عناوین مهم :
چهارشنبه 16 آذر 1401 11:03

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
سخنان جنجالی زاکانی در دانشگاه شریف؛ شما‌ها گروه فشارید! روزنامه جهان صنعت رفع توقیف شد واکنش مهدوی‌کیا به حرکت جالب سرمربی ژاپن جزئیات عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا اعلام شد یکی از خودروسازی ها به زودی واگذار می شود دو راهی سخت برای ستاره ملی‌پوش پرسپولیس FAW سیبا موتور در بین فروش کشنده‌های کشور پیشتاز شد وبینار رایگان تحلیل اعتراضات ۱۴۰۱ و آینده اقتصاد ایران خبر خوش درباره حقوق بازنشستگان دلیل گرانی این روزهای فولاد و آهن اسفنجی چیست؟ آغاز پیش فروش محصولات سایپا «روسری‌ها به سر زنان بر می‌گردند» آمار شاپرک نشان داد: فیلترینگ تراکنش‌های بانکی را کاهش داده است روز پرفروش پلیمری‌ها و شیمیایی‌ها در بورس کالا معاون بیمه سرمد، مدیر نمونه صنعت بیمه کشور شد دوربین نظارتی بیمه مرکزی روشن می‌شود؟ عرضه در بورس بهترین راهکار برای جبران خسارت خودروسازان تبدیل صنعتی ورشکسته به سودآور، با بورس کالا| خودروسازان در حال خروج از زیان هستند کروکی تصادف‌ها تا ماه آینده آنلاین می‌شود سبدگردانی در بورس چه مزایایی دارد؟
پر بازدید ها
ماجرای خودکشی دانشجوی دکتری دانشگاه تهران چیست ؟ کمپینی که شکست خورد خداحافظی این بازیکنان از تیم ملی یک مجوز و این همه حاشیه! هشدار هواشناسی، پایتخت برفی می‌شود؟ پایان خط رونالدو جزئیات واگذاری سهام عدالت به جاماندگان مهدی طارمی و رامین رضاییان در تیم منتخب عجیب جام جهانی! پیشنهاد وسوسه کننده قطری‌ها برای ملی‌پوش پرسپولیسی ناتو آماده جنگ شد مکالمه عجیب لیونل مسی و سرمربی آرژانتین پلمپ رستوران و جواهر فروشی علی دایی اعطای وام فوری 500 میلیونی با اقساط بلند مدت | بخوانید دستگیری دو نفر در پی تلاش برای تعطیلی بازار امین حضور ستاره استقلال از جمع آبی ها جدا می شود؟!
کلمات کلیدی

هشدار پزشکان: اوردوز ویتامین دی امکان‌پذیر و خطرناک است


هشدار-پزشکان-اوردوز-ویتامین-دی-امکان-پذیر-و-خطرناک-است
الفباخبر - گروه سلامت: مسمومیت ویتامین دی یا «هایپرویتامینوسیس دی» حالتی خطرناک و شناخته‌ شده است که در هنگام مصرف بیش از اندازه ویتامین دی رخ می‌دهد.این مسمومیت که تنها از طریق قرص‌های مکمل‌ این ویتامین ایجاد می‌شود، به رژیم غذایی افراد یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید بی‌ارتباط است و به گفته پزشکان در حال تبدیل شدن به یک بیماری رایج در جوامع است.

به گزارش الفباخبر ، پژوهشگران در مطالعه جدیدی به بیماری اشاره کرده‌اند که به علت مصرف بیش از اندازه ویتامین دی، در بیمارستان بستری شده بود. بیمار مذکور که مردی میانسال بود علائم حادی نظیر حالت تهوع و استفراغ، درد شکم، گرفتگی عضلات پا، صدای زنگ در گوش، خشک شدن دهان و افزایش عطش، اسهال و همچنین کاهش وزن 12 کیلوگرمی داشت.

به گفته پزشکان، این علائم حدود یک ماه پس از آغاز مصرف بیش از حد مکمل ویتامین دی مشاهده شدند و تا حدود 3 ماه ادامه یافتند. بیمار مذکور به توصیه متخصص تغذیه خود روزانه بیش از 20 مکمل مختلف را مصرف می‌کرد.

این بیمار روزانه 5000 میلی‌گرم ویتامین دی (مقدار مورد نیاز روزانه: 600 میلی‌گرم)، 100 میلی‌گرم ویتامین K2 (مقدار مورد نیاز روزانه: 100 الی 300 میکروگرم)، 1000 میلی‌گرم ویتامین سی به همراه بی 9 (مقدار مورد نیاز روزانه: 400 میکروگرم) و همینطور روزی دو بار مکمل‌های ب 2، ب 6 و امگا 3 به میزان 2000 میلی‌گرم ( در برابر میزان مورد نیاز 200 الی 500 میلی‌گرم) مصرف می‌کرد.

به گفته خود بیمار، او پس از مشاهده علائمش استفاده از مکمل‌ها را متوقف کرد با این حال علائم از بین نرفتند. در آزمایش خون وی نه تنها ویتامین دی در سطح بسیار بالا و بلااستفاده‌ای قرار داشت، بلکه سطح منیزیم و کلسیم خون وی نیز به شدت بالا رفته بود. همچنین در آزمایشات بعدی مشخص شد که کلیه‌ها نیز عملکرد طبیعی ندارند.

بیمار مذکور در طول 8 روزی که در بیمارستان بستری بود، با استفاده از مایعات وریدی، مواد شیمیایی مکمل‌ها و داروها را از سیستم بدن او خارج شدند با این حال سطح ویتامین دی تا 2 ماه پس از درمان همچنان بالاتر از حد طبیعی بود.

مسمومیت با ویتامین دی و علائم

به گفته پزشکان، این نوع مسمومیت در سطح جهانی رو به افزایش است و زنان، کودکان و بیمارانی که به تازگی جراحی کرده‌اند، بیشتر در معرض آن قرار دارند. نیمه عمر مکمل ویتامین دی در بدن 2 ماه است و علائم آن ممکن است تا هفته‌ها باقی بماند.

مسمومیت ویتامین دی 

مسمومیت ویتامین D به علت آنکه سطح کلسیم خون را بالا می‌برد، دارای علائم دیگری مانند خواب‌آلودگی، گیجی، بی‌حسی، جنون، افسردگی، بی‌حوصلگی، کما، بی‌اشتهایی، درد شکم، استفراغ، یبوست، زخم معده، التهاب لوزالمعده، فشار خون بالا، تپش قلب غیرطبیعی و نارسایی کلیه نیز هست.

به گفته پزشکان تاکنون علائم نادرتری مانند التهاب چشمی (Keratopathy)، خشکی مفاصل (Arthralgia) و اختلال در شنوایی نیز گزارش شده‌اند.

به گفته پزشکان این نوع مسمومیت به دلیل محبوبیت استفاده از مکمل‌ها با وجود رو به رشد بودن همچنان نادر محسوب می‌شود، به همین خاطر این امر از اهمیت بالایی برخوردار است که پیش از تبدیل شدن به یک بیماری عادی، با اطلاع‌رسانی و بالا بردن آگاهی مردم نسبت به خطرات استفاده بیش از حد مکمل‌ها از افزایش آن جلوگیری کرد.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که خیلی از افراد بدون توصیه پزشک نیازی به مصرف مکمل ندارند و هر فردی با پیروی از رژیم غذایی مناسب و استفاده کافی از نور خورشید، می‌تواند ویتامین دی بدن خود را تامین کند.

انتهای پیام


تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 تیر ماه 1401 - 21:00
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بانک دی بیمه سامان 6 آذر تا 6 دی بانک توسعه تعاون بانک سینا بانک ملی شهریور کرم آرگان ثبت اظهارنامه مالیاتی بیمه البرز موسسه اعتباری ملل بیمه سرمد بیمه کوثر بنر بیمه دی صنعت پروفیل آرش اعتبار آفرین ایرانیان