ضدیت با هدف تولید و مشوق سرمایه‎گذاری است. همت‎گماردن به ایجاد و تقویت نهادهایی که التزام و اطمینان به پرهیز از چنین رفتارهایی می‌دهند باید سرلوحه برنامه‌های کل حاکمیت قرار بگیرد.

2. یکی از ابزارهای ثبات‌بخشی در هر کشوری، استقبال از مراوده و تبادل فکری و تجارت و سرمایه‌گذاری با دنیای خارج است که به منزله لنگر ثبات‌ساز عمل می‌کند. تلاش برای عضویت ایران در انواع پیمان‌ها و معاهدات منطقه‌ای و بین‌المللی و توافق‌های دوجانبه و چندجانبه هر کدام به تنهایی موجب ایجاد تعهد و زمینه هماهنگی می‌شود که مدیریت هر حوزه از اقتصاد کشور را از هوی‌و‌هوس و تصمیمات عجولانه و بی‌رویه مسئولان داخلی مصونیت می‌بخشد. افزون بر این، ارتباطات خارجی باعث اقتباس و انتقال نهادهای خوب عامل ثبات می‌شود و یادگیری اصول و قواعد و شیوه‌های مدرن‌تر و اثربخش‌تر حکومت‌داری و حکمرانی خوب را ممکن می‌سازد.

3. اقتصاد نفتی، حکومت را از جامعه بی‌نیاز و در عوض جامعه را ضعیف و به حکومت وابسته می‌کند. اگر قصد تقویت اقتصاد غیرنفتی و رهایی از وابستگی به رانت نفتی داریم باید جامعه را قوی کنیم. طبق دیدگاه عجم اوغلو و رابینسون در کتاب «راه باریک آزادی»، برای رونق و شکوفایی اقتصادی، هر دو حکومت و جامعه باید دائم قوی و قوی‌تر بشوند. پس باید فضای آزاد و باز برای همه سلیقه‌ها و عقاید متنوع ایجاد کرد تا با بروز افکار جدید و تبلور نوآوری‌های بازارآفرین بتوانیم به شکوفایی اقتصادی ماندگار برسیم. اما تحمیل یکسویه عقاید و افکار خاص، جامعه‌ای لرزان و کم‌عمق با افکار منجمد به‌وجود می‌آورد. تغییر نگاه ارگان‌های حکومتی و امنیتی به بخش خصوصی و فعالان جامعه مدنی و سازمان‌های غیردولتی و احزاب و تشکل‌ها از حالت بدگمانی و سوءظن به شریک و همراه ضروری نیز از پیش‌شرط‎های مهم دیگر برای بهبود شرایط اقتصادی کشور در بلندمدت است.

جعفر خیرخواهان
 

انتهای پیام


تاریخ انتشار: یکشنبه 23 شهریور ماه 1399 - 14:03
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت