عناوین مهم :
جمعه 10 فروردین 1403 15:05

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
جزئیات هشدار اعضای شورای شهر به شهردار تهران دستور ویژه رئیس جمهور به استاندارن | بخوانید قهرمانی علیرضا جهانبخش در جام هلند منچستر سیتی قهرمان لیگ برتر انگلیس می شود خرید آسان خودرو از سامانه خودرویار بانک صادرات سمت جدید رئیس سابق بانک مرکزی چیست؟ این داور سرشناس از ترس بی آبرویی خداحافظی کرد ثبت نام وام ازدواج و فرزندآوری رایگان شد از بین رفتن ۸ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی رئیس کل دیوان محاسبات از انتقال حساب شرکت‌های نفتی به حساب خزانه خبر داد هشدار پلیس به وزارت بهداشت قیمت بیشتر محصولات ایران خودرو گران شد / تارا بیشترین افزایش قیمت را ثبت کرد + لیست کامل وضعیت سهم حضور زنان در جایگاه‌های مختلف شرکت‌های بیمه / زنان؛ سکان‌داران فنی صنعت تقدیر معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش وپرورش از خدمت‌رسانی شایسته بیمه دانا به فرهنگیان بیمه سینا در جمع بزرگان صنعت و اقتصاد ایران قیمت‌های عجیب اجاره مسکن اتفاق بی سابقه در بازار طلا و جواهر ایران! خبر مهم درباره واریزی جدید به حقوق بازنشستگان از خرداد بانک سینا در پوشش بودجه تسهیلات فرزندآوری در شبکه بانکی رتبه نخست کسب کرد
پر بازدید ها
برخورد هولناک کشتی با یک پل عظیم در امریکا حادثه آفرید چرا زیر پای مدیرعامل راه آهن را خالی می کنند اعلام محدودیت‌های ترافیکی جاده‌ها در نیمه دوم تعطیلات نوروزی بازار شکلات تلخ شد برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اعلام شد ۴۰۲۴ متقاضی مسکن روستایی در این استان به بانک معرفی شد پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ | سورپرایز بانک مهر ایران برای متقاضیان وام فوری ۵۶ قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت افزایش قیمت کاکائو به بالای 9000 دلار مدیر عامل جدید بزرگترین شرکت بیمه سطح کشور کیست؟ قیمت گوشی‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون /قیمت ارزان‌ترین و گران‌ترین گوشی‌های محبوب بازار نحوه دانلود همراه بانک سپه ملی و توسعه تعاون برای آیفون حجم معاملات بورس کالا از ۱۵۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ گذشت بیشترین سود سپرده در این بانک پرداخت می شود

ردپای دو مدیر دولتی در فساد ۲۵ هزار میلیارد تومانی


ردپای-دو-مدیر-دولتی-در-فساد-۲۵-هزار-میلیارد-تومانی
الفبا- چهارمین جلسه رسیدگی به بزرگترین پرونده فساد ارزی، با باز شدن نام مقام‌های دولتی و جلسات ویژه برای اعطای ارز دولتی همراه شد.

به گزارش الفباخبر، امید اسدبیگی مدیرعامل شرکت نیشکر هفت تپه و ۲۰ متهم دیگر در یک پرونده ۱۸ جلدی تخلفات ارزی، متهم هستند ۱,۵ میلیارد دلار ارز دولتی را به بهانه واردات تجهیزات صنعتی دریافت کرده ولی به جای واردات کارخانه، آن را در بازار آزاد به فروش رساندند که این رقم با نرخ دلار امروز بازار، بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
در فساد عجیبی که صورت گرفت، از وزارت صمت گرفته تا بانک مرکزی و گمرک، فساد و کلاهبرداریهای بسیاری صورت گرفته است به طوری که به گفته نماینده دادستان، یکی از مدیران ارشد و سابق بانک مرکزی به نام سید رسول سجاد ۸۰۰ سکه بهار آزادی از اسدبیگی رشوه دریافت می کند تا روند تخصیص ارز دولتی تسریع شود.
در نمونه دیگری از فساد ارزی صورت گرفته، متهمان حدود ۶۰۰ میلیون دلار ارز برای راهاندازی خط تولید ۱۸ هزار تنی شکر اخذ می‌کنند که ارزش این قرارداد فقط ۱۴ میلیون دلار بوده است!
در سه جلسه نخست دادگاه، نام افراد بسیاری در دادگاه مطرح شده است که از جمله آنها غلامرضا شریعتی بود. در جلسه روز گذشته اما یکی از مدیران بانک کشاورزی در پاسخ به این پرسش نماینده دادستان که چه کسی دستور داده ارز دولتی به اسدبیگی پرداخت شود دست به افشاگری زد.

افشای دو نام‌
امید اسدبیگی متولد ۱۳۶۶ در سال ۱۳۹۴ شرکت نیشکر هفت تپه را به قیمت ۲۹۱ میلیارد تومان از سازمان خصوصی‌ساری خرید. ۶ میلیارد تومان آن را به عنوان پیش پرداخت به حساب دولت واریز کرد اما از پرداخت سایر اقساط خبری نشد. وقتی نماینده دادستان در دادگاه از او پرسید چرا اقساط را واریز نکرده، با این پاسخ مواجه شد:«به تو چه». گرچه این پاسخ تند او به نماینده دادستان با واکنش رئیس دادگاه همراه شد اما سوال اساسی اینجاست که چنین برخوردی توسط امیدبیگی با چه پشتوانه‌ای صورت می‌گیرد؟
برای پاسخ به این پرسش باید نگاهی به سه جلسه نخست دادگاه نگاهی انداخت. شاه محمدی نماینده دادستان در این جلسات از شبکه فسادی پرده برداشت که نشان می‌داد این جوان ۳۳ ساله به حامیان خود دلگرم است. در دادگاه گفته شد او با برخی چهره‌های سیاسی ارتباط دارد از جمله استاندار خوزستان.
نماینده دادستان از روابط مالی غلامرضا شریعتی و اسدبیگی گفت هرچند که فردایش، دادستانی در بیانیه‌ای موضوع هزاران دلاری که توسط اسدبیگی به همسر شریعتی پرداخت شده بود، نوشت: نظر به اینکه انتساب هرگونه اتهام و یا مطلب ناروا به اشخاص، در صورتی قابلیت استناد دارد که مراحل و سیر قضایی خود را طی کرده باشد.
از دیروز بود که برخی کاربران فضای مجازی با انتشار جزئیاتی از پرونده اسدبیگی نوشتند یکی از افراد موثر در فساد ارزی، مرتضی شهیدزاده مدیرعامل سابق بانک کشاورزی و رئیس فعلی صندوق توسعه ملی است تا اینکه امروز، یکی از متهمان این پرونده در پاسخ به سوال نماینده دادستان از جلسه‌ای گفت که منجر به تخصیص ارز دولتی به اسدبیگی شده بود.
شاه محمدی با اشاره به اینکه تخصیص ارز به اسدبیگی و شرکایش با توجه به بدهی پیشین آنها غیرقانونی بوده، از مسعود جلالیان یکی از مدیران بانک کشاورزی پرسید چه کسی به شما دستور داد مساعدت کنید؟
جلالیان هم به یک جلسه ویژه اشاره کرد و گفت: با حضور استاندار و مدیر عامل جلسه‌ای مشترک تشکیل شد و مواردی در اتاق مدیر امور ارتباطات مطرح شد بنابر این بقیه افراد هم باید پاسخگو باشند، مگر من ژان وارژان هستم که در مقابل دستور مدیر عامل بایستم. کسی که باید پاسخ دهد، مدیرعامل وقت بانک است.
مدیرعامل وقت بانک کشاورزی هم در آن‌دوره کسی نبود جز مرتضی شهیدزاده. او در جلسه‌ای که با اسدبیگی و استاندار خوزستان برگزار کرده، سفارش کرده تا به اسدبیگی مهلت داده شود تا بدهی خود را پرداخت کند و همزمان ارز جدید دریافت کند.
رسانه‌های نزدیک به دولت درحالی سعی دارند نام مدیران دولتی را مخفی کنند که قاضی مسعودی مقام در جلسه نخست دادگاه خطاب به نماینده دادستان درباره موضوع شهیدزاده می‌گوید: «باید پرونده آقای شهیدزاده را همزمان ارسال می‌کردید». نماینده دادستان نیز در پاسخ اظهار کرد: «پرونده مرتضی شهیدزاده در حال تکمیل است و ظرف یک هفته یا دو هفته آینده به دادگاه ارائه خواهد شد.»
سه شنبه ۱۳ خرداد جلسه بعدی دادگاه اسدبیگی برگزار می‌شود و احتمالا باید شاهد افشای نام‌های دیکری باشیم؛ نام‌هایی که زمینه‌ساز بزرگترین فساد ارزی کشور به مدیریت یک جوان ۳۳ ساله شده است.

بیشتر بخوانید:

انتهای پیام


تاریخ انتشار: سه‌شنبه 13 خرداد ماه 1399 - 13:47
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت