عناوین مهم :
پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 17:46

پایگاه تحلیلی الفباخبر

مرجع اخبار اقتصادی-اجتماعی

ALEFBAKHABAR.com

آخرین عناوین
۳۶ جنگنده آمریکایی در پایگاه هوایی کادانا می‌ماند! تیم کی‌روش هم گرفتار ضربه‌های پنالتی شد واکنش حماس به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه حمایت از فعالیت های صنعتی و تعاونی استان قزوین توسط بانک توسعه تعاون وام قرض الحسنه ۴۰۰ میلیونی با سود ۵ درصد دریافت وام فوری 300 میلیون تومانی اعطای ۶۴ هزار اینماد به کسب‌وکارهای اینترنتی افتتاح محور جدید ترانزیتی میان ایران و آذربایجان خبر خوش از آخرین وضعیت واریز وام ازدواج | بخوانید شورای رقابت: فعلا تصمیمی برای تغییر قمیت‌گذاری خودرو نداریم سود وام مسکن ملی دوباره کاهش یافت هشدار نهادهای امنیتی به وزیر اقتصاد کاهش قیمت صادرات بنزین آمریکا رئیس بنیاد مسکن از واگذاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها خبر داد دعوت ظریف از مردم جهان برای شرکت در یک کمپین مهم درخواست دولت برای استرداد «لایحه تقویت اختیارات بانک مرکزی در بازار ارز» راه اندازی 115 باجه و شعبه پست بانک در روستاها و شهرهای این استان فروش خودروهای خارجی ۳ برابر قیمت واقعی در بازار ایران بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی حوزه هدفمندی یارانه ها به بودجه عمومی ۱۴۰۲
پر بازدید ها
برخورد هولناک کشتی با یک پل عظیم در امریکا حادثه آفرید بازگشت مسابقه پیشخدمت ها به پاریس پس از ۱۳ سال چرا زیر پای مدیرعامل راه آهن را خالی می کنند بیشترین سود سپرده در کدام بانک ها پرداخت می شود؟ کاهش نرخ بیکاری در استان کرمانشاه دبیرکل سابق سندیکا؛رئیس هیات مدیره گروه شرکت‌های “ایرانیان پوشش” شد عضو هیات مدیره بانک ملی با حکم وزیر اقتصاد منصوب شد میانگین بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت خبرمهم درباره قانون بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ ۱۳ بانک دولتی از زیان خارج شدند شرکت «بیمه تعاون» به عضویت ICC درآمد افزایش ۱۳۹ درصدی سرمایه بیمه میهن دریافت مالیات از لوکس سواران و لوکس نشینان قیمت جدید دلار اعلام شد (۷ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تردد نوروزی در آذربایجان غربی

عوارض کمبود نمک در بدن!


عوارض-کمبود-نمک-در-بدن-1
الفباخبر - گروه سلامت: مصرف نمک بایستی در حد تعادل باشد همانطور که مصرف بیش از آن برای سلامتی خطرناک است کمبود نمک بدن را به سمت مشکلات جدی خواهد کشاند.

به گزارش الفباخبر ، مصرف بیش از حد نمک باعث افزایش فشار خون می‎شود و سازمان های بهداشت توصیه می‎ کنند که از آن به میزان متعادل یعنی چیزی حدود ۱۵۰۰ تا ۲۳۰۰ میلی گرم در روز مصرف کنیم .با این حال، با توجه به این که مصرف بیش از حد نمک باعث ایجاد مشکلات خطرناکی می ‎شود، مصرف کم آن هم مشکلاتی را برای شخص به وجود می ‎آورد. در این قسمت از سلامت نمناک ، به تعدادی از عوارض ناشی از کمبود نمک بدن و عنصر سدیم در بدن پرداخته ایم.

مضرات و اثرات کمبود نمک روی اعضای بدن 

۱. افزایش احتمالی مقاومت به انسولین

مطالعات انجام شده نشان می ‎دهند که کمبود میزان نمک در بدن، منجر به افزایش احتمال مقاومت بدن نسبت به انسلولین موجود در خون می ‎شود و مقاومت به انسولین زمانی اتفاق می‎افتد که سلول های بدن به سیگنال های هورمون انسولین پاسخ نمی‎دهند؛ و این امر منجر به افزایش میزان انسولین و قند خون در بدن می‎شود.

اعتقاد بر این است که مقاومت به انسولین عامل اصلی بسیاری از بیماری های جدی، از جمله دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی است.

آزمایشات انجام شده بر روی ۱۵۲ نفر نشان داد که مقاومت به انسولین در افرادی که در طول ۷ روز از رژیم غذایی بدون نمک پیروی کرده اند افزایش یافته است و البته این مطالعات از نظر جمعیت مورد آزمایش قرار گرفته و میزان محدودیت نمک متفاوت بوده که ممکن است دلیل تفاوت در نتایج آزمایشات باشد.

۲. کمبود نمک باعث کاهش بیماری های قلبی نمی ‎شود

درست است که کاهش میزان نمک مصرفی می ‎تواند منجر به کاهش فشار خون شخص شود، با این حال فشار خون تنها عاملی برای بروز بیماری هایی مانند حمله قلبی و مرگ است.

مطالعات متعددی به منظور بررسی اثرات رژیم های غذایی کم نمک در بروز سکته های قلبی، سکته های مغزی و خطر مرگ پرداخته اند و چندین مورد از مطالعات نشان دادند که مصرف کمتر از ۳۰۰۰ میلی گرم نمک در روز باعث افزایش خطر مرگ در اثر بیماری های قلبی و سکته مغزی می ‎شود.

مطالعات دیگر نتایج متناقضی را گزارش کردند و ین مطالعات که در سال ۲۰۱۱ انجام شد نیز حاکی از افزایش احتمال بروز بیماری های قلبی در اثر کاهش مصرف نمک بود.

۳. افزایش خطر مرگ در اثر نارسایی های قلبی

نارسایی قلبی در اثر عدم پمپاژ مناسب خون توسط قلب برای رساندن اکسیژن مورد نیاز به اعضای بدن اتفاق می ‎افتد و این به معنی از کار افتادگی قلب نیست اما یک مشکل جدی برای بدن شخص به حساب می‎ آید و کاهش میزان مصرف نمک نیز باعث افزایش نارسایی های قلبی می‎ شود.

طبق آزمایشات صورت گرفته، کمبود نمک موجود در رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری های قلبی باعث افزایش خطر مرگ آن ها می‎ شود در حالی که به بیشتر این بیماران توصیه می‎ شود از مصرف نمک خودداری کنند که این امر می‎تواند بسیار خطرناک باشد. با این حال برای رسیدن به نتایجی محکم و قابل استناد نیاز به انجام تحقیقات بیشتری می ‎باشد. 

۴. رژیم غذایی کم نمک می ‎تواند باعث افزایش کلسترول LDL و تری گلیسیرید ها در بدن شخص شود

عوامل بسیاری خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می ‎دهند که یکی از این عوامل افزایش میزان کلسترول LDL و تری گلیسیرید ها می ‎باشد. برخی از مطالعات نشان می‎ دهند که رژیم های غذایی کم نمک ممکن است سطح کلسترول LDL و تری گلیسیرد ها را افزایش دهد.

محققان طی یک آزمایش که در سال ۲۰۰۳ بر روی افراد سالم انجام شد دریافتند رژیم غذایی کم نمک باعث افزایش ۴.۶% کلسترول LDL و افزایش ۵.۹% تری گلیسیرید ها در بدن آن ها می‎شود و بررسی های اخیر مبنی بر افزایش ۲.۵% کلسترول و افزایش ۷% تری گلیسیرید ها هستند .

از این گذشته کاهش مصرف نمک تاثیر بسیار جزیی در کاهش میزان قند خون در افراد دارای فشار خون بالا دارد.

۵. افزایش خطر مرگ در افراد مبتلا به دیابت

دیابت خطر بروز حملات قلبی را افزایش می ‎دهد و با این وجود که به بیماران دیابتی توصیه می‎ شود که از مصرف نمک خودداری کنند، جالب است بدانید که کاهش نمک باعث افزایش خطر مرگ در هر دو نوع بیماری دیابت می ‎شود.

با این حال در این مورد نیاز به انجام آزمایشات و مطالعات بیشتری است.

۶. افزایش خطر هیپوناترمیا (سطح پایین نمک موجود در خون)

هیپوناترمیا به کاهش میزان نمک خون گفته می ‎شود و علائم این بیماری مشابه علائم ناشی از کمبود آب بدن است و در موارد شدید تر، مغز ممکن است دچار تورم شود که این امر منجر به بروز سردرد، تشنج، کما و حتی مرگ خواهد شد . افراد مسن بیشتر در معرض ابتلا به هیپوناترمیا هستند و این امر به این دلیل است که افراد مسن بیشتر به انواع بیماری ها مبتلا می ‎شوند و در پی آن ممکن است دارو هایی مصرف کنند که باعث کاهش میزان نمک موجود در خونشان ‎شود.

همچنین، ورزشکارانی که به ورزش های استقامتی می‎پردازند نیز در معرض خطرهیپوناترمیا هستند. این بیماری در ورزشکاران، در اثر عدم نوشیدن اب کافی بروز پیدا می‎کند.

چه میزان نمک (سدیم) باید به صورت روزانه مصرف شود ؟

مصرف زیاد نمک برای انسان مضر است اما با این وجود مصرف کم آن هم خطر آفرین است؛ بنابراین برای پیشگیری از ایجاد بیماری های ناشی از مصرف بیش از حد و یا عدم مصرف آن لازم است که از نمک به میزان نیاز مصرف شود.

میزان ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلی گرم در روز میزان مطلوبی برای استفاده از نمک است و این میزان برابر با مصرف ۱.۵ تا ۲.۵ قاشق چای خوری در طول روز می باشد.

با این حال ممکن است کاهش مصرف نمک در برخی افراد مانند کسانی که فشار خون بسیار بالایی دارند، ضروری باشد و بنابراین اگر پزشک به شما توصیه کرده از مصرف نمک خودداری کنید به توصیه او عمل کنید.

بسیاری از غذاهای کنسروی و غذا های فرآوری شده حاوی مقادیر بالایی از نمک هستند که مصرف آن ها توصیه نمی ‎شود. افزودن مقداری نمک به غذا های سالم خانگی برای بهبود طعم آن ها، مناسب و بی خطر است.

انتهای پیام


تاریخ انتشار: پنج‌شنبه 12 خرداد ماه 1401 - 07:30
نظرات کاربران
بیمه پاسارگاد بیمه کوثر بیمه ملت بانک رفاه بیمه معلم بانک ایران زمین بانک صادرات بنر بیمه دی بانک سینا بانک سپه بانک توسعه تعاون بانک ملی باجت بانک تجارت